Respektlöst sto

A

anononi

Har fått problem med mitt sto, då hon har fäst sig för mycket vid ett föl som kommit att stå i hagen bredvid henne eftersom fölet nu är under avvänjning från mamman.

Innan var hon snäll att gå ut med, lite tittig bara. Men sen fölet kom i hagen bredvid henne har det blivit farligt att gå med henne om man inte går inom gårdens område.
Hon stegrar sig och springer över en och sparkar t.o.m efter en just för att träffa. Jag vet inte hur jag skall gå vidare nu eftersom det har blivit en stor risk att gå eller rida henne från gården. Hon dummar sig väl lite nu också eftersom hon märkt att jag vänder om och går hemåt med henne igen. Men detta gör jag ENBART för att risken för att hon skulle skada mig är så pass hög. :(
SNÄLLA hjälp mig hur jag skall gå tillväga!
Mvh anni:confused:

Sv: Respektlöst sto

Vad gör hon när du rider då? Bästa är att gå den rundan som du tänkt och inte vända, är du osäker så be någon annan.

Hon stegrar och sparkar och springer rundor. Jag tror inte det finns ngn som skulle vilja ta på sig att gå med henne, eftersom det är så farligt som det är. det är som om hon helt tappar respekten för en. Och hon e så gudomligt snäll i övrigt. det går alltså inte att fortsätta framåt då hon bara springer runt och DRAR en hemmåt, och går man inte hemåt så är det då hon börjar sparka efter en eller försöker allt hon kan att få av en ur sadeln. så nu rider jag inte henne längre utan försöker arbeta av detta från marken..

stegrar hon högt? Jag tänker bara att oftast med hästar som normalt är lugna att rida, är det lättare att få fram hästen från ryggen om man vågar det för man riskerar inte att bli översprungen och att tappa hästen.

Det bästa är att hitta en ryttare som sitter kvar och som kan vänta ut hästen lite, vara lika envis som hästen och stå på sig trots att hästen håller på.

Hästen har antagligen inte haft respekten innan heller bara det att du kanske inte hamnat i situationer där problemet har märkts. Låter lite som en häst som är snäll och lugn och trevlig sålänge det är på hästens villkor och i situationer då hästen faktiskt har en annan åsikt så visar sig problemen.

Det är bara att vara lugn och konsekvent och stå på sig och rida dit man tänkt sig.
Lättare sagt än gjort jag vet men försök hitta en modig ryttare som inte påverkas av hästens försök.

Hon stegrar sig över mig, sen springer hon rakt på mig och har ingen respekt alls för att jag står där. och efter utbrottet när man lyckats lugna ner henne är det precis som det slår slint i huvudet igen och hon börjar IGEN med samma visa.

jag har försökt mkt när jag märker att hon stressar upp sig så istället för att stanna henne så ber jag henne backa några steg för att sedan gå framåt, och det fungerar till en viss punkt, men sen lyssnar hon inte alls på mig.

hon är helt underbar så länge man är på gården, i ridning longering och all övrig hantering.

men det är väl bara att sätta sig på ryggen och försöka hantera henne därifrån. tack för svar!!!

Hon stegrar sig över mig, sen springer hon rakt på mig och har ingen respekt alls för att jag står där. och efter utbrottet när man lyckats lugna ner henne är det precis som det slår slint i huvudet igen och hon börjar IGEN med samma visa.

Jag tänkte mer under ridningen. För om hästen inte ställer sig särskillt högt så är chanserna stora att det bara är att sitta kvar och hålla hästen rak åt det hållet man ska gå åt.

Och istället för att börja joxa med ryggning och grejer så vad händer om du bara går? Alltså ignorera och bara går dit du ska? Ev rider då, jag skulle nog hellre sitta på en sån häst än att ha den brevid mig.

det värsta är inte när hon stegrar sig, utan när hon börjar bocka och ha sig.

jag ignorerar så länge hon är lugn, men när hon börjar spänna sig o.s.v börjar jag med att backa för att ge henne annat att tänka på, då alltså min röst och hjälperna jag ger för att hon ska backa. då håller hon sig lugnare en lite längre stund.

jag har funderat på att gå med henne i longeringslina, men OM jag skulle tappa henne där och hon springer tillbaka till stallet, är risken att hon trasslar in sig i benen och skadar sig. Jag vill bara kunna lösa detta på det säkraste sättet möjligt för både mig och häst :crazy:

Och tyvärr kan jag inte göra det så enkelt som att bara flytta fölet då det inte finns några fler hagar =(

det värsta är inte när hon stegrar sig, utan när hon börjar bocka och ha sig.
Isåfall så är det relativt enkelt att förebygga, se till att hästen inte får till bocksprången, iallafall kanske inte dom mest rejäla sprången och sitt kvar.

jag ignorerar så länge hon är lugn, men när hon börjar spänna sig o.s.v börjar jag med att backa för att ge henne annat att tänka på, då alltså min röst och hjälperna jag ger för att hon ska backa. då håller hon sig lugnare en lite längre stund.

Gör tvärtom istället, uppmuntra när hästen är lugn och sansad istället för att ignorera det. Det bästa är tycker jag iallafall att ignorera när hästen studsar runt. Låssas som ingenting och koncentrera sig på att få fram hästen brukar fungera bäst för mig iallafall.

Ignorera stirrighet och beröm lugnhet. Att börja rygga och hålla på med en häst som är såpass spänd och taggad är ingen bra ide, då skulle min häst också tillslut explodera. Är hästen spänd och taggad så måste den fram, få hästen att tänka framåt.

Om det inte är absolut nödvändigt att ta ut henne på längre turer hade jag nöjt mig med att hålla mig i närheten av gården, åtminstone ett litet tag framöver så det kan lugna ned sig när det nu inte går att byta hage. Såväl för hästens skull som för din egen säkerhet, och det är ju inte olydnad i egentlig mening eller hennes fel att hon är orolig för "sitt" föl.

Jag kanske låter lite barsk, men jag skulle sätta en kedja i munnen (eller ett stigbett om du har det) på henne när jag ledde henne och ha med mej ett spö. Stegrar hon skulle jag hålla fast och försöka dra ner henne igen, försöker hon springa på mej eller vända över mej hade jag tagit spöet och motat bort henne från mej. När hon sköter sig eller är på avstånd från dej är du helt lugn och går som vanligt.

Har du longerlina kan du ha träns och bett på henne så du orkar hålla fast och ha med ett spö så du kan mota bort rumpan och sparkar från dej.

Att du vänt när hon börjar hålla på såhär har ju lärt henne att det fungerar att stegra, sparka springa och bocka. - Då får man som man vill... alltså vända hemåt igen! Sätt upp en annan ryttare eller någon som leder om du inte känner att du kan kontrollera henne eller blir rädd. Ju fler gånger hon lyckas desto svårare kommer beteendet vara att bryta.

Har jobbat VÄLDIGT mkt med henne inom detta nu, och det har skett otroliga framsteg!! :) Började med att gå små små rundor, till precis innan hon brukar börja hålla på. Så hon inte skulle få för sig att jag gick hemåt p.g.a att hon ville. Började med att ha träns, med longeringslina och en piska i handen. (Jag är egentligen helt emot piska, men för säkerhet ifall hon skulle hoppa på mig) Det visade sig att det inte var p.g.a fölet utan för att hon antagligen testar ngt galet mycket! Nu kan man ut och gå me henne, visst blir hon fortfarande väldigt nervös ibland, men hon går absolut att hantera på ett kontrollerat sätt! Men tack alla för era svar!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama