resorbering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare liden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 290

liden

Trådstartare
Kan man se om ett sto har resorberat? Min häst har vart dräcktig i 90 dagar imorgon. Igår när jag tog in dom tyckte jag att hon kissa onormalt mycke. såg nästan ut som att hon var brunstig. Ett sto till en vän visa brunst trots att hon var dräcktig och fick ett friskt föl. Har hört att dom kan göra det. Om det inte är brunst så funderade jag på om det kunde vara så att dom kissar mer om dom resorberat för nånstanns måste ju grejerna komma ut i så fall. Skall ta upp vetrinären för ett nytt ultraljud nästa vecka då han är på kurs hela denna veckan. Har ja anledning att oroa mig eller oroar jag mig i onödan? :confused::confused: Vill ju gärna att allt ska gå bra.

Sv: resorbering

i så fall har hon nog kastat fölet. Fostret är för stor på 90 dagar för att resorberas som jag ahr förstått det.

Inte omöjligt dock att nått hänt, vårt sto kastade fostert strax efter 90 dagar förra året.

Vårt sto gjorde samma sak, kastade det efter dag 90..
MEn det finns ju inget som säger att hoon har gjort det..
Har hon uttsatts för stress? ellerliknande, kanske va fostert litet sist ni kollade..

När vi tog hem vårt sto från betet för vacc. så ställde hon sig och vrålbrunstade i stallgången. Den var som om man kastade ut hinkvis med vatten... Aj, då !
Ja det stoet kan inte vara dräktigt var veterinärens kommentar som ju var där för vaccineringen. När hon då ändå var där så tyckte vi att vi kunde ju då lika gärna dräktighetsundersöka så man slapp gå och undra. Men !
Hon var fortfarande dräktig , allt kändes normalt tack o lov ! Detta var strax efter 90 dygn.

Fast fostret är ju stort som en fotboll vid ca 120 dygnet. det går väl inte att resorberas då väl??

Tror inte du behöver vara orolig.
Mitt sto har kissat rött,kissar mängder i många omgångar om dagen och dricker mer än annars,
Precis som människor blir säkert stona mer kissnödiga och oftare när dom är dräktiga.
Jag kollar dock mitt sto varje dag där bak och vid juvret,dels för att hon ska vänja sig vid att ha mig där+att se så allt ser normalt ur-inga flytningar osv.

Jag sa samma sak, men hon vidhöll att det var fullt möjligt.
Men jag är å andra sidan ingen gyn veterinär så jag vet inte... :crazy:

Li

Tack för alla svar. Dom sista dagarna har hon vart som vanligt. Hon har även fått en lite rundare mage, så jag hoppas på det bästa. skall ringa vetrinären i morgon igen och hoppas att han kan göra ett nytt ultraljud. Sisst ja gjorde det hade hon vart dräcktig 30 dagar. Skall bli spännande och se hur det ligger till.

Mitt sto som snart är på dygn 150 har under ett par veckor skvätt som sjuttsingen! Inte verkat brunstig i övrigt, ointresserad av grabbarna i stallet och ser normal ut baktill, men kan kissa fyra fem gånger på en halvtimme och riktigt krysta ut de sista dropparna. Står och blinkar i en evighet känns det som.

Nojjig som man är som "förstagångsmamma" så gjorde vi ett UL i söndags, (ville även veta ifall hon fortfarande var dräktig pga en ev behandling av en skada vi ska göra som inte funkar ihop med dräktighet) och visst var hon fortfarande dräktig! Det sprattlade på riktigt rejält där inne!

Fostret kan tydligen trycka på blåsan och göra stoet mer kissnödig, mycket nytt att lära sig! :p

Mitt sto brunstade under sin förra dräktighet. Inte lika starkt som vanligt, men skvätte som vid brunst när hon kom i närheten av de hingstar som stod i stallet. Hon fölade senare normalt.

Har nu pratat med vetrinären. han visste inte om han han komma idag. Skulle ringa lite senare. Annars kommer han på torsdag då jag också är ledig. Jag lovar att berätta hur det går. :)

Vetrinären var här igår. Och allt var bra, det lilla livet var fortfarande kvar där inne.:love::banana: Han gjorde bara en rektalisering, hade inte med sig ultraljudet. Det var lite synd hade vart kul och sett hur det såg ut. Men det viktigaste är ju att hon fortfarande var dräcktig. :love::love:

Tack. Ja det är så kul. Det är första gången jag betäckt mitt sto så det är lite extra nervöst. Men hoppas att allt går bra. Har nu tecknat en föl och fosterförsäkring också. E så glad.:love::love:

Kan jag förstå.

Mitt sto har jag betäckt för första gången med nu iår, det är även hennes första gång med :love:
Allt gick kanon, hon gick med hingsten i hagen, vi hade dock tur med ihopsläppet, hon sluta brunsta två dgr efter att vi släppt in na till honom.

Hon tog sig på första och sista betäckningsdag är 27Juli, så idag är hon på dygn 96 och hon har fått en mage kan jag lova, hennes regntäcke börjar bli liiite tajt om magen dessutom och bogen. Så jag får snart leta mej på ett större täcke åt na :p

Hej!
Mitt sto ska vara i dygn 100 nu och för några dagar sedan hade hon något som liknade en kort brunst på ca en dag.. Hon är grinigare än vanligt mot dom andra hästarna och vräker i sig sin mat! Hon går bara upp i vikt trots att betet är så gott som slut och hon inte får några vansinniga mängder krafft. Ska ha ut vet nästa vecka och kolla henne så hoppas hoppas hon e dräktig nu!

En f.d bekant betäckte sitt sto på andra sidan landet. Dyrt var det.
Stoet kom hem - och började brunsta som en wilding.
Paniiik!

men hon var dräktig. Och fick föl!

Li

mitt ena sto konstaterades dräcktig på 90e dygnet och jag trodde att allt var frid och fröjd då.. och väntade till våren, hennes mage blev större och större men något föl kom det aldrig. tog ut veternären när jag började bli orolig för att något var fel. hans första kommentar var, "jodå nog är hon dräcktig alltid, med den där magen" men när han kollade så fanns det ingen antydan till dräcktighet.

och hon hade inte kastat fölet, (hon kastade året innan så jag hade stenkoll på henne det här året) så enda förklaringen jag kan komma på är att det blev resorberat och att hon fortsatte med en skendräcktighet vilket gjorde att magen blev så stor.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 087
Senast: EmblaAsk
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 935
W
Avel Har ett sto som jag hade iväg på betäckning 2007, betäcktes vid hand på två brunster, men tog sig ej. Tog bakt. prov våren 2009, hade...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: QuickStar
·
Avel Ifjol lånade jag ut min märr och hennes mage. Hon betäcktes, blev dräktig, kollades på 19 dagar med UL och allt såg bra ut. Då fick hon...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka