Rescues (utbruten från Ni som tagit hund från Rumänien)

Jag tror att mycket av problemet kommer av de här små 3-minutersfilmerna på fb där man visar hur en trasig rädd mange-drabbad hund blir lycklig och glad.

Det är ju jättefina stories men gemene man förstår nog inte att det är månader/år som klipps ihop, och att de som gör jobbet är erfarna :/

Jag tror att mycket av problemet kommer av de här små 3-minutersfilmerna på fb där man visar hur en trasig rädd mange-drabbad hund blir lycklig och glad.

Det är ju jättefina stories men gemene man förstår nog inte att det är månader/år som klipps ihop, och att de som gör jobbet är erfarna :/

Plus att många av de där filmerna faktiskt visar övergivna/vanvårdade hundar, inte hundar födda på gatan. STOR skillnad på en hund som haft ett hem men blivit övergiven - klart att en sån hund blommar upp ganska snabbt igen när den får någon som tar hand om den.

För en hund född på gatan, helt ovan vid att leva inomhus tillsammans med människor, är det ju en helt annan sak.

Om de ens är så himla lyckliga och problemfria som klippet vill ge sken av.
När min fasters hund togs bort så blev det en hatstorm på hennes instagramkonto. Folk tyckte det var barbariskt att ta bort en så vacker och glad hund.
Att hunden led av konstant stress, grov separationsångest, rädslor och börjat få en hel del otrevliga egenskaper syntes ju inte på korta filmklipp när de badar, leker eller sover i soffan.

Plus att många av de där filmerna faktiskt visar övergivna/vanvårdade hundar, inte hundar födda på gatan. STOR skillnad på en hund som haft ett hem men blivit övergiven - klart att en sån hund blommar upp ganska snabbt igen när den får någon som tar hand om den.

För en hund född på gatan, helt ovan vid att leva inomhus tillsammans med människor, är det ju en helt annan sak.

Ja absolut, det har du så rätt i!

Har brutit ut ett antal inlägg från ursprungstråden, för en allmän diskussion om rescues. Inte helt enkelt då diskussionerna gick lite in i varandra och därför kan det kanske se lite småkonstigt ut på vissa håll i tråden, då ett citerat inlägg inte nödvändigtvis följde med i utbrytningen. Hoppas det är begripligt ändå. :)

/Mod

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 919
Senast: Myrten
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka