Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

connemarasenior skrev:
Givetvis måste man ha andra krav på ponny mot stora hästar.
Connemaran är inget litet halvblod !!!
Kraven är RASVISA dvs varje rasförening har satt upp sina egna regler vad det gäller bedömningen!

connemarasenior skrev:
Många är jätteduktiga tävlingsryttare el. unghästutbild. på stor häst, men vad har de för erfarenhet av hur en 4 el. 5 årig connemara ska röra sig ? Connemaran skall ej ha samma rörelser som ett halvblod & inte heller som en Sv. Ridponny för den delen
Jag är helt säker på att testryttare har en mkt god vetskap om skillnaden mellan ponny och halvblod...:smirk:


connemarasenior skrev:
Glöm inte att fro.m iår är det fritt fram att använda sin hingst till både egna & andras ston bara den är avelsvärderad & har licens !!
Ja, hemska tanke...:devil: :mad:
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Boop skrev:
lånar knapp..
Jag var där och tittade och tyckte att nästan samtliga ponnyer höjde sig både form- och gångartsmässigt mer eller mindre med testryttaren på ryggen.
Det kan man ju tolka på lite olika sätt...
:bow: :bow: instämmer fullständigt
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Ang. Rasvisa krav , Javisst har varje ras sina rasvisa bestämmelser ( hur en te.x connemara ska se ut ) och detta bedöms av exteriördomarna . Det jag menar att det skulle finnas liknande normer för varje ras hur de ska vara utbildade & uppföra sig under ryttare & löshoppning. Framtagna utav rasföreningen ( i dettafall Sv. Connemarasällskapet ! ) det blir då oxå lättare för te.x testryttare att poängbedöma ponnyerna.

Givetvis ska domarna vara hårda & endast de bästa släppas igenom , men målen får inte bli ouppnåbara, & skrämma bort folk från att visa sin unghingst !
Connemaran är en liten ras & vi behöver få fram alla bra hingstar till visning. Som hingstprem. är nu är det många som avstår & kasterar sin hingst tidigt istället. Finns många bra connemaravalacker ( både exteriört & prestationsmässigt ) där ute som skulle kunna platsa som avelshingstar, men som är just valacker !!

Sen kan man fråga sig hur mycket man skall testa fadershingsten, det är ju avkommorna som är det intressanta. När ska vi få en avkommebedömning på hästar värd namnet ??

Betänk att många av de gamla connemarahingstarna aldrig gjorde bruksprov( möjligen ett enkelt rid el. körprov ) & troligen aldrig skulle ha kunnat bli godkända med dagens tester ! Vilka vi skulle gått miste om kan man bara spekulera i !!
Sen tycker jag själv att bruksprov är helt rätt ( om än i annan form än dagens ) men ville bara lyfta fram tanken !
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Men - vad jag förstår ÄR rasvisa krav skrivna av SCS och dom har utsett testryttaren och varit med att arrangera avelsvärderingen - så det är väl inget att fundera över ? Jag menar, det är väl inga överkrav på con hingstarna som inte föreningen har ställt? Tycker det är dags för lite självkritik. Varför är inte hingstarna bättre?
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Tystamarie skrev:
Tycker det är dags för lite självkritik. Varför är inte hingstarna bättre?

det är lite så jag tänker också..

Varför räcker inte våra hingstar ända fram...:confused:

Jag tror ju inte att lösningen är att sänka kraven för godkännande iallfall. Snarare så måste vi få hela aveln att gå framåt, i Connemarans fall så tro jag kanske att rasen lite väl länge har "levt" på gamla meriter som den ultmata hopp-ponnyn, numera har ju flera raser gått ifatt dom, och till och med förbi vad det gäller extriör och hoppförmåga.
Givetvis SKA kraven på de yngre hingstarna vara riktigt höga! OM de senare kommer tillbaka och bevisat sin duglighet inom sin tävlingsgren, ja då ska de även behandlas inför avelsnämden med resultaten som högt vägande.

Uppfödarna måste också inse HUR mkt det krävs av kunnighet för att rätt matcha en unghingst, tyvärr är det allt för ofta så att men klart ser skillnad på de som är utbildade av riktiga "proffs"(hittar inget annat ord:( ) och de som inte fått lika skicklig matchning.

Jag tycker att det är bättre att ha några riktigt bra hingstar i avel, än fullt av "odugliga"- det kommer inte att hjälpa aveln framåt ett dugg i längden!

Obs! detta gäller alla raser inte bara Connemarorna...
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Faktum är att new forestponnyerna "gått om" även ute på tävlingsbanorna verkar det som...som Ancan uttryckte det !

Kan väl inte riktigt hålla med om det !!

Sv. Ridsportförbundets rankinglista 2005 Topp Tio

Hoppning
Connemara 3 st
Okänd 5
Welsh 1
New Forest 0

Dressyr

Connemara 1
Welsh 2
Okänd 3
Korsn. 2
Halvblod 1
New Forest 0

Fälttävlan

Connemara 1
Connemarakorsning 2
Okänd 3
Korsn. 3
Sv Ridponny 1
New Forest 0

:d
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag tycker att det är bättre att ha några riktigt bra hingstar i avel, än fullt av "odugliga"- det kommer inte att hjälpa aveln framåt ett dugg i längden!

Så det är bättre att alla betäcker med samma hingstar då? Hur gör man då sen efter några generationer, när alla är släkt med alla?

Dessutom är det redan som du säger, betäckningsstatistiken för 2005 talar för sig själv. Av 40 hingstar har endast 7 betäckt fler än 10 ston, resten har bara några stycken var. Är inte detta att begränsa sig lite väl mycket??
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Instämmer med lissa !
Fortfarande så är connemaran en liten ras med smal avelsbas !!
Vi har oxå en stängd stambok , vilket utesluter att kunna ta in främmande blod som te.x är möjligt i en del andra raser.

Vi får inte överanvända vissa hingstar & vissa linjer, det gynnar inte rasen på sikt !
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

TILL CONNEMARASENIOR:Jag går efter vad jag ser ute på tävlingarna, reg och nat- och där anser jag att connemaran absolut inte är "outstanding" som den var för 15-20 år sedan...Något måste det ju bero på. Men givetvis så finns det fortfarande bra connemaror ute i toppskiktet- skam vore annat, men de har fått konkurrens av många andra raser.

Och om man ser på ungponnytesterna så visar det ju åt samma riktning ...:smirk:

JAG har ingen personlig favoritras vad det gäller ponnyer, men jag anser att varje rasförening måste ta sitt eget ansvar att föra rasen vidare, det är möjligt att jag har fel vad det gäller CM- de kanske verkligen tar sitt ansvar, vad vet jag...men jag vet också att många av dom "stora" uppfödarna är smått bekymrade om varför de inte "räcker" ända fram längre...:o
Men om det hjälper till- det finns många stora rasföreningar som borde ta sig en allvarlig funderare över sin avelsmål i framtiden.

TILL LISSA: Absolut inte, såklart att vi ska ha ett så brett hingstmaterial godkänt som sto antalet i avel kräver...
Det finns ingen anledning att godkänna för många- det finns helt enkelt inte ston nog för det.

En del hingsthållare föregår ju med gott exempel och sätter ett maxantal ston /betäckningssäsong:bow:

problemet med att de flesta stoägare vill betäcka med "bästa hingsten" för tillfället är väl egentligen inget problem, utan mera en fingervisning att stoägarna faktiskt är noga med vad för slags hingst de vill ha som fader till sina framtida föl! det tycker jag tyder på sundhet faktiskt.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

En del hingsthållare föregår ju med gott exempel och sätter ett maxantal ston /betäckningssäsong

Ja, MYCKET bra initativ.

Beror ju på hur man definerar "bästa hingsten". Av de som betäckt mycket 2005 är ju de flesta prestationshingstar, vilket ju borde vara utvecklande för rasen. Att betäcka med en unghingst som inte visat nåt mer än exteriör är ju alltid en chansning.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Unga nya hingstar är alltid en chansning , men för att få ett snabbare avelsframsteg måste vi se till att använda dessa så att de så fort som möjligt kan få en avkommebedömning.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Visst. Jag håller med att unghingstarna "är en liten chansning" i avelsarbetet, därför tycker jag att man även i fortsättningen skall ha höga krav på dom.

Kankse det vore en ide att maximera antalet betäckningar de första åren? Fast då blir det kanske svårt med en snabb och fair avkommebedömning..:confused: ngt som ju absolut är viktigt.

Hur man än vänder och vrider på det hela så är det en hård nöt att knäcka...:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp