Rich Fellers ridstil

Parrot

Trådstartare
Hejsan
Jag har kikat lite på Rich Fellers och kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om hans sits:)
Jag är inte någon hoppryttare, men jag gillar att kika på hoppning, tv, youtube, och jag är inte riktigt van vid att se någon som är så frammåtlutad, i framvikt(?) som han är.
Så vad tycker ni om hans sits och ridstil?

Sv: Rich Fellers ridstil

Allt är ju beroende på vad hästarna är vana vid...

Jag skulle aldrig orka rida en hel bana som Rich Fellers...

Men någon jag är MER förundrad (Och Förbannad på, på grund av den KASSA ridstilen) är Roger yves Boost

Han behöver sitta så eftersom hästen är extremt liten. Han kompenserar enormt bra och stör inte balansen det minsta lilla.

Han anpassar sig helt enkelt till hästen.

Hans stil har blivit mer extraordinär ju äldre han blivit. På 90-talet såg det inte ut som det gör idag dock skall man vara medveten om att han inte stör hästen mer än någon annan ryttare. Dessutom verkar de flesta hästar trivas med honom av någon anledning.

Rider han alla hästar så? Jag har bara sett honom på Flexible, och eftersom just den hästen är rätt liten trodde jag det var en anpassning till hästens storlek, och att han rätade på ryggen när han sitter på större hästar. Hursomhelst, om man tittar noga så sitter han faktiskt rätt stilla, även om det inte ser så vackert ut, så jag tror inte han stör hästen. Stilen är nog mycket mer obekväm för honom än för hästen.

Han sitter stilla, är följsam med god balans, ser inget problem med det.

Ja fy! Många skriver ju att han inte stör hästen, men nej usch! Kan inte tänka mig att det är bra! Hästen ser ju inte alls nöjd ut! Hemskt!!

er ofta hästar som river i kombinationer när han fladdrar iväg som satan och man undrar om han ens kommer landa i sadeln efter B eller C hindret...

Men han har rätt frekvent bytande av hästar...

http://youtu.be/g7t35bnuqNUS

Som sagt jag är förundrad över att han lyckas landa i sadeln efter ett hinder!

Senast ändrad:

Ungefär så tänker jag också ;)
Om fler ryttare också för den delen, men han utmärker sig med sitt flaxande, ryckande och bankande samt hur sjutton man lyckas vara en halvmeter över sadeln över de flesta av hindren, det ska inte se ut så.

Har uppfattat Rich Fellers som att han är lång och Flexible liten och därför "kurar han ihop sig" för att inte bli så vinglig högt upp över den lilla hästen :) Han sitter iallafall följsamt även om det inte är så snyggt.

KL

Men det finns få hästar som kämpar så för sin ryttare som bostys hästar. han är en ytterst sympatisk man som verkligen tycker om sina hästar. Det är få ryttare som är ute och går och betar med sina hästar så mycket som Bosty.
Och visst ser det väl lite flaxigt ut, men det är effektivt och hästarna kämpar verkligen för honom!

Fast det ser verkligen inte roligt ut när Yves-Bost rider. Och han har ridit i många herrans år men fortfarande så verkar han inte ha någon kroppskontroll i sadlen över huvudtaget. De flesta brukar bli bättre ju mer de rider men inte han?

Rich Fellers på Flexible tycker jag är ett ekipage där ryttaren ser alldeles för stor ut och ibland har jag undrat om hästen kanske skulle prestera ännu bättre med någon i Reed Kesslers storlek.

Fast å andra sidan har hästen hållit länge, och de ser samspelta ut, så jag tror de är en bra match för varandra. Storleken är ju inte allt, tror det är viktigare att man klickar mentalt med hästen.

Fast å andra sidan har hästen hållit länge, och de ser samspelta ut, så jag tror de är en bra match för varandra. Storleken är ju inte allt, tror det är viktigare att man klickar mentalt med hästen.

Ja och jag håller med.

Kan man verkligen prestera så mycket bättre än vad Rich Fellers gjort??? Och personligen så tror jag att det är en svårriden häst så jag är ganska säker på att den inte skulle prestera så mycket bättre med någon annan

Ja hästen har ju presterat otroligt. Och jag har för mig jag läst att Flexible varit en svår häst så Rich Fellers har säkert lagt mycket jobb på att få det att fungera.

Men jag har sett Flexible riva med frambenen vid flera tillfällen vilket naturligtvis fler hästar gör men eftersom ryttaren är stor och lång och pga det lite i framvikt och hästen liten så funderar jag bara lite över hur mycket storleken på ryttaren avgör vid frambensfel. Bara en stilla tanke om en 30 kilo lättare ryttare och en halvmeter kortare skulle fått hästen att klara hindret. Ingen direkt kritik bara en liten fundering :)

Senast ändrad:

Nej, det är klart, jag tänkte mer att de kanske är en perfekt match mentalt, och då kan det nog vara mer värt än att vara perfekta för varandra storleksmässigt.

Han är verklige ingen stilryttare, men han är extremt effektiv i sin ridning. Måhända att den är lite flängig, men han är en jävel på att lägga hästarna rätt ändå. Och det är inte många andra ryttare på den nivån som behandlar sina hästar lika sympatiskt som RYB.

Jag tycker att han ska ha all cred för hans sympati för sina hästar...

Men hans ridstil är absolut ingen förebild!

Det är sant, hästen ligger rätt varenda gång. Så på det sättet är det nog lätt att ha honom på ryggen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 302
Senast: Red_Chili
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka