Reservhjul till transporten

P

Pacific

Var är det bäst att sätta reservhjulet på transporten? Har äntligen beställt en reservhjulshållar men vet inte var jag ska sätta den. Nu lutar det mest åt längst fram på transporten. Vad finns det för för och nackdelar?

Sv: Reservhjul till transporten

Har inte haft reservhjul på länge. Dels stjäl det en del av lastkapaciteten, dels känns det som ett bättre alternativ att köpa däcklagning på burk.

På Bojen har vi dock får det ingår, det sitter längst fram. Men då vill jag att släpet ska vara konstruerat för det, att inte vikten kommer för långt fram och påverkar kultrycket.

På sidan satt det på både Tranen och Brenderupen.

Överdrag är ett måste, annars påverkas gummit av solen och blir förstört.

ok jag har ett bojbravo -06 och där ingick det inte. Jag gjordepunka på transporten för någon vecka sen när jag hade tankat och körde in i den här upphöjningen som pumpen sitter på med bakre boogiehjulet och det blev helt förstört (klumpig? ja;)) där hade inte däcklagning hjälpt. Som tur var kunde jag köra till verkstan eftersom jag har boogie men vill gärna ha ett däck med mig efter det.

Tänk på att det är känsligt för transportens väggar att ha ett däck hängandes.
Har du en Boj Bravo är det plyfaväggar där träet kommer att åldras betydligt fortare under reservhjulet.

Har du funderat på att investera i 8-lagrade C-däck istället för reservhjul? Boj brukar sätta på det om man ber dem om det, men det fuskas kanske med det annars...

Risken för punktering minskar betydligt och med boggie kan du ju, som sagt, köra försiktigt till närmsta mack även om du har punktering - speciellt som du antagligen har en "stel" boggie (brukar det oftast vara på Boj)?

Jag har C-däck på transporten nu. Det hjälpte visst inte. Ni rekommenderar alltså inte att sätta på ett reservdäck alls?
Jag som köpt en så fin hängare, skulle visst frågat först. Det är "stel" boogie jag har nu.

Lägg hjulet längst fram i transporten. Fungerar alldeles utmärkt och minskar åldrandet.

LIA

Det vill jag absolut inte rekommendera, det räcker med en häst som krafsar och fastnar för att det ska vara ett tråkigt och dyrt val.

Dessutom svårt att lastsäkra lagligt.

Fastnar hur?
Vill man vara petigt laglydig, går det faktiskt att spänna fast hjulet.

Det allra vanligaste tror jag är att de sitter över höger hjulhus,
Det gjorde vårt, men störde bakåtsikten en hel del.

LIA

Fastnar hur?
Vill man vara petigt laglydig, går det faktiskt att spänna fast hjulet.

Det gjorde vårt, men störde bakåtsikten en hel del.

LIA

Jag har aldrig störts av att det sitter där, kanske beror lite på hur högt det sitter osv... Det är ju värre om det sitter på vänster sida, eftersom det är där man tittar mest...
Har vidvinkelspeglar på våran bil, det kanske underlättar oxå...

Om hästen står och krafsar med frambenet i en normal transport kommer den ända fram till fönstret (d v s framväggen).

Om det ligger ett hjul där är risken stor att hästen fastnar i hjulet.

Tror inte man behöver vara petigt laglydig för att känna det idiotiska i att ha lös last tillsammans med hästen...

Små hovar?
F ö går det att spänna fast hjulet (som jag skrev) eller täcka hålet/hjulet. Om man inte rent av lär hästen att stå still. :angel:

Men då vill jag att släpet ska vara konstruerat för det, att inte vikten kommer för långt fram och påverkar kultrycket.
Inget du behöver fundera på. Det handlar bara om ett fåtal kg därframme, och den toleransen måste väl ändå alla transporter ha. Tänk bara på om hästen står lite längre framåt eller bakåt.
Det vore betydligt värre om handskvikten blev för låg.

LIA

Jag tror faktiskt inte det går någon sån järnbalk där på mitt släp.. kan ha fel. Annars hade ju det kunnat vara ett bra alternativ.

Kanske det kan vara ett alternativ att skruva fast det invändigt då, om du oftast bara kör en häst?
Du kan ha hjulet på den sida du inte använder.
Om du vill ha det mer flexibelt utifall att du lastar 2 hästar undantagsvis kanske du kan fästa hjulet med lastöglor i andra spiltan istället för att skruva fast det. *funderar*

Själv har jag inte ens funderat på ett extra hjul (har själv en Bravo 220 SEH), men förstår att du är orolig om du nu råkat illa ut nyligen.

Lägg hjulet längst fram i transporten. Fungerar alldeles utmärkt och minskar åldrandet.

LIA

Det är nog det absolut sämast stället som man kan hitta tror jag. :crazy: Dessutom så påverkas däcket av amoniaken som finns i transporten.

F ö går det att spänna fast hjulet (som jag skrev) eller täcka hålet/hjulet. Om man inte rent av lär hästen att stå still. :angel:

För mig går säkerhetstänkande ut på att minimera risker. Att då lägga in ett reservhjul i hästens utrymme tycker jag är raka motsatsen.

Nej, jag har inga problem med att hästarna inte står still. Men det är inte alltid det är mina egna, uppfostrade djur som åker. Vi byter, tar hem andra etc, och då kan det ju vara skönt att slippa utsätta dem för risken, vilken jag f ö tycker är HELT ONÖDIG.

Inget du behöver fundera på. Det handlar bara om ett fåtal kg därframme, och den toleransen måste väl ändå alla transporter ha. Tänk bara på om hästen står lite längre framåt eller bakåt.

Hästen står betydligt mer centrerad över axeln/arna än vad hjulet kommer att ligga. Just lastplacering är ju en central bit i BE-utbildningen. Nu vet jag varför.

För mig går säkerhetstänkande ut på att minimera risker. Att då lägga in ett reservhjul i hästens utrymme tycker jag är raka motsatsen.
Minimera risker är bra. Ha reserven i transporten är ingen risk.

Hästen står betydligt mer centrerad över axeln/arna än vad hjulet kommer att ligga. Just lastplacering är ju en central bit i BE-utbildningen. Nu vet jag varför.
Men en häst kan röra sig framåt - bakåt vilket ger mer skillnad i vikt på kulan än vad något reservhjul kan göra. När du tog E-kort, lärde dom då inte ut vad som gäller betr vikt på kulan?

LIA

Ush skulle inte skapat den här tråden den fick mig bara ännu mer kluven:crazy:;)

Ne jag får se om jag kanske struntar i att sätta upp extradäck då.. Ska ringa och prata med boj också och höra vad som säger. Jag kanske bara hade en extrem otur sist när jag fick punka. Men det kan man ju faktiskt ha igen. Jag åker ju sällan på vardagar och mitt på dagarna. Dvs sällan när däckverkstäderna är öppna.

Jag har ju inte varit transportägare länge och redan råkat ut för punka säkert därför jag är nojig.

:)
Det är klart att du ska ha reservhjul med dig. Att inte ha det, är bra dumt.
Var du ska placera det, är en annan fråga. Du har fått lite synpunkter här. Nu bestämmer du själv var och hur.

LIA

Eller så gör du som jag fick tipset om en gång.

Lägg ett reservhjul (vinterhjul om det är sommartid t ex) i bilen de gånger du kör längre sträckor och är extra orolig. Det funkar ju så att du kan byta och komma fram säkert om det osannolika skulle hända ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 310
Senast: sorbifolia
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
792
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama