Reservation Ö-ben.

Piquer

Trådstartare
Jag köpte ett 3årigt fullblod för ca 2 1/2 år sedan. Vi övertog försäkringen på hästen (if) och i försäkringen så fanns det en reservation på ett överben höbak. Vi dvs hästen har inte haft några problem med ö-benet under den tiden han varit i i våran ägo. Ingen förändring, Hård, svalt och ikke ömmande.

Idag ringde jag If i ett annat ärende, och frågade även vad det var som gällde ang ö-benet och om det möjligtvis kunde se vad den ursprungliga skadan var. Det enda försäkringstjejen kunde se var att i början av jan 2009 är han besiktad, då har reservationen på ö-benet uppkommit. Vi bes har han varit väldigt öm, och besvärad över sitt Ö-ben. Storleken är den samma som när vi köpte honom. Rätt stort men sitter inte på ngt oroväckande ställe.

Nu till min fråga: Om man byter försäkringbolag, (idiotiskt jag vet) gör en ny klinikbes och han för allförmodan går igenom Ua, följer då automatiskt reservationen på Ö-benet med???? :angel:

Sv: Reservation Ö-ben.

Eftersom du måste uppge alla kända defekter när du tecknar en ny försäkring - ja, troligen kommer nya bolaget att sätta reservation också.

Utelämnar du den informationen riskerar du att åka dit på försäkringsbedrägeri (eller försök till), vilket jag knappast tycker det är värt.Om hästen inte har några problem - vad är problemet med reservationen?

Eftersom du måste uppge alla kända defekter när du tecknar en ny försäkring - ja, troligen kommer nya bolaget att sätta reservation också.

Utelämnar du den informationen riskerar du att åka dit på försäkringsbedrägeri (eller försök till), vilket jag knappast tycker det är värt.Om hästen inte har några problem - vad är problemet med reservationen?

Jag undrade bara hur det gick till, jag viste inte att man var skyldig att uppge sådant iaf hästen gick igenom ua dvs röntgen hältkoll osv hos klinik.

Var inte reservationen tidsbegränsad?
I så fall har man rätt att göra en ny besiktning för att häva reservationen.

Är reservationen hävd så har jag svårt att tro att ett annat bolag skulle reservera samma sak igen. När hästen besiktigades när reservationen satte så var ju överbenet "växande" och då var den öm och då är det inte så konstigt att det blev en reservation. Nu, däremot, om överbenet sitter på ett "bra" ställe och reservationen är tidsbegränsad och du kan häva den så kan jag inte se problemet med att byta bolag för den sakens skull.

A

Mitt gamla försäkringsbolag ville att jag skulle höja min häst (lågt försäkrad för att slippa reservation). Han hade varit i bolaget som föl och de tyckte att jag inte behövde berätta om hans problem (ink som blivit bortopererad men kommit åter). Fint när de vill göra försäkringsbedrägeri på sig själva. :p

Dock räknas inte ej aktiva överben som defekter utan de klassas enbart som skönhetsfel och sådana ger inga reservationer.

Det är enbart aktiva överben som försäkringsbolagen reserverar sig för eftersom de fortfarande är under process och ingen vet säkert om de kommer att ställa till problem förrän de avstannat.

Jag hade absolut inte chansat på att mörka att jag haft eller har en reservation, vid byte av bolag. Aldrig i livet. Kan inte bli annat än problem längre fram.

Om bolaget sedan väljer att inte sätta reservation p g a att det är ett inaktivt överben, fine.

Jag undrade bara hur det gick till, jag viste inte att man var skyldig att uppge sådant iaf hästen gick igenom ua dvs röntgen hältkoll osv hos klinik.

Du är alltid skyldig att uppge gamla skador, defekter, allt som krävt veterinärvård osv som du vet om. Oavsett vad besiktning säger.

Däremot kan du ju fråga om du skulle kunna få bort reservationen med en ombesiktning, en röntgenplåt eller vad som ev skulle krävas.

Dessutom kollar bolagen alltid reservationer, behandlingar och liknande med det gamla bolaget.

Jag menar absolut inte att du ska mörka reservationen för ett ev nytt bolag. Det jag menar är att du har chansen att få bort reservationen genom ett nytt intyg och då tala om detta för det nya bolaget.

A

Jag ar inga planer på att mörka Ö-benet, varken jag eller hästen har några problem med det idag, det hindrar inte den träning/ridning vi utför.

Tanken slog mig bara iaf det fanns någon möjlighet att få bort reseravtionen vid en ua bes på klinik. På försäkringsärendet står det att den är bestående, men då den inte vart aktiv de senaste tre åren och han inte har besvär av den så förstår jag inte varför det inte kan omprövas.

Detta är inget akut, säkerligen inget jag kommer göra inom den närmaste tiden, bara en tanke över hur saker och ting går till..

"Varför är det då så viktigt att bli av med den"
- För om man någongång i lframtiden kanske måste sälja pålle pga olika omständigheter så är det mycket skönare för mig som säljare att sälja en Ua häst ist för en med reservation.

Hade jag köpt häst idag och inte för tre år sedan så hade jag inte köpt en häst med reservationer vare sig hästen hade besvär av det eller inte...

Man vet aldrig vad som kan hända...

trevlig helg!

Men ta kontakt med If och fråga om dom kan göra en ny bedömning av läget och vad som isf skulle krävas.

Tycker faktiskt inte att ett överben borde ge en reservation öht :crazy:

Jag hade ringt runt till andra bolag och frågat om överben ua ger reservation

Dessutom kollar bolagen alltid reservationer, behandlingar och liknande med det gamla bolaget.

Är du säker på detta??

Tror faktiskt inte att de kan gå in och kolla utan ägarens vetskap. Köper du en häst så kan du själv inte gå in och kolla med förra bolaget utan den förra ägarens tillstånd. Ägaren under tiden hästen är försäkrad "äger" uppgifterna och de är sekretessbelagda.

Bolagen har öppna register mellan sig. Det tycker jag är rätt självklart. Och jag har också fått bevis för det när jag bytt bolag (stenåldern, länge sedan).

Överben som kommenteras i besiktningsprotokoll ger i första vändan reservationer i de fall jag sett. I vissa fall har reservationen hävts vid överklagan. I andra inte.

Den senaste jag köpte kollades inget i vart fall, då hade jag fått hur många reservationer som helst :(

Bolagen har öppna register mellan sig. Det tycker jag är rätt självklart. Och jag har också fått bevis för det när jag bytt bolag (stenåldern, länge sedan).

Överben som kommenteras i besiktningsprotokoll ger i första vändan reservationer i de fall jag sett. I vissa fall har reservationen hävts vid överklagan. I andra inte.

Hur vet du det? De har inte rätt att lämna ut info utan ägarens vetskap utan att det i så fall står någonstans i avtalet i något finstilt...de vet ju kanske inte ens att man haft djuret (gäller väl alla djur då) i annat bolag förrut? Har de då rätt att kolla runt? En del har hästar försäkrade i utländska bolag, menar du att de skulle kolla alla såna också:confused:

Jag tycker dock att du TS borde ta upp med dem om att få häva reservationen genom nytt intyg ang överbenet. Bråka lite om det, om överbenet intepåverkar ska det inte vara reservation.

Ja försäkringsbolagen kollar med varandra. Det är i det närmaste ett måste för att de ska kunna ha en chans att upptäcka tex kunder som sätter försäkringsbedrägeri i system till exempel.

Detta godkänner du som kund när du tecknar en försäkring. Återigen, läs villkoren. Någonstans under Allmänna villkor och personuppgiftslagen står det något i stil med att bolaget kan komma att lämna uppgifter till andra bolag som dom samarbetar med.

Mig veteligen ingår alla försäkringsbolag i detta samarbete.

de vet ju kanske inte ens att man haft djuret (gäller väl alla djur då) i annat bolag förrut? Har de då rätt att kolla runt? En del har hästar försäkrade i utländska bolag, menar du att de skulle kolla alla såna också:confused:

Detta är du ju skyldig att tala om, det är därför det nya bolaget brukar vilja ha det gamla försäkringsnumret. Om man inte uppger att hästen är försäkrad i ett gammalt bolag där det finns skadehistorik kommer det med största sannolikhet komma fram vid en ev skada = försäkringsbedrägeri.

Hästar som är försäkrade utomlands nyförsäkras i Sverige = räknas alltså mer eller mindre som oförsäkrade innan, här kanske det är olika mellan bolag och vilket land hästen kommer ifrån. Men importerade hästar är alltid "högrisk accept" i alla bolag.

I ett fall läste jag det i villkoren, nu har jag inte lusläst villkoren på många, många år, men förutsätter att det om ändrat är till det hårdare.

Utländska hästar har ju ett väldigt urholkat skydd oavsett, så i det fallet är det ju inte särskilt intressant.

Jag pratar inte om utländska hästar utan hästar som är försäkrade i utländska bolag.

Det finns hästägare som har försäkringen i utländska bolag,ja! Det kan man nämligen ha.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka