Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

mizz_beauty

Trådstartare
Här kommer resultaten från Connemaras hingstpremiering.

På SCS hemsida finns rapport från årsmötet. Fråga om det är något annat ni undrar.

3 ÅRINGAR

Armani STRUKEN
Dale Vardor 88788=39 galopp 7 lösh. 78
Ekhagens Marco Polo 66766=31 galopp 6 lösh. 77
Långarnö Cedrick 88876=37 galopp 6 lösh. 77
Starrhults Bingo 77477=34 galopp 8 lösh. 99
Starrhults Bossanova 77688=36 galopp 8 lösh. 99

4 ÅRINGAR
Pattys Cherubin 87666=33 galopp 6 lösh 66
Sjödalens Magnet 88888=40 galopp 9 lösh 88 G06

ÄLDRE HINGSTAR BRUKSPROV
Coosheen Finbarr RC 99 88888=40 (galopp 8 lösh 66)(från 2004) gång 7564 testryttare 566 G06
Wesaborgs Tji Fick Ni 88766=35 galopp 7 lösh 66 gång 6666 testryttare 676
Millfall Rover 88744=31galopp 7 gång 4775 testryttare 787 uppsutten hoppning 565

Nice-N-Curly 78886=37 galopp 8 ej bruksprov prestation G2
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jisses, en häst med 4 på benen, jag undrar hur kritiken löd !
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

skrämmande o se att den mest använda hingsten 2005 ( tror han användes mest) har så dåligt på gången/testryttare.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Ja det är ju beklämmande att dom har så dålig ridbarhet, när det är barn som skall rida.
Eller är det så att folk inte matchar sina hingstar tillräckligt för att klara ridprovet, har folk ingen självkritik?
Nu var jag inte där själv ,men var det verkligen så illa, eller var domarna för hårda?

Anmärkningsvärt är att dom som hoppar bäst (för connemara är väl främst hopp ponnyer) har sämst på exteriör.
Detta har ju redan uppmärksammats på halvbloden, att hopphästar har en annan typ.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

jag var inte heller där så jag vet inte hur han gick på provet.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag pekade inte på någon specifik hingst men tycker inte att femmor och sexor hör hemma på ett bruksprov med ÄLDRE hingstar.
Dom borde vara bättre ridna, och om det inte hjälpt bör dom inte avlas på.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

ok.
Håller med om att äldre hingstar borde ligga högre på ridprovet.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Kul att Nice´n Curly blev godkänd! Jag gillade honom som föl, gillade hans föräldrar också.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Förvånande är att det är äldre hingstar som får så låga poäng... undrar just vad det beror på?

Hörde att ngn cm hingst de visade (som ej gick igenom )var "opåverkbar och seg" under ryttare... :( då ska dom så klart inte ha särskilt höga poäng, vare sig det är en unghingst eller en äldre...:angel:

Varför visa äldre hingstar som ej presterat ngt särskilt?:devil: :crazy: Vore det inte bättre att komma till visning när meriterna finns med?!? Särskilt om det är en hingst som ligger lite på gränsen till att räcka till...

Roligt med Nice´n Curly. härligt att det blodet bevaras.:banana:

Tråkigt med Finnbar, måste "hänt" någonting han har ju sett så fin ut tidiagre, verkligen ridbar...:cry: :confused:

Konstigt också att connemarorna, som ju alltid marknadsförts som en fin hopp-ponny, får allt svårare att räcka till i sin paradgren.

Faktum är att new forestponnyerna "gått om" även ute på tävlingsbanorna verkar det som...

De connemaror som hoppade 9-9 hade ju katastrofala extriörpoäng, även det ngt att ta sig en funderare över...

Vi har ju sett det bland andra raser tidigare... att inte extriör och hoppförmåga går "hand i hand" längre.

Den stora frågan blir ju då, håller dessa hä'star för tävlingar på hög nivå år efter år???
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag var där och kollade.

Tyckte nog att testryttaren (bara 1, har det inte varit 2 innan??) var lite hård mot vissa, och speciellt mot marorna. Tycker inte riktigt att man kan jämföra 5-åriga connemaror och jämnåriga NF. C har väl alltid varit lite senare i utvecklingen?

Ang. CF tyckte jag inte att han var dåligt matchad, anledningen till de låga poängen var att domarna tyckte han var ojämn, stödde inte ordentligt på höger bak... Det var nog han som var opåverkbar också.

Sen den taskiga kommentaren om självkritik. Har du själv visat nån hingst? Eller över huvud taget tränat en häst som inte visat sig lika bra på tävling som den gjort på träning hemma? Dom som har det vet att hingstar ofta spänner sig vid fel tillfällen och kan ha svårt att slappna av, för att i stället samla krafter till den verkliga prestationen. Detta kanske främst gäller unga hingstar, de äldre lär ju sig med tiden.
Men jag slår vad om att hade man åkt hem till dessa visade hingstar så hade ALLA gått bättre hemma! Att även klara detta i tävlingssammanhang är ju en träningssak. Men du kanske tycker att en 5-åring sak vara tävlad ett år eller två redan?
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Vi har ju sett det bland andra raser tidigare... att inte extriör och hoppförmåga går "hand i hand" längre.

Nej uppenbarligen inte. Men titta på alla duktiga halvblodhingstar, t.ex. Cardento som ju kanske inte har den bästa exteriören. Lite kan man nog tumma på om man vill åt prestationen. Rasen är ju relativt liten , och det kanske inte går att få "den perfekta hingsten" med god hoppförmåga, 40 p exteriört och hög ridbarhet. Därmed inte sagt att man ska släppa igenom nån med 34 p, även om den hoppar som en gud!
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

lissa skrev:
Nej uppenbarligen inte. Men titta på alla duktiga halvblodhingstar, t.ex. Cardento som ju kanske inte har den bästa exteriören. Lite kan man nog tumma på om man vill åt prestationen.

Cardento är ju rena "10 poängaren" jämfört med många av de hingstar som släppts igenom de sista två åren...:cry:

Stämmer det där med CF.s bakben, tydligen så hade det hänt något med honom under dagen....:cry:

Förresten var det inte han som var "seg och svårpåverkbar"- den hingsten blev inte godkänd alls! Farligt att skriva sådant man ej är säker på härinne...:( :angel: :crazy:

Alla som visar hästar överhuvudtaget VET att det är en sak att träna, en annan att visa på "utställning"...det gäller inte bara hingstar.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag hörde bara på det muntliga omdöm et att den väldigt fåordiga testryttaren sa att han var svårpåverkbar... Så jag är rätt säker på att det var det han sa. Sen om det inte kom i den slutliga kritiken har jag ingen aning om... Skrev inte seg.

Cardento är ju rena "10 poängaren" jämfört med många av de hingstar som släppts igenom de sista två åren...

Tog bara honom som ett exempel på att prestation ibland går före exteriör.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag var också där på Grevagården, och det var långa dagar för alla både hästar och hästägare. Bla blev man 1 timme försenad redan kl 09.00 på morgonen. Man startade 07.00 och var färdig 21.30 på kvällen.

Man gick ut och sa att ridprovet för gångarter skulle hålla tiden, men den ponnyn som skulle in 17.15 fick komma in 18.15. Då har man hunnit rida fram rätt länge....

Jag tycker inte man ska klanka ner på de som visar hingstar eller på hingstarna som visas på premiering. En vanlig tävlingsponny tas ut och förbereds 2 ggr på en tävlingsdag, här skulle hingstarna ut och förberedas 5 ggr på en dag, det är ett tufft program. Det kvittar nog hur mycket man försöker få hingsten förberedd, det blir för mycket för dem ändå.

Jag tyckte också att domarna var för hårda, bla en av Connemarorna var välriden, mjuk, sökte sig framåt nedåt, och hade ett mycket fint rörelsemönster för ögat när man satt och tittade, när kritiken kom så tappade man hakan för den blev kraftigt nerdömd av dommarna. Skumt.

Jag tycker det är väldigt dåligt av SPAF att lägga allt på en dag, då det inte blev rättvist för hingstarna. Dom orkade helt enkelt inte och dom siffrorna dom fick, får dom ha med sig resten av livet.

Har man inte visat hingst eller varit och följt hingstarna på en premiering så ska man definitivt inte uttala sig, tycker jag i alla fall.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Mycket tråkigt på en så betydelsefull tävling!! :(
Resultatet betyder ju ingenting om inte hingstarna får en ärlig chans att visa upp sig!
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

nhb1 skrev:
.
Man gick ut och sa att ridprovet för gångarter skulle hålla tiden, men den ponnyn som skulle in 17.15 fick komma in 18.15. Då har man hunnit rida fram rätt länge.....

Det står väl att det är preliminära starttider har jag för mig. Detta innebär att den startande själv skall vara uppmärksam på ev förseningar, och planera sin framridning utifrån detta. Sedan kan ju olyckor ske som försvårar det hela, men ngn sådan var det ju inte som ledde till att starttiderna ej kunde hållas helt hela dagen.( Bara en glad NF hingst som hoppade över sargen.:angel: :smirk: )

nhb1 skrev:
.Jag tycker inte man ska klanka ner på de som visar hingstar eller på hingstarna som visas på premiering. En vanlig tävlingsponny tas ut och förbereds 2 ggr på en tävlingsdag, här skulle hingstarna ut och förberedas 5 ggr på en dag, det är ett tufft program.
Visst, du har en point i det hela, men det är ju lika för alla hingstarna, eller hur.

nhb1 skrev:
.Jag tyckte också att domarna var för hårda

Givetvis ska det vara en stenhård medömning på ett bruksprov!

nhb1 skrev:
.Jag tycker det är väldigt dåligt av SPAF att lägga allt på en dag
Det är vi nog många som håller med dig om.

nhb1 skrev:
.Har man inte visat hingst eller varit och följt hingstarna på en premiering så ska man definitivt inte uttala sig, tycker jag i alla fall.
Det är din åsikt, och det är ett fritt forum vilket innebär att ALLA har rätten att föra fram SIN åsikt!
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Det står väl att det är preliminära starttider har jag för mig.

Ja men det är ju lite väl optimistiskt att lägga in 15 min för varje ponny på ridprovet. Det står ju i anvisningarna att bara testryttaren rider 15-30 min. Och då ska den egna ryttaren redan ha hunnit rida! Den ekvationen går ju inte ihop hur man än gör...

Givetvis ska det vara en stenhård medömning på ett bruksprov!

Hur hård bedömningen är beror ju på hur många hingstar det finns. Fortsätter det så här kanske vi bara får en godkänd hingst varje år. Räcker det?

Jag har också varit och tittat lite på de andra ponnyrnas bruksprov, t.ex. welsh. Där är de inte alls lika hårda ang. ridprovet, medans de på ridponnyrna är betydligt tuffare, just för att det är en större ras som har råd att bara använda de bästa.
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Jag förstår att arrangemanget inte var det bästa.
Tydligen har man annorlunda krav på ponnyer än på halvblod.

Efter som jag tydligen tolkat siffrorna helt fel och inte har en aning om vad jag pratar om överlåter jag tråden till dom som kan.:(

Har man inte visat hingst eller varit och följt hingstarna på en premiering så ska man definitivt inte uttala sig, tycker jag i alla fall.

Inga fler uttalande av mig....som trodde att detta var ett fritt forum:confused: .
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

Givetvis måste man ha andra krav på ponny mot stora hästar.
Connemaran är inget litet halvblod !

Undrar oxå vad testryttarna har för utbildning på Ponny !
Många är jätteduktiga tävlingsryttare el. unghästutbild. på stor häst, men vad har de för erfarenhet av hur en 4 el. 5 årig connemara ska röra sig ? Connemaran skall ej ha samma rörelser som ett halvblod & inte heller som en Sv. Ridponny för den delen .

Kan det oxå vara så att det är ( för ) lätt att jämföra connemaran med Sv. Ridponny som är en ponny i samma storlek & till samma användning , men som är två helt skilda raser av olika ursprung !?

Tror även på det som jag skrev i ett tid. inlägg att någon lokal föruttagning skulle vara bra, så att endast de bästa skulle komma till prem. Skulle för dem ( hingstägare ) som inte kan exteriör själva så bra vara en hjälp. Man slapp långa resor & onödiga kostnader.

Kanske skulle prem. & bruksprov göras om helt. Som det tydligen gick till iår får det inte vara ! 70 dagarsprov har de väl på Irland ??

Glöm inte att fro.m iår är det fritt fram att använda sin hingst till både egna & andras ston bara den är avelsvärderad & har licens !!
 
Sv: Resultat hingstpremiering Connemara (SCS årsmöte)

lånar knapp..

Jag var där och tittade och tyckte att nästan samtliga ponnyer höjde sig både form- och gångartsmässigt mer eller mindre med testryttaren på ryggen.
Det kan man ju tolka på lite olika sätt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp