Resmål i början/mitten på juni?

cherie

Trådstartare
Var och hur skulle ni resa under 2-3 veckor i juni, om ni fick välja helt fritt?

Jag och sambon har världens i-landsproblem där vi inte alls vet var vi vill åka någonstans. De resmål vi helst önskar besöka har inte riktigt säsong under sommaren och vi behöver ny inspiration...

Jag hade nog tagit en vecka vardera i Italien, Slovenien och Kroatien! (möjligtvis att det räcker med några dagar i Slovenien så man kan utöka Italientiden lite :D)

Men ni kanske är ute efter mer exotiska resmål än så? :p

@Queen Det förstår jag att du vill, underbart land (det lilla jag sett utav det) och rekommenderar det varmt!

@Happimess Nej, inte alls. Exotiskt eller icke-exotiskt är sak samma. Däremot känner vi lite smått att man kanske egentligen borde ge sig ut utanför Europa när man ändå har några veckor att spendera. Vi har sett mycket av både Italien och Kroatien, varav det sistnämnda verkligen är ett av mina favvoresmål! :love:

Seychellerna! De har ingen regnperiod/vinter då och det verkar helt galet fint.

Men det beror ju på vad ni vill göra, vill ni ha lite mer äventyr skulle jag kunna tänka mig att vandra i alperna, det är obeskrivligt vackert på sommaren. Eller bila genom USA!

Oj, om jag hade några veckor i juni och kunde åka var jag ville... Då skulle jag ha beslutsångest! :D

Kanske skulle jag åka till Storbritannien. Exempelvis börja med att bila en vecka i Skottland, sedan ta mig neråt i landet för att avsluta med en långweekend-en vecka i London :love:

Eller möjligen skulle jag ta tre veckor i Grekland, gärna iallafall några dagar på Santorini och titta på solnedgången som ska vara så vacker där. Man borde hinna med en hel del öluffande i Grekland på tre veckor.

Ett annat alternativ skulle vara att åka till USA. Där skulle jag tänka mig att bila längs östkusten. Typ börja med några dagar i NY, sedan hyra en bil och åka söderut. Och avsluta det hela med några dagar - en vecka i Florida, kanske någon nöjespark i Orlando och några lata dagar på västkusten, till exempel Sarasota som jag hört ska vara väldigt trevligt.

Jag är också nyfiken på Alaska, så det är möjligt att jag skulle åka dit. Eller varför inte flyga till Seattle, bila lite i Washington (jag är en gammal twilightnörd :D) och sedan åka med en kryssningsbåt upp till Alaska, jag såg någonstans förr att man kunde göra det. Där utanför kan man tydligen se valar också, det skulle vara en häftig upplevelse.

Hmm... Nya Zeeland skulle förstås också vara ett alternativ, men det är möjligt att jag skulle tycka flygresan vore på tok för lång. Annars skulle jag inte ha något emot några veckor där heller.
Eller, för all del, varför inte isåfall Australien och lära mig surfa? Det borde gå med en två-tre veckor lång intensivkurs :D

Alltså nej, jag skulle inte kunna bestämma mig alls. Tur i oturen att jag inte kan åka på några sådana resor :laugh:
Hoppas iallafall att ni hittar resmålet för er!

@Idas Ja Seychellerna verkar jättefint, men vi vill gärna ha något mer än bara paradisvackert! Helst skulle vi vilja få in både storstad och lite äventyr (eller i alla fall vackra naturupplevelser) och i den bästa av alla världar även lite slappa dagar i solen ;) Vandra i Alperna har vi pratat om tidigare faktiskt - men vi kan inget om vandring och har ingen som helst kunskap eller utrustning?

Vi har redan bilat USAs västkust och besökt östkusten. En resa vi gärna skulle vilja göra är att bila i södra mitten av USA (typ Texas) men det är ju galet varmt och fuktigt där i juni. Tror inte vi skulle palla alltså...

@Idas Ja Seychellerna verkar jättefint, men vi vill gärna ha något mer än bara paradisvackert! Helst skulle vi vilja få in både storstad och lite äventyr (eller i alla fall vackra naturupplevelser) och i den bästa av alla världar även lite slappa dagar i solen ;) Vandra i Alperna har vi pratat om tidigare faktiskt - men vi kan inget om vandring och har ingen som helst kunskap eller utrustning?

Vi har redan bilat USAs västkust och besökt östkusten. En resa vi gärna skulle vilja göra är att bila i södra mitten av USA (typ Texas) men det är ju galet varmt och fuktigt där i juni. Tror inte vi skulle palla alltså...
Misstänkte det!
Min mamma vandrar varje år i olika bergskedjor (Dolomiterna, franska alperna etc) och hon tycker det är lika fantastiskt varje gång.
De är ett gäng som åker med en guide som planerar en rutt åt dem och sedan bor de på vandrarhem och hotell längs vägen och äter närproducerad mat. Klart dyrare än att planera själv och bo enklare, men det beror ju också på vad man är ute efter :) Hade jag inte haft någon erfarenhet av vandring tidigare hade jag nog velat ha en guide alternativt hållit mig på de väldigt enkla turistlederna.

En annan grej jag kom på är Taiwan. Jag var där förra vintern och då var det rätt kallt, men fantastiskt ändå. På sommaren är det varmt (men en del regn) och det är verkligen ett jättehäftigt land. Där finns allt från storstäder till naturreservat med vattenfall och hängbroar till långa sandstränder.

Grekland!! :love: Jag och min man firade smekmånad i Grekland i juni/juli för ett par år sen, vi båtluffade och hann se (och äta!) massor!
Vi planerar att göra en liknande resa i sommar, fast då blir det bara två veckor :)

Jag hade byggt ihop en resa i England och Frankrike och åkt till olika musterier, smakat på all fantastiskt god torr cider de har (och försökt få med mig en del hem). Ett problem är att det blir svårt att åka mellan de olika ställen när man inte kan köra bil för att man har druckit cider...
Motsvarande kan göras på andra ställen med andra teman - vin, olika spritsorter, mat osv. Nomnomnom

Vandra i Alperna har vi pratat om tidigare faktiskt - men vi kan inget om vandring och har ingen som helst kunskap eller utrustning?

Du behöver ingen speciell kunskap eller utrustning för att vandra i Alperna. Det är inte som att vandra i svenska fjällen. Alperna är ingen vildmark, men naturen är såklart fantastisk. :) I Alperna är det bra service och det finns ingen mening med att släpa runt på tält och grejer. Första gången bor man bäst i byn och gör dagsutflykter, eventuellt sover en natt eller två på hyttor :) Juni är dock lite tidigt, något av en mellansäsong och kan fortfarande ligga snö/vara väldigt vått. Skulle rekomendera från midsommar och framåt :)

Hade jag inte haft någon erfarenhet av vandring tidigare hade jag nog velat ha en guide alternativt hållit mig på de väldigt enkla turistlederna.

Har du själv vandrat i Alperna? Guide låter väldigt overkill för en som ska vandra för första gången i Alperna. De "väldigt enkla" turistlederna kan vara väldigt spektakulära. I Alperna är häftiga vandringsleder lättillgängliga. Jag bodde sex år i ett alpland och kände aldrig något behov av att avancera från "väldigt enkla turistleder" ;)

Har du själv vandrat i Alperna? Guide låter väldigt overkill för en som ska vandra för första gången i Alperna. De "väldigt enkla" turistlederna kan vara väldigt spektakulära. I Alperna är häftiga vandringsleder lättillgängliga. Jag bodde sex år i ett alpland och kände aldrig något behov av att avancera från "väldigt enkla turistleder" ;)
Jag sa ingenting om att de enkla turistlederna var något dåligt med :D Men min mamma gick en gång vilse uppe på en snöig topp med guide (som kände till området väldigt bra) och fick bli eskorterad av räddningstjänst för att hitta tillbaka. Så jag tycker inte att man ska ge sig ut vind för våg om man inte har stenkoll :)

Var och hur skulle ni resa under 2-3 veckor i juni, om ni fick välja helt fritt?

Jag och sambon har världens i-landsproblem där vi inte alls vet var vi vill åka någonstans. De resmål vi helst önskar besöka har inte riktigt säsong under sommaren och vi behöver ny inspiration...

Vi for till Spanien förra sommaren i början av juni och var väl borta ungefär 2½ vecka!

Kan verkligen rekommendera det, vi hyrde bil i Malaga och bilade sen runt och besökte bl.a Ronda, Marbella, Gibraltar, Nerja, Granada, Tarifa (utan inbördes ordning :D ) från Tarifa så tog vi även en färja över till Tangier i Marocko.

Tycker man fick med slappa dagar i solen, lite äventyr (vandra omkring i naturen) och lite storstad :)

Vad kul med så många svar!

Grekland och öluff är typ en av mina drömmar, men sambon är njaaaaeee på den. Tråkmåns tycker jag :p

Alperna steg just nu lite i rank, låter bra att det finns enkla vandringsleder och bra med boenden! Vi är inte alls bundna till att åka just i juni egentligen, så vi kan skjuta på resan om en senare tid passar bättre (så länge det är under sommaren).

Nu är vi även lite inne på att köra roadtrip från Vancouver i Kanada, ner till Seattle, vidare till Yellowstone nationalpark och sedan tillbaka till Seattle via Portland. Den är jag kanske mest sugen på nu...

Jag sa ingenting om att de enkla turistlederna var något dåligt med :D Men min mamma gick en gång vilse uppe på en snöig topp med guide (som kände till området väldigt bra) och fick bli eskorterad av räddningstjänst för att hitta tillbaka. Så jag tycker inte att man ska ge sig ut vind för våg om man inte har stenkoll :)

Det håller jag med om. Det finns många lättillgängliga, men häftiga, leder, som är välskyltade och med bra service, så bra onödigt att ge sig ut i det okända om man inte är för det mer extremt äventyrliga :)

Senast ändrad:
Nu är vi även lite inne på att köra roadtrip från Vancouver i Kanada, ner till Seattle, vidare till Yellowstone nationalpark och sedan tillbaka till Seattle via Portland. Den är jag kanske mest sugen på nu...

Garanterat en hit :up:
Jag drömmer om att köra Vancouver till San Francisco. Seattle ska vara en häftig stad har jag hört ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 576
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter