Reservdunk till E85?

ameo

Trådstartare
Moderator
Om man ska ha en reservdunk till E85, är det då en bensindunk man bör köpa? Eller finns det någon annan variant som funkar?
Såg att biltema har en blå för detta ändamål, men jag skulle vilja ha en dunk som rymmer mer än 5 liter. Fast gärna då en som är lätt att skilja från bensindunken, så man tar rätt...

Kör metalldunk (20 liters) så långt det går, jag har inga bra erfarenheter av plastvarianten. Jag hade nog satsat på att måla eller sätta dit ett märke alt fästa något runt handtaget för att signalerar innehållet. Märkfärg på sidan kanske?

Om man ska ha en reservdunk till E85, är det då en bensindunk man bör köpa? Eller finns det någon annan variant som funkar?
Såg att biltema har en blå för detta ändamål, men jag skulle vilja ha en dunk som rymmer mer än 5 liter. Fast gärna då en som är lätt att skilja från bensindunken, så man tar rätt...
Vanlig 20-liters jeepdunk?? Normalt är dessa i plåt.
Finns på OKQ8 t.ex.

Hur mycket vill du att dunken ska rymma?

Det är inget magiskt med plasten i dunken, vilken bensindunk som helst fungerar även för E85.

Vi har jeepdunkar i plåt, och plast, de rymmer knappt 20 liter, så har vi 10 liters dunkar i plast, och dessutom återanvända 25 liters dunkar i plast från Alkylatbensin som vi har till 4-takts småmaskiner på gården, röjsåg och motorsåg.

Vi har ingen stor tank till traktorn, utan fyller diesel i ett antal större dunkar, och så går det åt en hel del Alkylatbensin också.

10 liters dunkarna är rätt lagom hanteringsmässigt. Inte så jättetunga, men rymmer ändå lite mer.

Plastdunkarna finns att köpa i flera färger, så att man kan hålla reda på vad de är avsedda för, men vi märker dessutom dunkarna tydligt på andra sätt.

Hur mycket vill du att dunken ska rymma?

Det är inget magiskt med plasten i dunken, vilken bensindunk som helst fungerar även för E85.

Vi har jeepdunkar i plåt, och plast, de rymmer knappt 20 liter, så har vi 10 liters dunkar i plast, och dessutom återanvända 25 liters dunkar i plast från Alkylatbensin som vi har till 4-takts småmaskiner på gården, röjsåg och motorsåg.

Vi har ingen stor tank till traktorn, utan fyller diesel i ett antal större dunkar, och så går det åt en hel del Alkylatbensin också.

10 liters dunkarna är rätt lagom hanteringsmässigt. Inte så jättetunga, men rymmer ändå lite mer.

Plastdunkarna finns att köpa i flera färger, så att man kan hålla reda på vad de är avsedda för, men vi märker dessutom dunkarna tydligt på andra sätt.
Det är nog en 10-litersdunk jag vill ha. Och jag tror jag föredrar plast, då det väger mindre.
Var hittar du 10-litersdunk i annan färg än grönt (blyfri bensin) eller svart (diesel)?

Det är nog en 10-litersdunk jag vill ha. Och jag tror jag föredrar plast, då det väger mindre.
Var hittar du 10-litersdunk i annan färg än grönt (blyfri bensin) eller svart (diesel)?
Som sagt, OK har röda dunkar.
Söker man hos Nima, Swedol, Granngården, PJ Lindberg, Bole, Skogma, Lantmännen m.fl. som säljer traktor- entreprenad-, lantbruks och skogsgrejer, så hittar man dunkar i flera färger och storlekar. Sök på reservdunk, bränsledunk och liknande, undvik E85, eller annat bränslenamn i sökningen.

Men , vis av erfarenheten, så skulle jag egentligen inte bry mig så mycket om färgen på dunken, utan använda andra "krusiduller" för märkning, för att vara bergsäker på vad den innehåller.

Vi har målat, med stora tydliga bokstäver, "DIESEL", eller "XX-BENSIN", eller "SPILLOLJA" på dunkarna.
Dessutom har vi hängt etiketter i papp, med syntetsnöre knutet runt halsen eller handtag, (håller inte så länge, byts vid behov) på bensin respektive spilloljedunkarna, där vi antecknar med vanlig penna "senaste fyllning".
Uppstår tveksamhet, så åker hela dunken till återvinningen. Det vore katastrofalt att råka fylla en maskin som ska ha oljeblandat med "ren" bensin, det är mycket dyrare med en skuren motor än någon liter bränsle...

Vi har stor omsättning på diesel, så där uppstår egentligen aldrig tveksamhet.
Det "farligaste" hos oss, är att vi fyller smådunkar eller flaskor med alkylatbensin, som man kan bära i ryggsäcken, och tar med när vi kör motorsåg och röjsåg (oljeblandat) eller t.ex. slåtterbalk och gräsklippare (oblandat).

Annan färg skulle räcka gott här.

Ett besök på den enda kvarvarande bemannade Ok/q8-macken i regionen får det bli. Inget av de övtiga företagen du rabblar finns i min närhet och att skicka efter bör för kostsamt just nu.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka