Resorberat!

ibiza

Trådstartare
Hoppas det är någon som kan hjälpa mig? Mitt sto var inne i onsdags på 18 dagars koll, och då visade det sig att hon hade resorberat. Naturligtvis tyckte vi det var sorgligt men vi ska försöka igen. Tycker ni att det är okej att ett ny inseminerat sto kan gå ute dygnet runt på bete eller ska jag ta in henne på nätterna. Har ju förstått att det kan vara lite kritiskt dag 20-40. Hur hade Ni tänkt. :)

Sv: Resorberat!

Hur vet du att hon var dräktig innan då?
Kollade ni henne ett par dagar tidigare också??? Och varför isåfall igen vid 18 dygn?

Det är inga problem att hon går ute om hon är van vid det och inte stressar upp sig.

Mina ston är vana att gå ute under betessäsongen och skulle bli mer stressade av att stå inne plötsligt som nybetäckta om resten av flocken går kvar ute. Men allt beror ju på vad hon är van/lugn med. Det normala är ju att dom går på bete med sin vanliga flock, som vanligt.

Vet kunde se en skugga på ultraljudet. Hon sa ialla fall att hon hade resorberat. Vi ska kolla henne igen i morgon. Min häst är inte van att vara ute på nätterna men nu är det så att dom andra hästägarna vill ha sina ute även nattetid så hon är den enda i så fall som kommer vara inne. Hon är inte av den uppstressade typen utan rätt lugn av sig.

Men innan 20 (?) dygn har väl inte det någon större betydelse? Det är väl först efter 20 (?) dygn fostret börjar fästa in i livmodern. Om vet såg en skugga så borde det väl snarare bero på att fostret inte var livsdugligt än att stoet blivit stressat.

Jag skulle ha stoet där hon trivs bäst. Går det bra att vara ute på betet så är det ju bara bra för henne att få vara ute när det är svalt och insektsfritt, och trivs hon bra i stallet ensam så funkar ju det också. Det finns ingenting som talar emot att stoet inte kan gå på bete dygnet runt just på grund av att hon är nybetäckt/nyseminerad.

Shaggy: jag tror inte TS menade att det var stress som hade orsakat resorberingen, utan hon undrar om det är ok att släppa stoet på dygnet-runt- bete nu efter ny seminering.

' Hon är inte av den uppstressade typen utan rätt lugn av sig.

'Shaggy: jag tror inte TS menade att det var stress som hade orsakat resorberingen, utan hon undrar om det är ok att släppa stoet på dygnet-runt- bete nu efter ny seminering.

Jag tolkade det så iom ovanstående citat. Kan ju ha missupfattat men det blev i såfall två frågor som var väldigt invävda i varandra. Oavsett så är det givietvis bäst att ha märra som hon trivs bäst med utifrån de förutsättningar man har men i det här stadiet så tror jag knappast den saken spelar in i varför hon resorberar.

Tack för alla svar. Det blir nog att hon får stå inne om hon är dräktig efter 18 dagars kollen. Hon står just nu på semin stationen så snart så kan dom seminera henne igen. Jag håller både tummar och tår att det ska gå hela vägen denna gång.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V