Sv: Rhodesian Ridgeback
Åh, vad roligt att ni har en ny liten RR på gång
! Håller tummarna stenhårt för att ni får en värdig "efterträdare" till lilltösen.
TS: Ja, RR kan stämma in på det du vill ha men man skall ta med i beräkningen att de är ganska...speciella hundar. De har ofta egna idéer om saker och ting och vill du ha en hund som följer minsta vink bara för att DU vill det så är du fel ute.
Som exempel kan jag berätta om min RR och när vi skulle köra sök, vi var - oftast - överens om att det var just sök vi skulle träna (och inte tex jaga rådjur eller rulla sig i älgskit vilket annars var populärt) och på vilken sida av stigen hon skulle springa ut på men sedan var det slut på samarbetet. Sprang hon snett så fick hon springa snett, det skulle aldrig gått att peta med att hon skulle göra raka skick MEN så är det ju inte en bruksras heller.
Samtidigt är de otroligt charmiga hundar och de är ofta keliga, de vill absolut ligga i soffan eller sängen och helst under täcket. Däremot kan de vara reserverade mot folk de inte känner och tyvärr slår det snett ibland. Det finns RRs som har sociala rädslor och det ihop med den skärpa många har är ingen höjdare. Var alltså supernoga med att kolla föräldrar och släktingar till din blivande valp!
Jaktlusten KAN vara ett problem, jag fick aldrig så bra lydnad på min att hon kunde hänga med på ridturer. Hon kunde vara lös men man fick så att säga ha tummen i ögat på henne hela tiden och den kontrollen hade jag inte uppe på hästryggen.
Ett annat krux man kan stöta på med en RR är att de kräver en hel del aktivering, både fysiskt och mentalt, men inte alltid har samarbetsviljan och motivationen att jobba ihop med dig. Jag har ju förstått att min tjej var
väldigt egen även för att vara RR men hon kunde tex lägga sig och spela död på agilityplanen, hon kunde helt enkelt inte inse vitsen med att hoppa hinder när man kunde låta bli
. Lite småpinsamt när man faktiskt är instruktör men jag hittade aldrig rätt knappar att trycka på när det gällde vissa saker
...
Det kan vara lite svårt att få en RR att fatta vitsen med att tex sitta rakt, "vadå, jag sitter ju, räcker inte det?!"
.
Däremot är de flesta som line_n skrev duktiga på nosarbete som spår (gärna viltspår) och upplet, där får de ju även jobba ganska självständigt vilket de brukar gilla. Fysiska aktiviteter som rid- och cykelturer och vildmarksliv passar dem också bra.
Många är frusna så var beredd på att det kan behövas täcke vinterhalvåret
.
Hälsomässigt ser det rätt bra ut men kolla upp HD/ED. Det förekommer även andra problem som är svårare att kolla upp som tex hud- och magrelaterade problem samt halsinfektioner. Det gäller att FRÅGA folk helt enkelt hur det är med hälsan på deras hundar. Det är absolut inget jätteproblem men det är bra att veta att det förekommer inom rasen.
Sen har du dermoid sinus som är en medfödd defekt men köper du av en seriös uppfödare skall det inte vara något problem då man kollar alla nyfödda valpar och DS kan inte uppstå senare i livet.