P
Pacific
Var är det bäst att sätta reservhjulet på transporten? Har äntligen beställt en reservhjulshållar men vet inte var jag ska sätta den. Nu lutar det mest åt längst fram på transporten. Vad finns det för för och nackdelar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde vårt, men störde bakåtsikten en hel del.Det allra vanligaste tror jag är att de sitter över höger hjulhus,
Fastnar hur?
Vill man vara petigt laglydig, går det faktiskt att spänna fast hjulet.
Det gjorde vårt, men störde bakåtsikten en hel del.
LIA
Inget du behöver fundera på. Det handlar bara om ett fåtal kg därframme, och den toleransen måste väl ändå alla transporter ha. Tänk bara på om hästen står lite längre framåt eller bakåt.Men då vill jag att släpet ska vara konstruerat för det, att inte vikten kommer för långt fram och påverkar kultrycket.
Lägg hjulet längst fram i transporten. Fungerar alldeles utmärkt och minskar åldrandet.
LIA
F ö går det att spänna fast hjulet (som jag skrev) eller täcka hålet/hjulet. Om man inte rent av lär hästen att stå still.
För mig går säkerhetstänkande ut på att minimera risker. Att då lägga in ett reservhjul i hästens utrymme tycker jag är raka motsatsen.
Nej, jag har inga problem med att hästarna inte står still. Men det är inte alltid det är mina egna, uppfostrade djur som åker. Vi byter, tar hem andra etc, och då kan det ju vara skönt att slippa utsätta dem för risken, vilken jag f ö tycker är HELT ONÖDIG.
Inget du behöver fundera på. Det handlar bara om ett fåtal kg därframme, och den toleransen måste väl ändå alla transporter ha. Tänk bara på om hästen står lite längre framåt eller bakåt.
Hästen står betydligt mer centrerad över axeln/arna än vad hjulet kommer att ligga. Just lastplacering är ju en central bit i BE-utbildningen. Nu vet jag varför.
Minimera risker är bra. Ha reserven i transporten är ingen risk.För mig går säkerhetstänkande ut på att minimera risker. Att då lägga in ett reservhjul i hästens utrymme tycker jag är raka motsatsen.
Men en häst kan röra sig framåt - bakåt vilket ger mer skillnad i vikt på kulan än vad något reservhjul kan göra. När du tog E-kort, lärde dom då inte ut vad som gäller betr vikt på kulan?Hästen står betydligt mer centrerad över axeln/arna än vad hjulet kommer att ligga. Just lastplacering är ju en central bit i BE-utbildningen. Nu vet jag varför.