Respektlös shettis -suck- :P

Skreppur

Trådstartare
Ja, då var det dags för frågor igen. Jag har hemma en shettistjej på 5 år. Hon är 1.06 i manke och ootroligt stark! (och hon vet om det).

Hon är respektlös och buffar med kroppen om hon vill att jag ska flytta på mig, kan gå på mig med hela sin kropp eller om hon går bakom mig och jag stannar, så stannar inte hon.

Hon kom för några veckor sedan, men hon trivs väldigt bra i sin nya flock och sitt nya hem, vet vilken box som är hennes, gnäggar när man kommer och hälsar på.. men detta beteende hade hon hos förra ägaren.

1. När man ska släppa in henne i boxen så försöker hon genast knuffa bort mig och försöka smita ut igen. Det är en skjutdörr som är lite seg så det blir lite krångel. Vad gör man? Hur tillrättavisar man tillbaka henne och säger "GÅ INTE PÅ MIG!" ?

2. När man är på promenad och ska stanna så går hon förbi, runt eller på mig. Vad skulle ni gjort?

3. Knuffar hon på mig, får jag i hästvärld knuffa henne tillbaka då med kropp eller händer?

Springa bredvid är inga problem, hon är otroligt positivt inställd och att trava bredvid på mina joggingturer är det bästa som finns (: Igår lyckades jag få henne att hoppa ett hinder och stoltheten lyste i ögonen på henne. Hon fick mycket beröm och vi stod och gosade lite. En väldigt trevlig häst annars, hon behöver bara få lite regler.

Sv: Respektlös shettis -suck- :P

Jag är väldigt bestämd på den punkten mot mina hästar, de får absolut inte gå på mig eller buffla på mig. Väger inte så mycket så jag flyger i backen om de skulle få för sig att göra något sådant.

Brukar räcka med att stampa i backen ordentligt, det är en rätt tydlig markering för mina hästar att nu har de gått för långt. Hjälper inte det så prova att uppmärksamma hästen genom veva lite med benet så som de själva gör när någon annan häst kommer alldeles för nära.

Kroppskontakt bör inte användas annat än i yttersta nödfall, men lyssnar de inte på varningssignalerna så...

/M

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 815
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar