Resa utomlands i december, vart?

ponnymother

Trådstartare
Vi har varit till Kanarieöarna många gånger, men funderar nu på ev att åka till Kap Verde eller Gambia. Vill gärna höra positivt och negativt om dessa platser!
Vi vill inte ha all inclusive, och vill kunna gå och se oss om lite, och hitta någon restaurang.

Vi har varit till Kanarieöarna många gånger, men funderar nu på ev att åka till Kap Verde eller Gambia. Vill gärna höra positivt och negativt om dessa platser!
Vi vill inte ha all inclusive, och vill kunna gå och se oss om lite, och hitta någon restaurang.

Vi har bokat en resa till Kap Verde första halvan av december. Känner folk som varit där och lovordar öarna :) Det är blåsigt och ganska höga vågor dock. Men eftersom det är runt 30 grader varmt är det tydligen väldigt behagligt att ligga på stranden som lär vara fantastisk med kritvit sand och turkosblått hav :love: Det finns inte så mycket sevärdheter på ön Sal som jag har förstått det. Så är ni ute efter mycket att se på är nog inte den ön för er. Vi är ute efter att vila upp oss i vacker miljö med härligt klimat och äta god mat i första hand. Fiskrätter ska vara goda i hamnområdet har jag läst. Mycket aktivitet kretsar kring havet.

Jag har varit till Sal och bodde på ett stort all inclusive hotell. Underbart väder i november men blåsigt. Jag som är en strandmänniska uppskattar inte röd flagg på stranden men gillar man att bada i pooler så kvittar ju det. Temperaturen var perfekt med blåsten som svalkade, ca 30 grader. Det fanns inget att åka och titta på direkt där vi bodde så vill man uppleva saker är det fel ställe att åka till. Men perfekt om man vill sola, bada och slappa. Maten var helt okej men som sagt all inclusive med tre restauranger och inga andra restauranger i närheten.

Vi har bokat en resa till Kap Verde första halvan av december. Känner folk som varit där och lovordar öarna :) Det är blåsigt och ganska höga vågor dock. Men eftersom det är runt 30 grader varmt är det tydligen väldigt behagligt att ligga på stranden som lär vara fantastisk med kritvit sand och turkosblått hav :love: Det finns inte så mycket sevärdheter på ön Sal som jag har förstått det. Så är ni ute efter mycket att se på är nog inte den ön för er. Vi är ute efter att vila upp oss i vacker miljö med härligt klimat och äta god mat i första hand. Fiskrätter ska vara goda i hamnområdet har jag läst. Mycket aktivitet kretsar kring havet.
Vet du om man behöver vaccinera sig när man åker dit?

Jag råkade åka igenom Gambia och stannade där ett kort tag och jag skulle nog inte rekommendera det faktiskt. För mig var det en chock att komma dit - många (!) talade svenska och det kändes bortom exploaterat. Många många kommentarer om att man borde prova på "the Gambian experience", till och med från gränspolisen när vi sen åkte hem till Senegal igen. Kanske om du åker själv - bokar flyg och så nåt hotell nånstans - istället för att boka genom chartern.

Fast det är klart, det beror ju på också vad det är du är ute efter.

Jag tycker ni skulle titta på Dubai eller något annat ställe i Förenade Arabemiraten! Garanterat solsäkert, finns hur mycket som helst att se och fina ställen för sol och bad! Första gången vi var där bodde vi i emiratet Sharjah som numera är helt ihopbyggt med Dubai, men där hotellpriserna är betydligt lägre. I Dubai kan man ju bo i princip hur dyrt som helst, men även hitta erbjudanden om mer prisvärt boende och detsamma gäller Abu Dhabi. Man flyger billigt med Norwegian t ex.

Jag tycker ni skulle titta på Dubai eller något annat ställe i Förenade Arabemiraten! Garanterat solsäkert, finns hur mycket som helst att se och fina ställen för sol och bad! Första gången vi var där bodde vi i emiratet Sharjah som numera är helt ihopbyggt med Dubai, men där hotellpriserna är betydligt lägre. I Dubai kan man ju bo i princip hur dyrt som helst, men även hitta erbjudanden om mer prisvärt boende och detsamma gäller Abu Dhabi. Man flyger billigt med Norwegian t ex.

Åh, jag som får sjuhuskänsla av Dubai. Jag ska stanna lite längre där nån gång, men det är ju så fruktansvärt sterilt?

Annars så flyger Emirates dit - inte så särskilt dyrt när vi flög dit (mellanlandande och stannde en natt)

Om du tycker Dubai är sterilt så kanske du ska söka dig till något av de andra emiraten? Senast bodde vi i Al Ain (ligger inom Abu Dhabi-emiratet) - inte alls så exklusivt som Dubai eller Abu Dhabi-stad. Men det är klart att mycket i UAE har en känsla av "konstgjort" i o m att det egentligen är öken - så det enda som växer är det som konstbevattnas.

Bland sevärdheterna måste jag nämna Grand mosque i Abu Dhabi - den är verkligen HELT fantastisk!!!

Jag har varit till Sal och bodde på ett stort all inclusive hotell. Underbart väder i november men blåsigt. Jag som är en strandmänniska uppskattar inte röd flagg på stranden men gillar man att bada i pooler så kvittar ju det. Temperaturen var perfekt med blåsten som svalkade, ca 30 grader. Det fanns inget att åka och titta på direkt där vi bodde så vill man uppleva saker är det fel ställe att åka till. Men perfekt om man vill sola, bada och slappa. Maten var helt okej men som sagt all inclusive med tre restauranger och inga andra restauranger i närheten.
Hur är det med pengar? Funkar det med kort där?

Jag hade liknande funderingar. Ville åka under perioden dec-feb och det skulle vara varmt med vita stränder ocv turkost hav. Kollade på Dubai, Kap Verde, Dominikanska Republiken. Valet föll till slut på Playa del Carmen, Mexiko och i januari drar jag dit. Förvisso all inclusive (som på de flesta hotell), men det finns en del restauranger och uteställen om man föredrar att äta någon annanstans. Vill man aktivera sig kan man snorkla i Cenotes, besöka parken Xcaret eller kolla på pyramider i djungeln.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
1 076
Samhälle I Sverige då... Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 126
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar