RFSL och legalisering av sexköp (utbruten från Var tionde man har någon gång köpt sex)

kökshäxan

Trådstartare
Jag är inte insatt alls men som jag förstått är det även en stor grupp män och pojkar som säljer sex, RFSL arbetar ju för att legalisera sexköp läste jag nu när jag sökte. Gäller avståndstagandet all form av sexköp eller enbart den del som handlar om trafficking och/eller män som köper sex av kvinnor?

Jag läste nu också att unga män är överrepresenterade bland dem som dömts för sexköp. Det hade jag heller ingen aning om.
 
Senast ändrad:
Jag är inte insatt alls men som jag förstått är det även en stor grupp män och pojkar som säljer sex, RFSL arbetar ju för att legalisera sexköp läste jag nu när jag sökte. Gäller avståndstagandet all form av sexköp eller enbart den del som handlar om trafficking och/eller män som köper sex av kvinnor?

Jag läste nu också att unga män är överrepresenterade bland dem som dömts för sexköp. Det hade jag heller ingen aning om.

Och vad jag har läst så är en överväldigande majoritet av förövarna även i det fallet... just det, chockerande! män. Jag tycker att den här diskussionen handlar om förövarna i första hand (vilka gör detta, håller handeln igång) snarare om offren (som vi alla är överens om är lidande part)
 
Och vad jag har läst så är en överväldigande majoritet av förövarna även i det fallet... just det, chockerande! män. Jag tycker att den här diskussionen handlar om förövarna i första hand (vilka gör detta, håller handeln igång) snarare om offren (som vi alla är överens om är lidande part)
Som jag skrev, RFSL arbetar för att legalisera sexköp så att det gäller män som köpare även i det fallet är ganska självklart.
 
Som jag skrev, RFSL arbetar för att legalisera sexköp så att det gäller män som köpare även i det fallet är ganska självklart.
Nja, de problematiserar nuvarande lagstiftning pga att den inte innebär ett skydd mot offren/de utsatta.
"RFSL anser att det behövs en feministisk lagstiftning som värnar om personer som har sex mot ersättning och som säkerställer att de som inte vill ha sex mot ersättning har tillgång till andra alternativ"
https://www.rfsl.se/verksamhet/halsa-sexualitet-och-hiv/rfsl-om-sex-mot-ersattning/

Det handlar alltså inte alls om att göra det lagligt eller okej med den typ av sexköp som diskuteras i den här tråden.
 
?? Det står ju på sidan du länkar till, avkriminalisera betyder göra det lagligt.
Det verkar inte vara riktigt så enkelt.

Från sidan:

Vad finns det för alternativ till dagens kriminaliserande lagstiftning?

RFSL har en positiv syn på den så kallade avkriminaliseringsmodell som genomförts i Nya Zeeland.

En sådan avkriminalisering innebär ett avskaffande av bestraffande lagar som riktar sig mot att ha frivilligt sex mot ersättning, vilket ger makten till den som har sex mot ersättning.

Det möjliggör att kunna arbeta under arbetsrättsliga villkor, att kunna arbeta tillsammans för stärkt säkerhet, att kunna organisera sig fackligt med mera. Sådan avkriminalisering bör kompletteras med stärkta sociala insatser mot de som har sex mot ersättning och köpare samt ett fortsatt förbättrat brottsbekämpande arbete mot människohandel.

RFSL ser inte lika positivt på så kallade legaliseringsmodeller, då dessa innebär att personer som har sex mot ersättning måste uppfylla strikt uppställda krav för att kunna göra det lagligt. I länder som Tyskland och Nederländerna är det just särskilt utsatta som inte har möjlighet att uppfylla dessa krav och vars verksamhet därmed ändå kriminaliseras.
 
Det verkar inte vara riktigt så enkelt.

Från sidan:

Vad finns det för alternativ till dagens kriminaliserande lagstiftning?

RFSL har en positiv syn på den så kallade avkriminaliseringsmodell som genomförts i Nya Zeeland.

En sådan avkriminalisering innebär ett avskaffande av bestraffande lagar som riktar sig mot att ha frivilligt sex mot ersättning, vilket ger makten till den som har sex mot ersättning.

Det möjliggör att kunna arbeta under arbetsrättsliga villkor, att kunna arbeta tillsammans för stärkt säkerhet, att kunna organisera sig fackligt med mera. Sådan avkriminalisering bör kompletteras med stärkta sociala insatser mot de som har sex mot ersättning och köpare samt ett fortsatt förbättrat brottsbekämpande arbete mot människohandel.

RFSL ser inte lika positivt på så kallade legaliseringsmodeller, då dessa innebär att personer som har sex mot ersättning måste uppfylla strikt uppställda krav för att kunna göra det lagligt. I länder som Tyskland och Nederländerna är det just särskilt utsatta som inte har möjlighet att uppfylla dessa krav och vars verksamhet därmed ändå kriminaliseras.
Vad är det som inte är "riktigt så enkelt"`? RFSL arbetar för att avkriminalisera sexköp, det står ju rakt upp och ned i det du citerar. Att sexköp är en verksamhet förenad med en rad problemet är väl en självklarhet för de flesta.
 
Jag är för legalisering MEN då bör alla som köper sex av traffickingoffer eller underåriga kunna dömas för oaktsam våldtäkt.

(Hint trafficking är inte mindre förekommande i länder där det är legalt. Varken Nevada eller Danmark framstår som feminismens eller humanismens högborgar)
 
Vad är det som inte är "riktigt så enkelt"`? RFSL arbetar för att avkriminalisera sexköp, det står ju rakt upp och ned i det du citerar. Att sexköp är en verksamhet förenad med en rad problemet är väl en självklarhet för de flesta.
Ett citat som också är hämtat från RFSL lyder: "Det handlar inte om rätten att köpa sex, utan om att rättigheterna för de som erbjuder sex mot ersättning behöver stärkas." Det belyser hela grejen ganska bra tycker jag. Jag är också för en avkriminalisering för att kunna förbättra villkoren för de som säljer sex.
 
Ett citat som också är hämtat från RFSL lyder: "Det handlar inte om rätten att köpa sex, utan om att rättigheterna för de som erbjuder sex mot ersättning behöver stärkas." Det belyser hela grejen ganska bra tycker jag. Jag är också för en avkriminalisering för att kunna förbättra villkoren för de som säljer sex.
Berätta om något land där detta skett? Hur bra funkar sexhandeln i Nederländerna? UK? Tyskland? Danmark? Är det färre minderåriga i branschen där? Färre våldsbrott mot sexarbetare? Hora är inte ett skällsord där?
 
Vad är det som inte är "riktigt så enkelt"`? RFSL arbetar för att avkriminalisera sexköp, det står ju rakt upp och ned i det du citerar. Att sexköp är en verksamhet förenad med en rad problemet är väl en självklarhet för de flesta.

Fast du skrev tidigare att dom är för legalisering. Jag tolkar inte det som att det är så enkelt som att en avkriminalisering är samma sak som en legalisering. Vi tolkar det uppenbarligen olika.

Även detta från din länk:
Skillnaden – avkriminalisering och legalisering:
Legalisering av sex mot ersättning innebär en reglering av staten. Denna modell är den som bland annat Tyskland har. RFSL förespråkar inte den här modellen.
Avkriminalisering av sex mot ersättning och sexköp innebär att personer som, under frivilliga former är inblandad i sex mot ersättning, inte är kriminaliserade. Avkriminalisering innebär inte en total avsaknad av reglering kring sex mot ersättning. Snarare innebär det ett fokus bort från lagstiftning som kriminaliserar delar av eller samtliga delar av sex mot ersättning (inklusive sexköp), för att istället fokusera på lagar och policys som skyddar personer som har sex mot ersättning från att bli utnyttjade.
 
Det här är klipp från deras sida och är en gulmarkerad ruta:

"Skillnaden – avkriminalisering och legalisering:
Legalisering av sex mot ersättning innebär en reglering av staten. Denna modell är den som bland annat Tyskland har. RFSL förespråkar inte den här modellen.
Avkriminalisering av sex mot ersättning och sexköp innebär att personer som, under frivilliga former är inblandad i sex mot ersättning, inte är kriminaliserade. Avkriminalisering innebär inte en total avsaknad av reglering kring sex mot ersättning. Snarare innebär det ett fokus bort från lagstiftning som kriminaliserar delar av eller samtliga delar av sex mot ersättning (inklusive sexköp), för att istället fokusera på lagar och policys som skyddar personer som har sex mot ersättning från att bli utnyttjade."

Som det står där så är RFSL INTE för en Legalisering, utan FÖR en Avkriminalisering - och det är en stor skillnad. Jag tycker inledningen på denna tråd är missvisande!
 
Fast du skrev tidigare att dom är för legalisering. Jag tolkar inte det som att det är så enkelt som att en avkriminalisering är samma sak som en legalisering. Vi tolkar det uppenbarligen olika.

Även detta från din länk:
Skillnaden – avkriminalisering och legalisering:
Legalisering av sex mot ersättning innebär en reglering av staten. Denna modell är den som bland annat Tyskland har. RFSL förespråkar inte den här modellen.
Avkriminalisering av sex mot ersättning och sexköp innebär att personer som, under frivilliga former är inblandad i sex mot ersättning, inte är kriminaliserade. Avkriminalisering innebär inte en total avsaknad av reglering kring sex mot ersättning. Snarare innebär det ett fokus bort från lagstiftning som kriminaliserar delar av eller samtliga delar av sex mot ersättning (inklusive sexköp), för att istället fokusera på lagar och policys som skyddar personer som har sex mot ersättning från att bli utnyttjade.
Okej, då är jag med på vad du menar och jag var kanske lite slarvig i skrivningen även om jag senare skrev just att RFSL vill avkriminalisera sexköp. För mig är skillnaden i ordvalet dock mest en fråga om semantik, i praktiken är det ingen större skillnad mellan en avkriminalisering och en legalisering.

Eller inte slarvig egentligen för det jag först läste var en artikel i SR där begreppet legalisera användes och det var utifrån den artikeln jag skrev första inlägget.
 
Senast ändrad:
Vi måste ha en lagstiftning som gör det möjligt för vuxna människor att själva bestämma vad de vill göra med sina egna kroppar. Men att någon annan tjänar på tvång och övergrepp är helt fel. Det är där fokus borde ligga, hur man motverkar det.
Jag håller på sätt och vis med här.

Bara för att jag inte kan förstå hur folk trivs med ett sånt yrke så betyder ju inte det att det inte finns folk som gör det.
Jag kan inte förstå hur man kan vilja arbeta som slaktare heller, men uppenbarligen så gör ju folk det.

Trafficking anser jag är en annan fråga dock. Det ska givetvis inte vara tillåtet!
 
Vi måste ha en lagstiftning som gör det möjligt för vuxna människor att själva bestämma vad de vill göra med sina egna kroppar. Men att någon annan tjänar på tvång och övergrepp är helt fel. Det är där fokus borde ligga, hur man motverkar det.

Jag håller delvis med men delvis inte. De tjejer/kvinnor jag pratat med som sålt sexuella tjänster i någon form (bilder, sexuella handlingar etc) och som uppgett att de gör det av egen vilja, kommer ofta fram till nåt annat efter lite diskussion. Det låter först som "Ja självklart gör jag det för att JAG vill, jag väljer själv om jag säljer min kropp och till vem" men lite senare kryper det fram att man kanske gör det för att det är ens enda möjlighet till (snabb) inkomst, man kan inte ha kvar t.ex. sin älskade hund om man inte snabbt fixar fram pengar till mat/veterinär/nåt, det kanske finansierar ens missbruk, man kanske gör det som en sorts självskadebeteende... Det är ofta INTE så enkelt som att "jag gör det och jag trivs med det", utan även om det inte är någon annan person som tvingar så är det egna/upplevda tvång bakom. Och väldigt många har övergrepp i bagaget.
(Detta gäller alltså vanliga tjejer/kvinnor i medelstora svenska städer, inte traffickingoffer på bordeller i storstäder)

I sak kan jag tycka att det BORDE vara okej om personerna verkligen själva väljer, men det verkar sällan vara så.
 
Jag tycker det är en jättesvår fråga som jag heller inte är lika insatt i som de som arbetar med frågan på olika vis.

Men även de som säger att de säljer sex för att de själva vill kan ju fattat det beslutet baserat på osund uppväxt eller annat och tror att de vill.
Det finns ju rätt många som i efterhand medger eller inser att de mått skit av det.
Så för mig känns det otroligt svårt att veta om man verkligen mår bra av det eller om man försöker intala sig själv och andra det.

Jag vill ju så klart också att sexarbetare ska få bättre arbetsvillkor så att säga.
Men än mer vill man ju hjälpa de som inte mår bra ur sin situation.

Har man provat höja straffen i några länder? Vad gav det isf?
 
Jag tycker det är en jättesvår fråga som jag heller inte är lika insatt i som de som arbetar med frågan på olika vis.

Men även de som säger att de säljer sex för att de själva vill kan ju fattat det beslutet baserat på osund uppväxt eller annat och tror att de vill.
Det finns ju rätt många som i efterhand medger eller inser att de mått skit av det.
Så för mig känns det otroligt svårt att veta om man verkligen mår bra av det eller om man försöker intala sig själv och andra det.

Jag vill ju så klart också att sexarbetare ska få bättre arbetsvillkor så att säga.
Men än mer vill man ju hjälpa de som inte mår bra ur sin situation.

Har man provat höja straffen i några länder? Vad gav det isf?
Höjda straff ger ju väldigt sällan utdelning om jag har förstått saken rätt. Det är inte så stor skillnad på oss och andra djur tänker jag ;)

Moroten fungerar bättre än piskan i mesta. Sen kan det såklart finnas en poäng i att spärra in vissa ändå, tex farliga individer, så länge de är inspärrade så kan de iaf inte göra illa någon annan i samhället.
 

Liknande trådar

Samhälle Kan vi inte diskutera det här? Paolo Roberto åkte fast för sexköp. Farmen-Paolo åkte fast med att ha förgripit sig på en kvinna från...
32 33 34
Svar
672
· Visningar
49 032
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp