Gissar att du menar råhudstuggben. Åsikterna om dessa tuggben går isär en hel del. Vissa menar på att det är förknippat med livsfara att ge dessa till sina hundar, andra menar på att det inte är någon som helst fara så länge man inte ger ben som är behandlade med en massa blekmedel och annan skit. Är råhuden onaturligt vit så kan man vara ganska säker på att den är behandlade med någon form av medel för att få fram den ljusa färgen som det väl är tänkt ska se mer aptitlig ut i det mänskliga ögat istället för den obehandlade råhudens bruna "äckliga" färg.
Jag personligen ligger någonstans mitt emellan. Min hund fick t.ex. två råhudsben i julklapp av mina föräldrar och de fick han äta upp. Dock spenderar jag inte pengar på att köpa råhudsben själv då det i mitt tycke finns bättre tuggben man kan ge som är naturligare. Hjorthorn, buffelhorn osv är populärt bland många hundar, räcker länge, inga skumma tillsatser, inte en massa klet som fastnar i pälsen osv och blir en naturlig tandborste för hunden. Man kan även köpa broskben i köttdisken i sin mataffär och ge till hunden som berikning. Grisfötter, klövar och ben från vilt osv. Finns massvis med olika alternativ om man har en hund som gillar att tugga.
Har man en hund som hellre slickar och inte är så hysterisk på att gnaga kan man ge långa märgben där hunden får använda tungan för att pilla ut märgen från mitten av benet. Viktigt att komma ihåg med märgben är dock att de är extremt hårda, så om hunden är en extremgnagare eller har lite dåliga tänder ska man undvika märgben eftersom det kan uppstå skador på tänderna om hunden tar i för mycket.
Det som är viktigt att komma ihåg är att man inte ska lämna hunden utan uppsikt om den får tuggben. Man ska också vara noga med att ha rätt storlek på tuggbenen så att hunden inte riskerat att svälja tuggbenet helt, eller att det råkar fastna i munnen eller svalget på något sätt.