resultat från linjär bedömning

lizzie

Trådstartare
Linjär bedömning har ju införts på SWB - men hur ska man bedöma resultaten? Alltså vad är bra eller dåligt?

Jag har kollat på en fölannons där det står att fölet fått 25,3 på fölmönstringen.

Vad säger det igentligen? Är det bra eller dåligt?

/Lizzie
 
Poängen fungerar som förut, d v s 10 är max. Fölen har tre bedömningspunkter vilket betyder att maxpoäng är 30, så det betyder att fölet fått 8.4 i snitt vilket är riktigt bra.
 
Poängen 25,3 har inget med den linjära beskrivningen att göra, det är tre stycken delbetyg som är sammanlagda, alltså en 30p-skala. Skall man jämföra med 60p-skalan som tidigare användes för föl och som även används på 3-årstest så motsvarar 8or på allt 48p och 24p, så över 25p är väldigt bra.

På föl får de ett betyg på exteriören, sedan sätts ett betyg för varje gångart, snittet av dessa gångartsbetygen blir sedan det andra betyget, och till sist sätts ett betyg för allmänt intryck.

Den linjära beskrivningen tillkommer utöver dess poängen, men den läggs det ingen värdering i. Den tittar man istället på om man vill jämföra enskilda attribut, t.ex. om fölet har lång eller kort hals, brant eller liggande bog, korta eller långa rörelser etc.
 
Tack!

För att få reda på mer kan man alltså be säljaren om själva beskrivningen. Stammen på fölet säger liksom ingenting - Last Liberty - Special Nash xx

/Lizzie
 
Tack!

För att få reda på mer kan man alltså be säljaren om själva beskrivningen. Stammen på fölet säger liksom ingenting - Last Liberty - Special Nash xx

/Lizzie

Last Liberty är pappa till Fandango som rids av William Whitaker och är med i världscupen. Han har vunnit en delfinal och var med på Scandinavium om jag inte minns helt fel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 621
Senast: Krålus
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 496
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 083
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp