Returnera hjälm?

escodobe

Trådstartare
Nu har jag provat varenda hjälm i alla butikerna i stan runt om mig utan att hitta någon (!)som passar. Jag funderar istället på att skaffa en casco choice som jag haft tidigare, problemet är att de uppdaterat sin modell och ingen butik i närheten har sådana.

Går det att beställa Online och prova hemma? Får man öppna en kartong?
Jag vet att en del gör så med kläder, men hjälmar kommer ju i kartonger?
Jag ansökte avskyr verkligen är shoppa online;(

Är väl bara vissa saker som brukar vara plomberade, typ underkläder eller liknande. Borde väl inte vara några problem kan jag tycka men bäst är nog att kolla med den aktuella butiken du ska beställa ifrån. I normala fall är det ju inga problem att returnera varor, använda sin bytesrätt eller ångerrätt.

Ja, du får öppna kartong o prova varan så den passar men låt etiketter o dyl sitta på. Inte ens underkläder köper du ju i kartong. Och så ynkliga kan inte hjälmar få vara att de inte klarar normalhantering i samband med utprovning, även om det innebär att tappas från en meters höjd i ett butiksgolv. En sån hjälm skulle jag definitivt varken köpa eller rekommendera till ridning, tror jag återförsäljare är medvetna om. :)

Ja, du får öppna kartong o prova varan så den passar men låt etiketter o dyl sitta på. Inte ens underkläder köper du ju i kartong. Och så ynkliga kan inte hjälmar få vara att de inte klarar normalhantering i samband med utprovning, även om det innebär att tappas från en meters höjd i ett butiksgolv. En sån hjälm skulle jag definitivt varken köpa eller rekommendera till ridning, tror jag återförsäljare är medvetna om. :)

En hjälm som tappas från en meters höjd är förbrukad. Det är så en hjälm fungerar och då inte bara ridhjälmar utan alla hjälmar.

Nej det kanske du inte kan och tyvärr är du inte ensam. En hjälm oavsett vilken typ av hjälm det är som tappas/ramlas av i ska gå sönder. Det är så den skyddar huvudet.
Absolut, det köper jag att hjälmen skall gå sönder för att absorbera smällen. Men frågan är vid vilken "breaking point" en hjälm är förbrukad. Letar efter konkreta fakta, tester o inte antaganden.
För i mitt stilla sinne så är risken att varenda en av de där hjälmarna i affären blivit tappade minst en gång eller två i samband med provning... var går gränsen för skörhet i materialet, alltså basic hållfasthetslära?
En hjälm i en kartong vs en hjälm utan kartong vs en hjälm med 5 kg skalle och 60 kg kropp som trycker den mot marken ger inte samma belastning.
I och med Vg1-testningen så har man säkert data på grundkraven, nån som har snubblat över dessa data/tester?

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 597
Senast: Whoever
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
A
Övr. Hund Känner mig som en så sjukt dålig person nu då jag nämnt för en del människor i min närhet att jag funderar på att försöka hitta ett nytt...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: skuggi
·
Utrustning I vår närhet finns flera hästsportbutiker; 2-3 riktigt stora och lika många små. Att hitta kläder och prylar i lagom storlekar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka