Det är nog en 10-litersdunk jag vill ha. Och jag tror jag föredrar plast, då det väger mindre.
Var hittar du 10-litersdunk i annan färg än grönt (blyfri bensin) eller svart (diesel)?
Som sagt, OK har röda dunkar.
Söker man hos Nima, Swedol, Granngården, PJ Lindberg, Bole, Skogma, Lantmännen m.fl. som säljer traktor- entreprenad-, lantbruks och skogsgrejer, så hittar man dunkar i flera färger och storlekar. Sök på reservdunk, bränsledunk och liknande, undvik E85, eller annat bränslenamn i sökningen.
Men , vis av erfarenheten, så skulle jag egentligen inte bry mig så mycket om färgen på dunken, utan använda andra "krusiduller" för märkning, för att vara bergsäker på vad den innehåller.
Vi har målat, med stora tydliga bokstäver, "DIESEL", eller "XX-BENSIN", eller "SPILLOLJA" på dunkarna.
Dessutom har vi hängt etiketter i papp, med syntetsnöre knutet runt halsen eller handtag, (håller inte så länge, byts vid behov) på bensin respektive spilloljedunkarna, där vi antecknar med vanlig penna "senaste fyllning".
Uppstår tveksamhet, så åker hela dunken till återvinningen. Det vore katastrofalt att råka fylla en maskin som ska ha oljeblandat med "ren" bensin, det är mycket dyrare med en skuren motor än någon liter bränsle...
Vi har stor omsättning på diesel, så där uppstår egentligen aldrig tveksamhet.
Det "farligaste" hos oss, är att vi fyller smådunkar eller flaskor med alkylatbensin, som man kan bära i ryggsäcken, och tar med när vi kör motorsåg och röjsåg (oljeblandat) eller t.ex. slåtterbalk och gräsklippare (oblandat).