Rex, slät lr dumboråtta.

F

fancyfree

Vad skiljer dom åt? Förutom dumbons öron, och rex som är lite krullig.
Är det något annat förutom det jag nämnt? Storlek, psyke?

Sv: Rex, slät lr dumboråtta.

nä det är samma sort liksom, du kan få alla tre varianterna i samma kull, rex ärvs dominant och dumbo recesivt. Ska du köpa råttor så tänk på att titta så att åtminstone en av föräldrarna är slät, är båda rexar så finns det risk för att bäbisarna tappar all sin päls och blir nakna efter första fällningen (=dubbelrex)

för att få dumbo måste båda föräldrarna vara dumbo eller dumbobärare, är ena föräldern dumbo och andra toppörad får man endast toppörade dumbobärare i kullen

Neej usch några nakna råttor vill jag ju inte ha :p
Någon slät och några rexade blir det nog (:

Vad är toppörad?

Jag klämmer in en ny fråga här istället för att göra en ny tråd!

Hur ofta klipper ni råttornas klor?

Toppörad är typ... "Normalörad" :D

Jag klipper lite då och då, har inget speciellt schema.

Jaha :p

Hur vet jag om klorna är för långa?, Klippte dom igår, tycker fortförande att dom ser långa ut.

Ohoj, ingen aning, har aldrig tänkt på det förut. Men ett par mm från pulpan brukar bli lagomt :D

Det är väl något sånt, vågar inte klippa för nära den. Råkade göra det för några år sen på mitt marsvin, ajj vad ont han fick. Är jätte försiktig efter det.

Är inte rexråttorna ofta större?

När jag hade råttor klippte jag dom rätt sällan, "när det behövdes", några mm från pulpan och filade resten med en mjuk nagelfil =) alltid mjuka tassar.

Ingen aning. Ok, jag funderade på att fila lite också. Kanterna blir lite vassa..

Nix, den enda skillnaden i storleken mellan rex och slät är typ om de kommer från olika linjer, får olika mat osv.
Det enda som skiljer en rex från en slät råtta är pälsen, inget annat. Ja och vad de får för ungar om de paras förstås, men även där är det bara pälsen som skiljer :p

*kl*

rexningen syns ju oftast tydligare på hanarna, som ju är större. Det är kanske så att man oftast märker rexråttorna som är hanar och därför tror att rexarna är större

jag klippte klorna när de började göra ont efter jag slutade ställa ut, det är ju bara inför utställning man behöver bry sig om att göra de jättekorta och hålla på att fila och greja

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 439
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Min pappa vill skaffa en hund nästa år då han blir pensionär. Vi har tidigare haft en finsk lapphund. Pappa har alltid sagt att han...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 532
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar