Rester av vargtand

hjarterdam

Trådstartare
har sökt runt lite men verkar inte få något vettigtsvar.. Det är så att vi har hittat rester av en vargtand och tandköttet är inflamerat.. Vet hade missat de då han raspades så han kommer ut igen på måndag.

Någon som har varit med om att deras häst haft rester av en vargtand?
Har dem isf varit svåra att ta ut?
Hur lång tid tar det för munnen att läka innan man kan rida på bett igen? Tänkte det läker ju rätt fort i munnen (hade en häst i stallet som blev av med en bit av tungan och de läkte jättefint och fort)
Och framförallt, vad har det kostat för dig (ungefär) att "gräva ut" resterna?
:confused:

Tacksam för svar :(

Sv: Rester av vargtand

Hade en häst på jobbet som det upptäcktes en vargtandsrest på vid en rutinkontroll av en veterinär med spec på tänder. Minst 1 veterinär hade missat den vid tidigare kontroller. Denna hästen var inte inflammerad eller så, utan var mest orolig i munnen vid träning.
Tanden var verkligen pytteliten, och det tog lite sedering och grävande, men sen var den ute. Tror vi tod ut den på fredagen och han var igång som vanligt på måndagen igen. Vet inte riktigt vad det kostade eftersom det inte var jag som betalade, men typ en tusing skulle jag tro.

nej, det är inte så beswärligt. Ofta sitter flisorna rätt nära "ytan" och då blir det ungefär samma läketid som efter en wanlig wargtandsborttagning, 2 weckor utan bett. Måste man gräwa lite mer så kanske det tar nån wecka längre.

Okej, det var alltså inga större komplikationer?
Ska nämligen ta ut resterna imorn.. är lite orolig :(

Idiotvetten som tog ut min unghästs vargtänder i samband med klinikbesök när han var 2,5 lämnade massa flisor kvar på båda sidorna :mad: När vi sedan 6 månader senare åkte till vår hästtandläkare då jag tyckte han hade konstiga knölar där vargtänderna normalt sitter så fick han plokca ut massa benflisor/brosk som bildats. Det var inget komplicerat alls, läkte fint typ direkt :)

Som nämnts tidigare är det inget större ingrepp och kräver oftast inte heller ngt vidare "grävande" som ni uttrycker det. Resterna kryper ut och lägger sig i tandköttet och sitter alltså inte längre fast i tandbenet. Du får räkna på vad ett vanligt veterinärbesök kostar, plus sedereing, plus utförandet av ingreppet så minst tusen skulle jag tippa!
Läkningen skulle jag tro tar några dagar om inte veterinären karvar för mycket. Rid på hackamore om du ändå vill hålla hästen igång. 3-5 dagar brukar avar standard!

Man är inte en "idiot" för att det blir flisor kwar wid en wargtandsborttagning. Det är en relatiwt wanlig komplikation som wem som helst kan drabbas aw. Man bör dock kalla hästen på ett återbesök om man misstänker att roten har brutits aw.

En hästtandläkare som tror att det är ben och brosk hon eller han mejslar ut ur hästens mun förefaller däremot wara ganska bakom. Benet = käkbenet mår bäst aw att lämnas ifred och något brosk finns inte riktigt i de regionerna. Ytterligare ett bewis för att de sk "tandläkarutbildningarna" saknar all form aw utbildning...

nej, det är inte så beswärligt. Ofta sitter flisorna rätt nära "ytan" och då blir det ungefär samma läketid som efter en wanlig wargtandsborttagning, 2 weckor utan bett. Måste man gräwa lite mer så kanske det tar nån wecka längre.

2 veckor? 2-3 dagar fick jag besked om idag efter att vet. tagit bort vargtand på min unghäst.

nu är ingreppet gjort!
detta var boven i dramat
26533068.jpg

isch isch om du frågar mig..
dock sa inte vet. hur länge jag borde vänta.. glömde dessutom fråga..
Allt gick bra och poan var trött.. blödde inte särskillt mycke heller..:D
Hur länge väntade ni?
Min poa fick ingen antibiotika heller

2 veckor? 2-3 dagar fick jag besked om idag efter att vet. tagit bort vargtand på min unghäst.

Det kan wariera från fall till fall beroende på hur mycket man får "gräwa" för att hitta rotresterna. Efter en wanlig wargtandsborttagning rekommenderar jag bettlöst minst en wecka - wäwnaden läker inte på 2 dagar! Bättre att skynda långsamt istället för att riskera att hästen förknippar bettet med smärta.

Man är inte en "idiot" för att det blir flisor kwar wid en wargtandsborttagning. Det är en relatiwt wanlig komplikation som wem som helst kan drabbas aw. Man bör dock kalla hästen på ett återbesök om man misstänker att roten har brutits aw.

En hästtandläkare som tror att det är ben och brosk hon eller han mejslar ut ur hästens mun förefaller däremot wara ganska bakom. Benet = käkbenet mår bäst aw att lämnas ifred och något brosk finns inte riktigt i de regionerna. Ytterligare ett bewis för att de sk "tandläkarutbildningarna" saknar all form aw utbildning...

Skickar jag iväg min häst för en behandling räknar jag med att den som utför det har kompetens nog att informera mig om något ska hållas koll på efter ingreppet. Alla tidigare vargtänder som avlägsnats hos min tandläkare (som vi gått till med div hästar i 15 år nu, flera gånger om året) har inte gett de minsta problem. Detta orsakade min unghäst stora problem och jag blir så arg på mig själv att jag inte insåg det tidigare, att veterinären inte gjort sitt jobb. Hade veterinären bara informerat mig och talat om vilka symptom jag skulle kika efter så hade jag ju uppmärksammat det hela mycket tidigare!

När det dessutom var mer än en flis på BÅDA sidorna utan att jag blev minsta underrättad så tja, jag tänker ju inte lämna min häst på tandkoll där igenom om man säger så.

Ben och brosk? Flisorna låg "löst" strax under ytan men de hade bildats brosk runt (eh, iaf enligt mitt dock rätt bristande minne) dem, de var liksom små benflisor med hårdare/segare material runt dem så de var tjockare o rundare om du förstår? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag inte är insatt nog att återberätta det hela korrekt.

Dra skit över tandläkare kan du väl göra med dra inte in min tandläkare i det.

Senast ändrad:

Har hört att det är inte alls längesedan som både vetrinärer och andra människor utan vetrinärsutbildning kunde ta någon form av järn och hammare och slå ut vargtänder för att de lossnar så lätt. Numera sägs det att det är justerat i djurskyddslagen att det måste vara en vetrinär som utför en operation för att få ut tanden och den måste ske under bedövning. På detta sättet måste det ju vara större chans för hästen att bli av med hela tanden och slippa problem i framtiden.

En häst som fick sina tänder avlägsnade med en sådan operation reds under de 2 närmaste veckorna på bettlöst enl vetrinärerns ordination men det läkte så fint så det hade säkert gått att rida med bett tidigare men lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Vet någon om hästtandläkare får ge bedövning? Eller är det bara vetrinärer?

Jag har en häst som hade roten kvar efter en vargtandsuttagning. Det märktes först på henne ett par månader efter att jag köpt henne, hon började stegra sig när jag tränsade. Beställde tid hos tanläkarvet. han plockade bort roten. Fick rida på hackamore i tre veckor. Sen var allt bra igen. Det kostade ca 2000.

Det är väldigt vanligt att vargtänder går av trots att man jobbar försiktigt. Enligt Torbjörn Lundström beror detta på att de flesta vargtänder som legat i kontakt med bettet är spräckta. Självklart skall man meddela att man inte fått med hela roten, i många fall ger det inga problem, behöver man ta bort fragmentet är det oftast lättare o skonsammare när det gått ett tag än att man till varje pris skall ha ut det direkt.
PL

Du borde ha bliwit upplyst om läget och nödwändigheten i att kolla hästen igen efter några weckor. Där begick weterinären ett misstag och jag förstår att du är beswiken. Alla wettar borde sannerligen inte ägna sig åt tandwård, men jag reagarade på att du inte werkade tillåta en komplikation - det är wäl fördömande för komplikationer uppstår tywärr oawsett skicklighet när man handskas med lewande wäwnad.

Att du inte kan skilja på olika wäwnader och misstar tandrot för ben bryr jag mig inte om. Det är inte en lekmans uppgift att hålla koll på sånt! Men om en hästtandläkare inte är bättre insatt skulle jag dra öronen åt mig.

Hästtandläkare får fö inte awlägsna wargtänder - eller utföra andra ingrepp som räknas som kirurgiska - utan att en wet står bredwid och tar på sig answaret för behandlingen. Detta är, som någon påpekade, reglerat genom djurskyddslagen. Sk hästtandläkare får inte heller ge lugnande eller bedöwa, något som iallafall jag anser som en själwklarhet när man drar ut en tand (om än liten).

OT: När jag wäl köpt ett nytt tangentbord ska jag operera bort w så att jag aldrig mer behöwer anwända den knappen...

Senast ändrad:

Hade en unghäst som jag åkte till klinik med för att ta bort vargtänder. Vet upptäckte att den ena tanden gått sönder tidigare och fick pilla bort små flisor. Hästen hade gått igenom 2 veterinärbesiktningar utan att det märktes.
Det var inga problem att få bort alla flisor. (veterinären är en av de få som har specialutbildning på hästtänder)

Det är väldigt vanligt att vargtänder går av trots att man jobbar försiktigt. Enligt Torbjörn Lundström beror detta på att de flesta vargtänder som legat i kontakt med bettet är spräckta. Självklart skall man meddela att man inte fått med hela roten, i många fall ger det inga problem, behöver man ta bort fragmentet är det oftast lättare o skonsammare när det gått ett tag än att man till varje pris skall ha ut det direkt.
PL

Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att få ut allt och att man kan göra misstag. Men att missa flera flisor på varje sida OCH inte ens informera mig om att hålla koll, det är det jag reagerar över. Hade jag vetat att det kunde uppstå komplikationer (inte haft så många unghästar själv innan) hade jag antagligen sett symptomen och kunnat kolla upp hästen långt mycket tidgare. Är så tråkigt eftersom ens okunskap i alla fall går ut över hästen :(

OT: När jag wäl köpt ett nytt tangentbord ska jag operera bort w så att jag aldrig mer behöwer anwända den knappen...

:rofl::rofl:

Precis som jag skrev till PL så var det mest kombinationen av att det missades flera flisor på båda sidorna OCH att jag inte blev det minsta informerad om ev komplikationer som gjorde mig så arg. Jag hade kunnat bespara min häst väldigt mycket krångel och troligen en hel del lidande om jag bara vetat vad jag skulle hålla koll på. Ursäkta att jag skrev lite bitskt i början men det stör mig fortfarande något ofantligt :o Eftersom min häst i sig dessutom inte är helt lätt i munnen gjorde det ju inte saken bättre att han reds in under dessa 6 månader då vargtandsresterna låg o störde mer och mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 601
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju... 2 3
Svar
54
· Visningar
7 902
Senast: Hedinn
·
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 461
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka