Revaccination stelkramp, varför?

Neko

Trådstartare
Revaccinering av stelkramp görs som bekant var 3:e år hos häst.
Människor revaccineras var 20:e år.
Hundar har inte stelkramp i grundvaccineringen.

Varför vaccinerar vi våra hästar så ofta? Har de dåligt immunologiskt minne? Eller är vi hästägare en god inkomstkälla för läkemedelsföretagen?

Sv: Revaccination stelkramp, varför?

Antagligen för att stelkrampsbakterier trivs i samma miljö som hästar lever i. Men håller med om att tre år låter ofta jämfört med 20 år, fast människor brukar väl vaccineras vid stora sårskador?

Det är beroende på många faktorer, men generellt om det gått mer än 10 år så boostrar man stelkramp vid skada. Det är i princip helt ovaccinerade människor som blir sjuka, vaccinet ger alltid visst skydd.

Jag har aldrig hört talats om nån häst med tetanus?

Hej!

Som jag förstått det är olika djur olika känsliga för tetanus och hästar är tydligen väldigt känsliga.

När jag var yngre var det vaccination på människa var 5e år tror jag, nu tycker dom man är konstig när man vill vaccinera om efter 10 (jag har försökt, dom skickar bara hem en).

På ringvet hittade jag: "Många djur är mottagliga för denna sjukdom och hästen är bland de känsligaste" och på SVA: "Människor, tillsammans med hästar och får, tillhör de som är känsligast för tetanus".

Inte för att jag blev mycket klarare av detta. Bra fråga helt enkelt!

Lavinia, som inte chansar med nåt så otäckt som stelkramp.

Efter att se ett föl dö i stelkramp i början av 70 talet så är jag väldigt noga med att vaccinera mina hästar med stelkramp.
På den tiden så var det inte så vanligt med förebyggande vaccin på dräktiga ston, tyvärr.
Veterinären misstänkte inte stelkramp förrän det var för sent att åka iväg till djursjukhus, den kanske hade klarat sig om den fått behandling på tidigt stadium.
Troligen hade den ett litet sticksår som blivit infekterat, vi hittade inget men det är den troliga orsaken.
Detta vill jag aldrig uppleva igen!

Jag chansar inte heller utan vaccinerar min häst religiöst :D

Men denna fråga ligger alltid i bakhuvudet, kanske ska ringa SVA eller nått :D

Precis.

Frågan i sig är intressant, men aldrig att jag skulle riskera att pållan fick stelkramp, ever!

/Lavinia, som vaccinerar slaviskt.

Intressant fråga, skulle också gärna ha svar på det!

Det är ju inga problem eller stor kostnad att vaccinera årligen men det skulle ändå vara intressant att veta.

Olika arter är olika bra på att bilda antikroppar mot virus och bakterier, människan ligger före flera andra arter och är bra på att bilda antikroppar mot det mesta.

Hästar är tyvärr inte lika duktiga och deras antikroppar har inte samma "hållbarhet", precis som du säger så har de sämre immunologiskt minne. Därför behöver vi vaccinera dem oftare. Att de dessutom lever i en miljö där de har stor chans att stöta på just stelkrampsbakterier gör ju att man gärna vill skydda dem.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 402
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka