Så är det ju självklart, att vissa typer av begångna brott är synnerligen svårförenliga med vissa sorters yrken, även efter avtjänat straff. Men i de fallen du nämner så tar vi ju i samhället hand om detta - när vi anställer förskollärare förväntar vi oss ett utdrag ur straffregistret som visar att den som söker jobbet inte begått t.ex. våldtäkt mot barn, och när en sjuksköterska döms för barmhärtighetsmord blir hen också av med sin sjuksköterskelegitimation. Dvs de får yrkesförbud, och det är ju inte i första hand som straff utan som skydd för potentiella framtida offer. Och så ska det ju självklart vara!
Däremot så finns det mig veterligen ingenting som säger att brottet sexköp borde leda till yrkesförbud för sådana yrken som Paolo vore kvalificerad att ha - t.ex. gyminstruktör, personlig tränare, kampsportinstruktör osv. Kanske att det är lämpligt att ligga lågt ett tag innan han lagar mat i TV (ingen lär anlita honom just nu), men jag menar att det ju inte är särskilt konstigt om han försöker sig på att återigen jobba med sånt som han som sagt kan, snarare än att i första hand söka jobb som städare, jordgubbsplockare och annat som varit på förslag här i tråden (och som jag för tydlighets skull alltså inte ser som "sämre" jobb, utan bara mer långsökta för Paolos del).