Resorberat- Spruta igång brunst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 160
B

bussig

Har ett sto som resorberade i ca 2:a mån. Har inte visat någon brunst på ca 6 v. (skendräktig troligtvis) Har nu tänkt spruta igång brunst. Hur stora är chanserna att lyckas. Vill verkligen ha föl med denna märr. Hon har haft 4 föl tidigare ( som gått bra ) Tror att hon resorberat pga stress. Ni andra som sprutat har det gått bra.

Sv: Resorberat- Spruta igång brunst.

Min erfarenhet är att det i princip är "jätte-jättesvårt" att få ett sådant sto dräktigt igen under samma säsong...tyvärrr. Jag tycker nästan man kan "känna" en gräns om de gått över 40 dygns dräktighet och sedan absorberar... Det är precis som om deras kropp ställt in sig 100% på att vara dräktig då...

Inga goda odds.
mitt ena sto resoberade sent förra året, kom i "halvbrunst" (betedde sig brunstig men hade inga ägg av betydelse och var inte tillräckligt öppen i cervix för att kunna betäckas ändå) Vi försökte spruta igång henne till rejäl brunst men det blev aldrig bra.

Min seminvet menar på att det är inte lönt att kolla dem efter 35 dgn för resorberar de senare är det ändå till 99% omöjligt att få igång dem så att de tar sig igen samma säsong. Bildas ju någon typ av "hormoner" (eller vad det nu var - står om det i att bli med föl) runt dgn 35 som när de bildats alltid kvarstannar till en bra bit in i dräktigheten oavsett om fostret finns kvar eller inte.

Tack för era svar. Vi sprutade henne igår. Vi får se vad som händer.

jag har just varit o kollat mitt sto och pratade just om man hamnar i din situation , "min" vet sa att hon brukar spruta dessa flera ggr på raken ochhar då fått dräktigt....

Kan nu meddela att vid 2:a sprutan fick vi fram brunst och hon är nu seminerad. Håller tummarna för att det ska gå bra i fortsättningen ) :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 158
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 804
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka