Resorbtion av foster

Brita

Trådstartare
Jag undrar hur vanligt det är med resorbtion av foster på hästar generellt och i synnerhet på islandshästar. När är förekomsten som vanligast, alltså i vilket skede av dräktigheten? Vanligaste orsakerna? Något observandum för kan förhindra processen?

Sv: Resorbtion av foster

Resorbering, eller tidig fosterdöd, inom 45 dagar, förekommer i 5-10 % av dräktigheterna.
Mest kritiskt är runt 20-35 dagar, då stress kan vara orsak. En annan orsak är att ägget befruktats för sent, och inte inom de optimala 6-8 timmarna efter ägglossning.

Liknande trådar

Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 097
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat