resursförsvar ben/upphittade "skatter"

Takire

Trådstartare
Jag har en fundering som tangerar en tråd jag skapade i höstas. Valde ändå att starta en ny tråd då jag tror rubriken på den gamoa blir lite missvisande.

Jag har fått höra/läst mig till att man INTE ska träna på att ta ifrån och ge tillbaka t.ex. ben - för att den då kanske skulle bli mer benägen att vakta. Men de jag vet som har gjort så kan utan problem ta ifrån hunden saker. Jag som inte har tränat så kan däremot inte utan problem ta ifrån min hund saker. Så jag ångrar faktiskt att jag inte tränade på att ta och ge tillbaka. Men vad säger folk här är rätt eller fel?

Jag vill verkligen kunna ta grejer ur munnen på min hund (utan att han blir upprörd), men kommer just inte på något annat sätt att träna än att just när han har ben gå fram och ge godsaker. Och allt eftersom även plocka benet och ge tillbaka. Vad mer kan man göra? Det är egentligen mer problem med sådant han hittar ute. Munkorg kan man visst ga av säkerhetsskäl, men problemet finns ju ändå kvar.

Resursförsvar kan öka om man tar ifrån hunden saker i tid och otid (poppis med de som är av den gamla skolan och tycker att det hör till att "etablera ledarskapet), men om den lär sig att den får något annat positivt i utbyte mot det den redan har så brukar det vara helt okej att lämna ifrån sig saker. Så det låter för mig som att du redan har en bra början på inlärd byteshandel.

Vad gäller att han tar saker han hittar och plockar upp när ni är ute så kanske skvallerträning kan vara en idé? Hunden ska alltså checka av med dig och fråga om lov när den ser något intressant istället för att själv ta initiativet och gå fram. Bra för alla möjliga situationer, inte bara de där hunden riskerar att stoppa olämpliga saker i munnen.

Jag byter grejer med mina hundar hela tiden. De vet att det är helt odramatiskt och gör ingen affär av det.

Men så har jag extremt föriga små djur också...

För mig beror det på hunden. Min egen hund var helt odramatisk att plocka av vad som helst och det var en självklarhet redan från dag 1, har aldrig behövt träna eller köra byteshandel, det var bara att gå fram och ta. Sambons hund däremot morrar när man ska plocka av henne tuggben och annat gotte, henne kör jag byteshandel med. För henne är det det absolut enklaste, inget tjafs, inget morr, visar godiset, hunden släpper gottet, kastar godiset till hunden, tar gottet, färdigt, inga problem. Däremot finns det ju hundar som har väldigt skarpt försvar och det ska mer till för att lura av hunden gottet än bara en godisbit på golvet. Har man otur där så går hunden efter godiset, sen vänder på en femöring och kastar sig tillbaka till benet och eventuellt då följer upp med bett/nafs. Har aldrig mött en sån hund så vet inte riktigt hur jag skulle bemöta det faktiskt.

Jag byter grejer med mina hundar hela tiden. De vet att det är helt odramatiskt och gör ingen affär av det.

Men så har jag extremt föriga små djur också...
Just byteshandel är det bästa när det gäller resursförsvar :) Ge mig din grej, så får du något ännu bättre typ.
Skalman var väldigt vaktig som valp/unghund med köttben (helt matgalen då) och där fick jag kasta iväg något riktigt gott för att han skulle släppa sista ändbiten (han svalde galet stora bitar nämligen, så han fick aldrig äta upp sista biten då). Det gjorde allt odramatiskt och idag skulle han bli "ledsen" om jag tog ett ben, men inte visa något försvar - snarare förvänta sig att jag skulle ge något annat istället.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 923
Senast: jemeni
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: Caps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka