Jag brukade också vara dödsstressad inför resor, men det har blivit mycket bättre de senaste åren. Det som hjälpt mig var att tänka hur många miljoner människor som reser varje dag, och det gör att det finns rutiner för att få allt att gå smort. Det skulle ju bli totalkaos varje dag och ingen skulle någonsin kunna resa om diverse biljettkontrollanter här och var inte godkände folks giltiga biljetter, eller liknande.
Det andra jag tänker på att ifall "Gertrud" som är 80, har rest 2 gånger tidigare och bara talar tyska, kan resa, ja då kan jag det också. Jag kan i varje fall några språk, har tillgång till internet för att ta reda på information, jag vet hur flygplatser, tågstationer och färjterminaler brukar fungera, och trots att jag kan vara lite virrig så fungerar hjärnkontoret de flesta dagar i varje fall behjälpligt och jag är ganska bra på problemlösning. Jag har också extra pengar för att kunna lösa det om något skiter sig.
Det jag varit mest orolig för är ifall telefonen slutar fungera (det hände faktiskt en gång!
) eller om jag blir av med betalkort och pengar. Det som lugnar mig är att barnen nu också har egna telefoner och betalkort, så vi skulle klara oss med dem om mina försvinner.
Jag brukade också drömma mardrömmar om att jag glömmer mina mediciner hemma, och är döende. Det lugnade sig efter att jag en gång glömt att ta medicinerna 2 dagar i rad då jag var hemma (ja, jag kan som sagt vara virrig) och jag var inte det minsta döende.
Med detta sagt, så brukar det ändå varenda gång bli något knas då jag ska resa, men det är nästan alltid något helt annat än det jag oroat mig för. Som nu, då jag bokat min resa 3 dagar innan semestern börjar
Men det löste sig också
.