Reser sig rakt upp, sparkar bakut..

Sv: Reser sig rakt upp, sparkar bakut..

Varför ska jag longera innan uppsittning? Det är väl ännu värre än att skritta hästen på en överdrivet stor "volt"? Rakt fram, var det väl?

Då sitter du inte på hästen....
Jag undviker nästan helt att sitta och skritta på en färsking förutom under insittningen. De har ännu inte fått nog med ryggmuskler för att bära ryttaren. Jag hoppar av och leder på längre skrittsträckor i skogen.

Enda anledningen till att man ibland longerar unghästar är just för att de ska få en vettig chans att bocka av sig och göra sig av med överskottsenergi, helst på en riktigt stor volt för att inte slita på benen i onödan.
Just så att de inte gör samma bockserie eller stegring när du rider rakt fram i skogen (eller när du slängt upp en annan ryttare på en nyinriden häst).....

Sv: Reser sig rakt upp, sparkar bakut..

för mig är longering innan uppsittning en säkerhetsgrej på en unghäst, de får en chans att röra sig lite innan och kanske ta något språng som man inte själv vill vara med om. de ska ju inte bli trötta men spec. när de har haft vila är det bra om de får gå några varv åt båda hållen för att känna av situationen etc.
min häst reds in som 4½ åring och jag longerade honom innan ridning när jag hade köpt honom i mars 2008 bara för att vara på den säkra sidan. inte för att han någonsin tagit ett hopp eller så på lina, allting har gått smärtfritt, men det är bra att se vilket "humör" hästen är på; extra pigg, känslig eller vad som.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar