Rhodococcus???

Sv: Rhodococcus???

Jag hade ett föl som dog av detta men det är väldigt många år sedan så behandlingen har säkert blivit bättre idag.
Det är en sorts aggresiv lunginflamation som kan vara svår att ställa diagnos på i tidigt stadium,mitt föl behandlades två omgångar med antibiotika innan behandlande veterinär blev misstänksam och rådfrågade en kolega.Vi fick tid redan samma dag för undersökning då togs det prov från luftstrupen och man gjorde en lungröntgen.
Det typiska med Rhodococcus är ju att det bildas bölder i lungorna om man kommer in i tid och får rätt antibiotika kan fölet räddas men det är en lång och dyr behandling. Mitt föl hade redan fått många bölder i sina lungor men vi valde att försöka behandla,tyvärr så tålde hon inte den starka antibiotikan utan den slog ut hela hennes tarmflora de försökte balansera det men inget fungerade så hon fick somna in till sist. Jag kommer ihåg att någon sa att samma antibiotika brukade eller förr hade använts till Tbc sjuka kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Sjukdomen kan ofta förväxlas med vanlig förkylning till att börja med men den behandling man ger leder ingen vart men till slut andas fölet tungt,får hög feber och förlorar orken nu var det längesedan detta hände mig så det fanns nog fler symtom som man inte längre kommer ihåg.

Usch, kommer du på något mera så får du mer än gärna tala om det här.
Xzerihwala ska in på lungröntgen i morgon. Hon är pigg och så men hostar till och från. Veterinär har lyssnat på lungorna men hör inget konstigt, men en häst hostar inte utan anledning. Tidigare har jag hört henne hosta inne i boxen, i förrgår hörde jag henne dessutom när hon busade i hagen.

Usch, kommer du på något mera så får du mer än gärna tala om det här.
Xzerihwala ska in på lungröntgen i morgon. Hon är pigg och så men hostar till och från. Veterinär har lyssnat på lungorna men hör inget konstigt, men en häst hostar inte utan anledning. Tidigare har jag hört henne hosta inne i boxen, i förrgår hörde jag henne dessutom när hon busade i hagen.

Kan lugna dig med att det behöver inte vara något annat än en "vanlig" infektion, en av mina hade så när hon var liten, hörde henne hosta ett par gånger i boxen och just som du säger några gånger efter bus ute ingen feber el dyl. Kollades upp av vet lät fin på lungorna och visade på blodprov en lätt infektion och fick en 10 dagars hippotrim kur + att hon avmaskades med Axilur då spolmask kan ge dem hosta. Efter det var hostan borta och har aldrig kommit tillbaka (2 år nu)

Kan lugna dig med att det behöver inte vara något annat än en "vanlig" infektion, en av mina hade så när hon var liten, hörde henne hosta ett par gånger i boxen och just som du säger några gånger efter bus ute ingen feber el dyl. Kollades upp av vet lät fin på lungorna och visade på blodprov en lätt infektion och fick en 10 dagars hippotrim kur + att hon avmaskades med Axilur då spolmask kan ge dem hosta. Efter det var hostan borta och har aldrig kommit tillbaka (2 år nu)

Jag hoppas ju på något sådant men man blir ju så orolig. Veterinärerna lät väl inte så oroade när jag ringde men något är ju fel eftersom att hon hostar. Så därför åker vi in på min begäran.

Senast ändrad:

Hoppas att det är en vanlig infektion ditt föl har fått, jag menar något som man lätt och snabbt kan få bukt med. Jag kommer ihåg att de tyckte att mitt föl var i väldigt god kondition med tanke på vad hon led av, de sa till mig att det var konstigt för hon borde inte varit så pigg som hon var när vi kom in med henne men hon blev snabbt sämre det var väll bara en tidsfråga till sist hade hon blivit riktigt dålig hemma också. Hon verkade alldrig allvarligt sjuk, hon var full med energi,åt som hon skulle, hade ingen feber att tala om.
Hon var lite snorig, hostade till ibland mest när hon hade farit runt som en galning, vem hade kunnat tro att det var så allvarligt men när två antibiotikakurer inte gjorde någon nytta så var man ju tvungen att fundera på vad som verkligen var fel.

Ja, det är ju det som är det värsta. Även om hon verkar pigg så är det ju något som är fel och jag tänker inte vänta ut något. Så förhoppningsvis går hon hem med en felfri röntgen (hoppas) och att de har tagit prover på henne.
Sen funderar jag på om det kan ha ett samband ihop med sparken som Xzerran fick av sin mor i bröstkorgen när hon var 3 veckor?

Senast ändrad:

Jag hoppas verkligen att det inte är en Rhodococcus infektion, vi får hoppas på det bästa. Du ska nog se att det går bra.

*kl*

Ja mitt lilla föl är på Helsingborg sedan förrgår och har inte hostat något alls, dock så har hon en infektionsbild.

Lungröntgas idag och de sköljer även magen på henne för att se om det finns något där :(

Hon är för övrigt ganska pigg och har ingen feber. Dock var hon rätt rädd när vi var och hälsade på henne igår.

Jag har avmaskat med Axilur redan och träckprovet visade 0.

Jag hoppas verkligen att det inte är något fel på henne och är nervös som bara den

Ett av våra föl födda 07 hade en tumnagelsstor böld vid ganaschen som visade sig innehålla Rhodococcusbakterier. Vi fick beskedet att man några gånger per år konstaterade bakterien på föl där sjukdomsbilden i övrigt var väldigt atypisk d v s där bölderna inte satt i lungorna eller orsakade hosta.

Vårt föl var bara lite mindre aktiv och lite slöare än de andra men visade i övrigt inte några som helst andra symptom. Ingen hosta och ingen feber.
Blodsbilden visade dock en infektion.

Han behandlades med humanmedicin - en medicinering som krävde en hel del då alla risker för att stoet skulle få i sig någotav medicinen måste elimineras då medicinen även i mikroskopiska doser var dödlig för stoet.

Allt gick väldigt bra för vår fölis som idag är en drygt ettårig hingst med mycket spring i benen utan några som helst men av sin sjukdom.

Det kanske var samma medicin som min fick för jag fick också veta att det kunde bli väldigt otrevligt om stoet fick i sig av denna. Vad hette det ni fick, jag kommer inte ihåg vad det hette men det användes till människor också.

Preparaten man behandlar med är en sort TBC medicin som heter
Abboticin och Rimactan.

En av dom, minns inte vilket, färgade starkt rött. Den är livsfarlig för vuxna djur.

Alternativt kan man behandla med Genta. Men det är lätt att man sticker sönder hela ungen.

Har på vår hemsida dokumenterat ett fall som tog 10 veckor att få frisk.

Rodokocker

AM

Nu är Xzerran röntgad och lungorna ser fina ut. Så nu väntar vi på svar på blod-, svabb och träckprov.

*kl*

Och jag kan meddela att min inte har Rhodococcus, vilket jag är enormt glad över.

Dock så kvarstår en infektionsbild i form av höjda vita och dessutom så har hon fått en kraftig reaktion på traktalprovet och har en stor svullnad på undersidan av halsen :(

Kommer att stå kvar i Helsingborg över helgen på antibiotika

Vilken lättnad att det inte var Rhodococcus! Jobbade för många år sedan i ett travstall där ett föl dog, men den hade troligen kunnat klara sig om inte stallägaren var så otroligt nonchalnt och tyckte att röntgen var onödigt. Sen fick fölis bara medicin två ggr/dygn istället för 3ggr, för annat hade han inte tid med.

Men det var just de där röda tabletterna som fölet fick. Är det samma som människor får när det är påvisat mulitresistenta bakterier?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Görel
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 017
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka