Resetips Grekland

Sofie_B

Trådstartare
Jag tänkte ge min sambo en resa till Grekland i födelsedagspresent. Vi har länge funderat på att åka dit men andra lite mer "spännande" resemål har kommit i vägen. Han fyller den 22 december men resan ska äga rum någon gång under 2014. Jag har förstått att de olika öarna kan skilja sig rätt mycket från varandra så därför frågar jag nu er om hjälp.

Vi gillar:

- Sol och bad
- God mat (väldigt viktigt, vi har ett stort matintresse!)
- Vi gör gärna något aktivt, åker på en utflykt, paddlar forsränning, rider etc. Alltså inte bara ligga vid poolen/vara på hotellområdet.
-

Vi är mindre sugna på:

- Shopping
- Partysugna ungdomar
- Barnfamiljer i massor

Så, har ni några förslag? Vart ska vi åka? Och när?

Sv: Resetips Grekland

Öluffa! Bästa sättet att upptäcka Grekland om man orkar. Annars är jag förtjust i Zakynthos, mest för att de har en fantastisk badstrand och är rätt lugnt. Beskrivs som lite av en partyö men jag tyckte inte att det märktes speciellt om man tog ett hotell som inte låg mitt i smeten. Bästa sättet att få god mat är nog att typ hyra cyklar eller åka båt till nåt mindre ställe där det står nån tant och gör mat. Annars tycker jag att de generellt är bäst på vegetariskt och fisk/skaldjur och inte så bra på att laga kött. Förrätterna brukar vara godast, tycker jag.
Bästa tiden: juni eller mot hösten.

Vandrar ni? Samaria-ravinen på Kreta är en klassiker isåfall. Har själv inte varit där men tror de flesta brukar bo i Chania om de ska gå ravinen. Där är i och för sig väldigt turistifierat så jag vågar inte svära på att det är enkelt att hitta god mat.

I maj är fint att vandra. Det kan finnas blomning kvar och är lite svalare.

Överhuvudtaget är sen maj och hela september superfina månader att åka till Grekland.

Öluffa! Bästa sättet att upptäcka Grekland om man orkar. Annars är jag förtjust i Zakynthos, mest för att de har en fantastisk badstrand och är rätt lugnt. Beskrivs som lite av en partyö men jag tyckte inte att det märktes speciellt om man tog ett hotell som inte låg mitt i smeten. Bästa sättet att få god mat är nog att typ hyra cyklar eller åka båt till nåt mindre ställe där det står nån tant och gör mat. Annars tycker jag att de generellt är bäst på vegetariskt och fisk/skaldjur och inte så bra på att laga kött. Förrätterna brukar vara godast, tycker jag.
Bästa tiden: juni eller mot hösten.

Tack för ditt svar! Öluffa vore ju underbart, men jag tänker att en vecka kanske är lite kort då? Eller är det inte så långt mellan öarna?

Vi fullkomligt älskar fisk och skaldjur och äter det gärna i massor. Vi älskar i och för sig kött också, men det är så lätt att få bra här hemma (plus att vi köper hem både ekologiska köttlådor och älglådor, så vi äter rätt mycket kött ändå) vilket jag inte tycker att fisk och skaldjur är på samma sätt.

Bra tips om tiden. Jag var först inne på juli men sen tänkte jag att det kanske är för mycket turister den tiden? Hur länge är det varmt?

Jag skulle också rekommendera att öluffa :) Man behöver inte besöka 20 öar på en vecka, utan man kan ju ta det lite lugnt och besöka några öar. Vi har besökt tre öar/år på två veckor de senaste tre åren :) Man kan landa på fastlandet och sen finns det vissa öar med flygplats, och sen har dom ett väldigt bra system med färjor till och från de allra flesta öarna. Det finns så många öar och så mycket att uppleva!

Av de öarna jag har varit på rekommenderar jag Tilos (liten mysig och lugn ö), Patmos (också liten, mysig och lugn), Naxos (lite större men fortfarande mysig, ett + för sandstränderna), Ios (också lite större men ändå mysig. också + för sandstränderna). Santorini rekommenderar jag egentligen inte att bo på, men det var en väldigt bra ö att landa på :)
Jag rekommenderar inte Rhodos (partykaos), Ios (också party men inte fullt lika mycket, men rätt omysig ö enligt mig) och Kalymnos (omysig, rätt stor och turistig).

Vandrar ni? Samaria-ravinen på Kreta är en klassiker isåfall. Har själv inte varit där men tror de flesta brukar bo i Chania om de ska gå ravinen. Där är i och för sig väldigt turistifierat så jag vågar inte svära på att det är enkelt att hitta god mat.

Överhuvudtaget är sen maj och hela september superfina månader att åka till Grekland.

Nej, det kan jag inte säga att vi gör för vi har aldrig varit och vandrat men vi har pratat om att vandra massor. I och för sig i andra länder, men är det bra på Kreta så kan det ju vara en bra premiär! Hur lång tid tror du att man behöver lägga på det då? Vi är kanske inte så sugna på att vandra hela semester, men kanske två dagar eller något sådant och sola och bada resten?

Då kanske vi ska sikta på någon av dom månaderna, i så fall blir det nog september för maj är en väldigt intensiv jobbmånad för mig. Hur varmt är det på ett ungefär då?

Svarar på ditt senaste också. Det är inte för kort tid att öluffa på en vecka. Landa på en ö och åk till en annan? :) De flesta öarna ligger nära andra öar, så det är bara att ta en färja och åka över! Angående värmen vet jag inte hur länge det är varmt, men jag tror inte det är några problem att åka i augusti eller september heller :) Vi har rest i juni eller juli men jag har faktiskt inte märkt sån stor skillnad på turismen. Självklart är det mer folk i juli, men jag tycker inte att det har varit jobbig turism på något sätt.

Det brukar vara väldigt varmt i augusti och september (+30). Har aldrig någonsin råkat ut för dåligt väder under den perioden. Är betydligt mindre turister då också.

Här är lite kort info om Samariaravinen.

Södra Kreta ligger väldigt sydligt - så jag skulle säga uppemot 30 grader i början av september. Sedan sjunker det gradvis men bör vara nästan 25 i slutet av månaden.

Vattnet är gudomligt i september. Cirka 25 grader.

Vad gäller ö-luffa så kräver det minst två veckor, skulle jag säga. (Då räknar jag inte att landa på en ö och sedan åka vidare till nästa som ö-luffning).

En fördel med september är att det är rätt sköna turister i omlopp då. Mest Greklandsstammisar som kan drillen och inte stökar för mycket. Och färre barnfamiljer, om man vill undvika det.

Har bara varit på två grekiska öar men jag blev kär i Kefalonia där vi var i somras!
Vacker ö, byn vi bodde på var lugn och fridfull uppe på en höjd så utsikten var fantastisk! Många bra restauranger i byn, så man kan välja en ny varje dag, och några minimarkets. Man kan även hyra bil i byn för att utforska resten av ön (andra byar, vackra stränder, grottor och underjordiska sjöar).

Vi ville ha lugn och ro, sol, bad och mat. Och vi fick allt detta!

Vill ni vara mer aktiva så finns iaf ett naturreservat och ett jätteberg som utgör en stor del av ön om man vill vandra kanske :)

Nej, det kan jag inte säga att vi gör för vi har aldrig varit och vandrat men vi har pratat om att vandra massor. I och för sig i andra länder, men är det bra på Kreta så kan det ju vara en bra premiär! Hur lång tid tror du att man behöver lägga på det då? Vi är kanske inte så sugna på att vandra hela semester, men kanske två dagar eller något sådant och sola och bada resten?

Jag har vandrat i Samaria med en väninna, och det var helt klart det bästa på hela semestern. Vi hade inte riktigt läst på, så vi åkte dit i Converse, jeansshorts, linne och all mat i ICA-plastpåsar... När vi hoppade av vår buss (finns massor med bussar som går dit från olika platser på Kreta, vi åkte från Platanía, fantastisk busstur upp i bergen i soluppgång :love:) och såg att alla andra hade vandringskängor, långbyxor, hjälmar, vandringsstavar, ryggsäckar, knäskydd osv kände vi oss gott malplacerade och folk skrattade lite åt oss men vi tog oss igenom med lite skrapsår, skavsår, fula solbrännor och sjukt onda fötter, knän och ryggar!

Den är inte jättelång (tror det totalt är 1,8 - 2,2 mil från buss till färja) men det saknas skugga på flera distanser, det händer att stenar faller ner från bergen (därav hjälm på alla smarta turister) och vandringslederna är jäääkligt hala (folk har ju gått på dem i hur många år som helst så de är helt svarta och glatta, vi gick dock våra egna vägar och undvek de utstakade vandringslederna). Men det rinner en fantastisk liten bäck genom hela ravinen som är smältvatten från en av bergstopparna, kyligt och helt gudomligt gott så man fyller flaskan med det under promenadens gång. Det finns inga andra vattenstationer på vägen utan man får ta från bäcken. Det finns även en getsort där som bara finns i vilt tillstånd i ravinen, vi lyckades se dem vilket var fantastiskt roligt!

Vi åkte med bussen från hotellet kl 05 på morgonen och var tillbaka 20,30 ungefär. Då vandrade vi i kanske 6-7 timmar (det går ganska långsamt att ta sig fram på vissa ställen pga svårighetsgrad), badade och åt mat i byn man kommer fram till i 2-3 timmar och åkte färja och buss i ca 3 timmar :)

Svarar på ditt senaste också. Det är inte för kort tid att öluffa på en vecka. Landa på en ö och åk till en annan? :) De flesta öarna ligger nära andra öar, så det är bara att ta en färja och åka över! Angående värmen vet jag inte hur länge det är varmt, men jag tror inte det är några problem att åka i augusti eller september heller :) Vi har rest i juni eller juli men jag har faktiskt inte märkt sån stor skillnad på turismen. Självklart är det mer folk i juli, men jag tycker inte att det har varit jobbig turism på något sätt.

Det låter ju enkelt och smidigt att förflytta sig mellan öarna, kanske siktar på det. Eller är det så nära att man kan ha samma boende som bas hela veckan och bege sig ut på dagsutflykter?

Det brukar vara väldigt varmt i augusti och september (+30). Har aldrig någonsin råkat ut för dåligt väder under den perioden. Är betydligt mindre turister då också.

Låter bra! Rent generellt kan jag tycka att det är skönt att komma iväg antingen i maj eller september, när sommaren här i Sverige inte har kommit igång eller börjar gå mot sitt slut. Sommaren här är ju så kort ändå så har man ett val så är det tråkigt att missa något av den. :)

Här är lite kort info om Samariaravinen.

Södra Kreta ligger väldigt sydligt - så jag skulle säga uppemot 30 grader i början av september. Sedan sjunker det gradvis men bör vara nästan 25 i slutet av månaden.

Vattnet är gudomligt i september. Cirka 25 grader.

Vad gäller ö-luffa så kräver det minst två veckor, skulle jag säga. (Då räknar jag inte att landa på en ö och sedan åka vidare till nästa som ö-luffning).

En fördel med september är att det är rätt sköna turister i omlopp då. Mest Greklandsstammisar som kan drillen och inte stökar för mycket. Och färre barnfamiljer, om man vill undvika det.

Perfekt, tack!

September låter ju helt klart som en bra månad att åka.. Ska kika på priser på flyg då. :)

Har bara varit på två grekiska öar men jag blev kär i Kefalonia där vi var i somras!
Vacker ö, byn vi bodde på var lugn och fridfull uppe på en höjd så utsikten var fantastisk! Många bra restauranger i byn, så man kan välja en ny varje dag, och några minimarkets. Man kan även hyra bil i byn för att utforska resten av ön (andra byar, vackra stränder, grottor och underjordiska sjöar).

Vi ville ha lugn och ro, sol, bad och mat. Och vi fick allt detta!

Vill ni vara mer aktiva så finns iaf ett naturreservat och ett jätteberg som utgör en stor del av ön om man vill vandra kanske :)

Tack för tips, det låter ju verkligen som en bra ö att åka till! Ska kolla upp det lite närmare.

Jag har vandrat i Samaria med en väninna, och det var helt klart det bästa på hela semestern. Vi hade inte riktigt läst på, så vi åkte dit i Converse, jeansshorts, linne och all mat i ICA-plastpåsar... När vi hoppade av vår buss (finns massor med bussar som går dit från olika platser på Kreta, vi åkte från Platanía, fantastisk busstur upp i bergen i soluppgång :love:) och såg att alla andra hade vandringskängor, långbyxor, hjälmar, vandringsstavar, ryggsäckar, knäskydd osv kände vi oss gott malplacerade och folk skrattade lite åt oss men vi tog oss igenom med lite skrapsår, skavsår, fula solbrännor och sjukt onda fötter, knän och ryggar!

Den är inte jättelång (tror det totalt är 1,8 - 2,2 mil från buss till färja) men det saknas skugga på flera distanser, det händer att stenar faller ner från bergen (därav hjälm på alla smarta turister) och vandringslederna är jäääkligt hala (folk har ju gått på dem i hur många år som helst så de är helt svarta och glatta, vi gick dock våra egna vägar och undvek de utstakade vandringslederna). Men det rinner en fantastisk liten bäck genom hela ravinen som är smältvatten från en av bergstopparna, kyligt och helt gudomligt gott så man fyller flaskan med det under promenadens gång. Det finns inga andra vattenstationer på vägen utan man får ta från bäcken. Det finns även en getsort där som bara finns i vilt tillstånd i ravinen, vi lyckades se dem vilket var fantastiskt roligt!

Vi åkte med bussen från hotellet kl 05 på morgonen och var tillbaka 20,30 ungefär. Då vandrade vi i kanske 6-7 timmar (det går ganska långsamt att ta sig fram på vissa ställen pga svårighetsgrad), badade och åt mat i byn man kommer fram till i 2-3 timmar och åkte färja och buss i ca 3 timmar :)

Haha, ja, det låter som att ni stack ut lite. Men det låter mysigt och som en lagom dagsutflykt? Kul med getter också, vi gillar verkligen vilda djur. Men man kanske inte ska hoppas på att få se dom om dom är sällsynta?

På vissa öar kan man göra dagsutflykter till andra, antingen med rena utflyktsbåtar eller med reguljära färjor.

Getterna är tja, halvvilda. De ägs av någon men strövar i bergen. På vissa öar är det fler getter än människor.:)

På alla öar går de dock inte helt fritt. För att begränsa deras rörelsefrihet binder man ihop benen på dem, typ höger fram och höger bak. Det är för jävligt jobbigt att se. På det viset försvinner de inte för långt i bergen och framförallt kan de inte förstöra odlad mark.

Då kanske vi ska sikta på någon av dom månaderna, i så fall blir det nog september för maj är en väldigt intensiv jobbmånad för mig. Hur varmt är det på ett ungefär då?
Rent vädermässigt är september en bra månad för kreta.
Snika ner med Ryan, hyr en bil och ta ngt billigt boende.

på norra sidan. kör sedan ner mot södra sidan allt efter det väder som råder.

Käk som är gott finns om man undviker turistfällorna.
Ca 1 timmes bilkörning söder om Chania har du en av europas maffigaste badstränder. 1 hotell och ngr snabbmatställen var allt som fanns där när jag var där senast. själva stranden är naturskyddad.;)

http://www.panoramio.com/photo/66426161?source=wapi&referrer=kh.google.com

Senast ändrad:

om man bor i rethymno har man närmare till sydsidan, bergen och diverse sånna äventyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka