Respekt - era synpunkter

lillaP

Trådstartare
Jag läste artikeln i H. Magazinet om detta med respekt. Det är
ju ett synnerligen intressant ämne att både läsa om och diskutera.
Därför skulle jag vilja höra era synpunkter på följade:

Detta med att hästen kliar sig mot en, när är det ok och inte ok?
Min häst kliar sig aldrig mot mig då hon inte är tillåten, men om jag
kliar henne i pannan efter ett ridpass börjar hon klia sig mot min
hand, vad skulle ni se detta som - bristande respekt?

Detta med hästes/människans position när man leder hästen - föredrar
ni att gå framför, vid bogen eller kanske straxt bakom bogen?
Om man skulle se till "normalt flockbeteende" så är det ju mykt
riktigt som skrivet, att ledarhästen driver flocken från en position
inte framför - men bakom eller snett bakom. Så är det då fel av
mig som ledare att ha hästen bakom mig då jag leder den? Även
om hästen går i min takt?

Skulle vara intressant att veta hur ni gör, och era åsikter om just
den respekt som ändå kan diskuteras vid dessa två situationer.
Även: tycker du att din häst respekterar dig, på vilket sätt, vilka
situationer har utformat den respekten? Allt ifrån skräck- till praktexempel.

Sv: Respekt - era synpunkter

Klia , nej det går bort.
Leda hästen , fram, bakom, från sidan, spelar ingen roll.
Om jag bestämmer var den ska gå så är jag ledare iom att JAG bestämmer. Om han vill gå förbi och jag säger nej så har jag bestämt , eller hur? Vill jag skicka honom före mig genom en dörr så har jag bestämt det också. För jag vet att han vill att jag ska gå före.

Svårt att få till det med flockledare genom att vi bara är i hagen en kort stund varje dag.

Det där med kliandet tycker jag egentligen inte är en respektfråga utan att vi lär hästen vad vi tycker är ok och inte ok. Jag vill inte att min häst ska klia sig på mig (det gör ONT att få kapsonens hårda ringar skrubbade mot en eller skänklarna på stången!) men däremot kan jag klia på honom för att vara bussig.

Positionerna beror ju på om man tagit ledarrollen ännu eller om man jobbar sig dit. Bredvid sägs ju vara svåraste positionen, framför är bra för att jobba upp dominansen och bakom/snet bakom/ovanför när man väl har en leddarroll.
Jag vet ärligt talat inte om min häst ser mig som ledare -skulle förvåna mig med tanke på hur extremt ranghög han är bland hästarna- men jag föredrar faktiskt snett bakom eller bakom. Iofs är det för att jag får mest överblick över hästen och har lättare att komma åt rumpan och bakbenen. Men så rider jag ju också vilket man inte ska göra om man inte har etablerat ledarskapet! ;)

Respekt tycker jag används för mycket i den här riktningen - hästen ska visa respekt, hästen ska inte göra si eller så - det är respektlöst. Andra sidan tycker jag är minst lika viktig, att visa hästen repekt för att få respekt tillbaka. Var artig och väluppfostrad mot hästen så har man större chans att få en artig och väluppfostrad häst tillbaka! :) Sen ska man ju givetvis sätta gränser, se till att hästen svarar på ens kommandon osv, men jag tror det är "visa hästen respekt"-biten många missar.? Kanske väldigt olika det där.

Hursomhelst så har jag och min pålle ett ömsesidigt respektförhållande. Jag respekterar om han tycker något är läskigt, om hans instinker säger något, vad han tycker är "oartigt", att han ska få en chans att titta på nya saker och känna sig delaktig, att jag ger honom en "break" och lite friheter då och då. Å andra sidan så räknar jag med att han respekterar mina gränser och inte kommer göra något som kan skada mig. -Skulle han göra det så är det ändå jag som varit för dålig på att sätta gränser, inte hästen som är respektlös!

Nej hästen får inte klia. Den får klia tillbaka när man själv kliar den. Är man i stallet finns boxväggar och likn att klia sig mot.

När jag leder vill jag att hästen går strax bakom mig. Ofta när man hamnar bakom själv eller bredvid så får hästen lättare att "ta plats" och bestämma. Den dominanta delen är för mig axlarna (shoulders) precis som hästens bog (shoulders). Med kroppshållningen kan jag visa om hästen får gå nära eller ska hålla avstånd.
Vill jag stanna ska hästen stanna samtidigt inte gå mer framåt. Är hästen strax bakom känns det som att den lyssnar bättre och gör den inte det kan man vispa lite med grimskaftet. Det är mer effektivt än att dra i grimskaftet.

Jag är ganska försiktig med att använda ordet ledarskap, dominans och respekt för det är mer komplicerat än man tror. Jag kan inte tillräckligt för att uttrycka mig i det. Det är så lätt att bortförklara olater, ouppfostran, problem osv med att man har "dåligt ledarskap".:grin:

Hittar ni en BRA bok om hästar och ledarskap (mellan häst&häst och mellan häst&människa) så pm:a mig! Jag vill alltid lära mig mer.

Jag tycker att det beror helt på hur hästen är. Är det en tuff och burdus häst får den absolut inte klia och det är strikta regler som gäller vid ledning, lyfta hovar etc. Är det en mer känslig eller kanske osäker häst så tolererar jag mer. Ett tillbakakliande kan ju då faktiskt tyda på förtroende för människan och är positivt.

Jag anser inte att det är respektlöst av hästen att gå framför, bakom eller bredvid mig. Inte heller att klia sig mot mig.

Det handlar mer om vad jag accepterar och vad jag visar hästen att jag vill. Är hästen påväg att gå om mig, ger jag en tydlig signal för en halvhalt. Svarar hästen inte på denna bör nog samspelet förbättras lite. Samma sak om hästen vill klia sig mot mig. Visar jag att jag inte vill det accepterar den det så småningom. Kliar jag hästen och den tycker det är skönt och trycker tillbaka för att jag ska klia mer, är det ju inte heller någon brist på respekt utan bara en signal som visar att hästen gillar det :)

Det enda jag enda jag egentligen ser som brist på respekt/brist i samspelet (vilket givetvis ALLTID beror på människan, aldrig på hästen!), är om hästen försöker flytta människan genom hot eller genom tryck. Eller att den ignorerar signaler, men det är nog mer en brist i människans språk och signaler.

Det handlar mer om vad man visar för hästen, vad man begär av den, och om den ignorerar det eller lyssnar. Och det som avgör vad hästen väljer är alltid människans sätt att vara, dess utstrålning och klarspråk :laugh:

Jag läste artikeln i H. Magazinet om detta med respekt. Det är
ju ett synnerligen intressant ämne att både läsa om och diskutera.
Därför skulle jag vilja höra era synpunkter på följade:

Min häst kliar sig aldrig mot mig då hon inte är tillåten, men om jag
kliar henne i pannan efter ett ridpass börjar hon klia sig mot min
hand, vad skulle ni se detta som - bristande respekt?

Detta med hästes/människans position när man leder hästen - föredrar
ni att gå framför, vid bogen eller kanske straxt bakom bogen?
Om man skulle se till "normalt flockbeteende" så är det ju mykt
riktigt som skrivet, att ledarhästen driver flocken från en position
inte framför - men bakom eller snett bakom. Så är det då fel av
mig som ledare att ha hästen bakom mig då jag leder den? Även
om hästen går i min takt?

Skulle vara intressant att veta hur ni gör, och era åsikter om just
den respekt som ändå kan diskuteras vid dessa två situationer.
Även: tycker du att din häst respekterar dig, på vilket sätt, vilka
situationer har utformat den respekten? Allt ifrån skräck- till praktexempel.

Med kliandet, så har det inte så mkt med respekt att göra för mig, jag vill bara inte att mina hästar kliar sig mot mig för att det är jobbigt (har väldigt oförsiktiga hästar).

På tal om vild flock det finns flera varianter av vilda häst flockar beroende på var de bor m.m. Ofta är det en ledar hingst som vallar ihop flocken och ett ledarsto som går före och visar flocken, sedan är det ju som sagt olika i olika sorters flockar. Jag går både backom och framför mina hästar. Antingen är jag vallande eller så är jag ledande.

Peewee har i häst "syn" dålig respekt, men det beror inte på att han inte har respekt för mig eller ledar hästarna i hagen. Det är bara det att han inte förstår alla singnaler då han växte upp utan mamma.

Det är aldrig okej för mig. Inte för att jag anser att det handlar om bristande respekt, utan för att det gör sjukt ont att få ett huvudlagsspänne intryckt i sidan.
Min häst får däremot gärna klia mig med mule eller försiktiga tänder, men bara när jag kliar henne.

Detta med hästes/människans position när man leder hästen - föredrar ni att gå framför, vid bogen eller kanske straxt bakom bogen?

Jag har aldrig tänkt på hur ledarhästen gör - jag är en människa och kräver inte att min häst ska behandla mig eller bli behandlad som en flockmedlem av samma art.

Min egen häst går där jag ber henne att gå. 9 av 10 gånger vill jag ha henne ungefär en och en halv meter bakom mig, dels känns det tryggast och dels avskyr jag att ha hästar klättrandes på mig. Hon är dock väl inlärd med att bli framskickad och ha mig precis bakom sig, vilket är väldigt bra i jobbiga uppförsbackar när feta matte är på väg att avlida. :angel:

Nya hästar vill jag däremot ha placerade bredvid mig, helst jämsides med deras bog. När jag inte vet hur en ny individ fungerar tycker jag att det är den ultimata positionen för att upptäcka och undvika ev. tendenser till att kliva över mig, dra iväg eller hugga.

Min häst respekterar mig, men jag hyser även en stor ömsesidig respekt för henne och kräver inte att min vilja är hennes absoluta lag. Vill inte använda ord som ledarskap och dominans, hon ska kunna respektera mina gränser och jag måste kunna respektera hennes diton. Hon får bli rädd, hon får ifrågasätta mina handlingar och hon får till viss del välja takten på det vi sysslar med, så länge hennes protester inte är något som riskerar att skada mig eller någon annan.

Ömsesidig respekt för varandras viljor och gränser - ja. Total dominans - nej.

Om jag kliar hästen i pannan eller någon annanstans, så får den "gnugga emot" just där jag kliar. Men om den börjar buffla och "klia överallt" säger jag vänligt men bestämt ifrån. Jag är ingen klipåle. Dels för att det känns som att hästen då bestämmer att den får göra hur den vill och dels för att jag har ett handikapp med dålig balans.

När jag leder hästarna, får de aldrig gå förbi med sina bogar. Jag vill ha bogen mitt för eller bakom mig, för att jag ska hinna bromsa och svänga om det är något. Det är JAG som ska leda dem/visa mig vägen, inte DE som ska leda/visa mig vägen. Visserligen "driver" hästarna varandra också. Men de hästar jag hanterar/har hanterat har i alla fall förstått skillnaden på tvåbeningar och fyrbeningar.

Min häst och jag kommunicerar perfekt på marken och vet precis var vi har varann. Hon respekterar mig och jag respekterar henne. Stallkompisarnas hästar fungerar också väldigt bra med mig och min pappa. Med åren har jag fått bättre och bättre förståelse för hur vårat samförstånd fungerar och jag tycker att det är en otrolig känsla.

Jag säger som Mos 410... "Ömsesidig respekt för varandras viljor och gränser - ja. Total dominans - nej."

Jag tycker att det beror helt på hur hästen är. Är det en tuff och burdus häst får den absolut inte klia och det är strikta regler som gäller vid ledning, lyfta hovar etc. Är det en mer känslig eller kanske osäker häst så tolererar jag mer. Ett tillbakakliande kan ju då faktiskt tyda på förtroende för människan och är positivt.

Ungefär så tänker jag med.
Burdus/bufflig häst = sätta gränser.
Osäker försiktig häst = uppmuntra att den tar sig ur sitt skal.

Kan erkänna att jag inte ens säger till min kuse när den viftar med huvudet med tränset på (vilket den av någon anledning alltid gör när jag ska gå runt hästen framför huvudet - tolkar det nästan som att den tycker det är jag som är bufflig/respektlös när jag går framför den) eftersom det är en "ärlig" häst som kan vara osäker av sig runt människor och som jag vet enbart reagerar på min uppfostran - tar sig inte friheter.
Likaså kan jag gärna leda den bredvid bogen eller t o m lite bakom bogen. Jag vet att jag kan dirigera den hyfsat ändå och att den inte hoppar på mig.

Respekt är inget man kan kräva, det är faktiskt något man förtjänar.

Det finns ledarston som leder för att de dominerar resten av flocken och så finns det ledarston som de andra vill följa bara, som aldrig behöver göra något storvulet eller yvigt för att få bestämma.
På samma sätt får man det ledarskap man gjort sig förtjänt av.

Att bli arg på en häst för att den är I VÅRA ÖGON respektlös är att begå ett misstag eftersom hästens natur föreskriver att den SKALL kolla var på rangstegen den befinner sig det är liksom det som är dynamiken i interaktion mellan hästar.

Kliande är obekvämt tycker jag, alltså får de inte klia sig PÅ mej, men jag tror egentligen INTE alls det har att göra med att de nedvärderar en... mina hästar kliar sig på varandra lite hur som haver över gränserna...och bara sporadiskt ger det upphov till fula miner eller lyfta fötter.

Om jag skulle vara tvungen att välja på att klia mitt ansikte mot en trädstam eller en mjuk människa skulle jag också välja människan;-) om sanningen ska fram.

Jag kan (nu för tiden!) leda min häst ur vilken position som helst, till exempel att jag går bakom/snett bakom och driver/vallar den eller att jag går framför och då följer hon gärna efter även lös numera :love:

Jag gillar inte att hästar kliar sig mot mig, man blir smutsig plus att deras dreggel börjar klia så jäkla mycket :p men min häst har nog aldirg ens försökt när jag tänker efter. Däremot vill hon gärna att man klappar henne i pannan när hon är lite osäker och rädd till exempel :)

Mitt ledarskap tror jag att jag har fått genom att vara väldigt konsekvent men samtidigt vänlig mot min häst. Jag har väldigt bestämda gränser på vad som är fel och ger alltid massor med eftergift och beröm när hon gör rätt. Dessutom jobbar jag mycket från marken med att flytta hästen vilket har gjort henne väldigt följsam o lätthanterad :love: Sen tror jag också att jag har stigit mycket i graderna i hennes ögon genom att jag aldrig ger mig, utan får henne att göra saker hon är rädd för utan att börja hetsa upp mig, skrika och bråka. Jag är bara envis som satan! :p Plus att jag försöker hålla mig lugn, vad som än händer.

Kul att så många ville berätta! Jag tänkte väl att det fanns en massa kloka hästmänniskor här på bukefalos :P

Med kliandet, så har det inte så mkt med respekt att göra för mig, jag vill bara inte att mina hästar kliar sig mot mig för att det är jobbigt (har väldigt oförsiktiga hästar).

Jag håller med dig, till viss del. Men tänk detta scenario: Jag lämnade över min häst till en person som skulle hålla i henne i ridhuset. Denna personen var mycket osäker, och nästan direkt när de stannade för att stå stilla började min häst att klia huvudet m träns o allt mot personen. Såg då min häst bara ett tillfälle att klia sig eller kan det ha handlat om, kanske inte respektlöshet, men ändå ett sätt att säga "du bestämmer inte"? Detta är något hon ALDRIG skulle göra mot mig, och så fort jag tog över tyglarna slutade hon...

Det bevisar iaf tydligt hur mycket vi kan påverka hästarna bara av att vara! Detta är väldigt intressant. Sen kanske det finns mer känsliga eller okänsliga hästar. Min är dock av den känsligare sorten..

Ömsesidig respekt för varandras viljor och gränser - ja. Total dominans - nej.

Väl sagt. Oftast ses/pratas det bara om respekt som något hästen ska visa...

Respekt är inget man kan kräva, det är faktiskt något man förtjänar.

Det finns ledarston som leder för att de dominerar resten av flocken och så finns det ledarston som de andra vill följa bara, som aldrig behöver göra något storvulet eller yvigt för att få bestämma.
På samma sätt får man det ledarskap man gjort sig förtjänt av.

Det du skriver är så ruskigt sant, och när jag tänker efter så är det lika dant med oss människor...

Tråkigt nog ser man alltförmånga hästar som domineras... Vad händer med dem när de kommer till nästa person, en kanske mycket osäker person? Någon som har erfarenhet av det och vill berätta?

en häst som har blivit dominerad väntar sig förstås fortsatt sådan behandling och blir VILSEN när den inte får det. Faktiskt, sedan kommer reaktionen: jag får vara lite hur som helst och sedan testar den olika sätt att förhålla sig. Ofta blir de väldigt nöjda när deras nya ledare till sist dyker upp och tar sitt ansvar;-)
Å andra sidan är det nog dessvärre så att eftersom hästar har inbyggt i sig att kolla läget i ranghänseende så kommer alla hästar att testa all människor, en del testar varje dag trots att det alltid slutar med fridsamt följande. Jag har en sån, ett kallblod modell äldre dam, hon följer mej som en liten hund och är hur artig som helst OM vi börjar dagens arbete med en liten diskussion om vem som flyttar vem;-)
När hon kom till mej var hon avstängd, ville helst inte alls ha med folk att göra annat än som födkrok och hatade att bli klappad och borstad.
Band jag upp henne eller försatte henne i andra tvångssituationer stängde hon in sig i sig själv och var helt hjärndöd med döda ögon och utan initiativkraft. Två år har det tagit att få henne att ha glitter i ögonen, leklust och vilja att knyta an. Varje dag vi ska träna tar hon själv initiativet till en stunds löslongering som går ut på att jag bestämmer vart och hur fort hon ska springa/gå och avbryts med många spring in i mitten till matte för en stunds "vi är sams och förstår varandra vi" sen springer hon ut igen och vill GÄRNA få jaga mej lite grand. Efter ett sådant pass är jag hennes ledare i allt hela dagen, men hoppar jag över det får vi diskutera det mesta vi ska göra. Jag dyrkar henne men det har varit en lååång och svår väg till hennes hjärta. Det mest spännande som jag ser det är att se hur långt vi kan komma i vårt partnerskap, alltså vad jag så småningom kommer att kunna göra med henne i samförstånd. Nu kan vi dansa på en ridbana lösa, målet är att dansa med henne från ryggen i full frihet;-)

Det är en sak att bli arg på och en annan att "sätta gränser". Det senare måste man göra i viss mån för att inte riskera att få en farlig häst.

Man kan gå upp i fas så hästen förstår att den inte ska göra si eller så utan att bli arg. Få hästen förstå vad man vill.
Ett av de kriterier som gör att man kan förtjäna respekt - konsekvens.

Jag håller med dig, till viss del. Men tänk detta scenario: Jag lämnade över min häst till en person som skulle hålla i henne i ridhuset. Denna personen var mycket osäker, och nästan direkt när de stannade för att stå stilla började min häst att klia huvudet m träns o allt mot personen. Såg då min häst bara ett tillfälle att klia sig eller kan det ha handlat om, kanske inte respektlöshet, men ändå ett sätt att säga "du bestämmer inte"? Detta är något hon ALDRIG skulle göra mot mig, och så fort jag tog över tyglarna slutade hon...

Jag har två okänsliga killar som tycker att man kan klia sig på vad och vem som hellst när man vill om ingen säger till. :o :angel:
Men visst kan det bero på att h*n fattade att "aha, här är en som inte kommer säga till" mendan h*n vet att du kan säga till ett kansekvet "nej". Men det beror nog mkt på häst till häst. Din häst kanske känner av vissa saker tydligare hos folk, Mina killar hade kliat sig även på en erfaren person om dom inte sa "nej, sluta".:angel:

Och som tidigare personer man måste förtjäna respekt.
Om inte jag respekterar min hästar hur ska dom kunna respektera mig. och Om vi inte respekterar varandra hur ska vi kunna ha kul ihop:D

Min häst får inte klia sej på mej. Vare sej det är med eller utan träns. Men om jag kliar honom i pannan och han lixom rör huvudet så att han kliar sej mot min hand så är det ok, men då tycker jag ändå att jag "bjudit" in honom till det. Kanske kan vara luddigt för hästen att förstå när han får eller inte får, men min pålle fattar den:laugh:!

Och när jag leder hästen så går jag oftast framför för att det "bara" blir så.. Men jag måste ju hålla med om flockledarens position brukar vara bakom eller snett bakom. Men när min pålle är före mej så är han ute och "går" med mej mer än att jag är ute med honom (oftast).. Kanske det är brist på respekt då men då brukar det ju vara något som lockar honom så som matdax eller liknande. Det funkar bra mellan oss att jag går först och han efter.

Mvh chanell86

Att ledaren ALLTID driver flocken framför sig är en missuppfattning. Ledaren kan också gå först, framförallt när det är lugnt och ofarligt och de är på hemmaplan. Då går ledaren först i lunk med guppande huvud och de andra går på rad bakom på samma sätt.
Att leda bakom hästen är bra och effektivt när man kommit en bit på väg med lederiet, eftersom hästen får ökat självförtroende och självstandighet när den går där framme och svarar på dina signaler så att det blir rätt.
Att hästar ibland får och ibland inte får är egentligen inget problem för hästen som har köpt dej som ledare, då är den beredd att alltid kolla läget innan den gör något och det kan räcka med en blick eller ändrad andning eller en knick med ena benet för att ge hästen svar på om den får eller inte!

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel: Så - hur gör ni i olika...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 563
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar