resårgjord till westernsadel?

L

lundborg

Finns det resårgjord till westernsadlarna?

Min häst har sadeltvång, och jag har hållt den borta i 2 år nu tack vare min försiktighet i sadlingen.

Men idag helt plötsligt ramlade han ihop i stallgången och rullade runt och skadade sig på 3 ben och rispor i huvudet :cry:

dock inte djupt, men han är svullen :(

jag tänkte kanske en resår gjord kan hjälpa honom.

Sv: resårgjord till westernsadel?

Har oxå haft en häst med ordentlig sadeltvång. Han var man tvungen att ha resårgjord på. Han dock inte sett nån westerngjord tyvärr...

Inne i stallet drog jag aldrig åt sadelgjorden utan satte den alltid på det yttersta. Just för att han inte skulle explodera och skada sig på gången. Men du kanske redan gör så. :laugh:

Kan man inte göra resår, den sidan man inte spänner på där kan man ju använda en resårgjord (typ sådan man har till täcken) istället.

jo, jag gör så alltid. Men idag var han spänd innan :crazy:

Jag har haft samma problem som du men efter att jag köpte en mohairgjord av ropingmodell är det inga problem längre. Mohairgjorden är lite flexibel i sig själv och man behöver inte dra gjorden lika hårt eftersom anläggningsytan på ropinggjorden är bredare mitt under. En sadelpad i ren ull gör också att sadeln ligger stadigare. Är enligt mitt tycke en av dom bästa gjordarna, rent naturmaterial, precis som i paden, båda med bra ventilerande egenskaper.

Kan inte annat än att hålla med SAVVY. Min häst har inte så stora besvär att hon lägger sig ned, men en mohairgjord med lammskinsöverdrag (spännena på gjorden kan utlösa gjordtvången när dom blir kalla) fungerar bra. Hästen är också väldigt känslig för vad som ligger på ryggen, men ullpadden funkar alltid. Hon kan också visa likanande tendenser som vid gjordtvång om hon har en sadel som är lite bred el. small och trycker.
Det är inte så att hästen har ändrats så sadeln inte ligger så bra mer? (med tanke på att du lyckats få det att fungera i 2 år)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 747
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
3 859
Senast: super
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka