Resa till Paris

chiara

Trådstartare
Jag och en kompis ska ta en weekend i Paris. Kan någon rekommendera bra hotell, verkar finnas massor :D Sevärdheter finns det ju massor men om någon kan rekommendera något som alltid glöms bort vore det superkul :)
 
Sv: Resa till Paris

Jag tycker Citadines vid Pont Neuf ligger väldigt centralt och bra, nära till Saint Michel som är en knutpunkt och som har fullt utrustade kokvråer på rummen om man vill lägga pengarna på annat än dyra och tråkiga frukostar. Det finns två hyfsat välutrustade affärer inom gångavstånd om man vill fixa egen frukost eller lättare lunch och så kan man istället lägga pengarna på inträden, middagar osv.

Ett bra tips är att ha bra skor med sig, vid ett tillfälle så hann jag på en dag gå 30 000 steg trots dåligt väder!
 
Sv: Resa till Paris

Ah bra att tänka på, tack :) vet inte om jag hade tänkt på det själv haha
 
Sv: Resa till Paris

Vi åkte runt i USA i juli under 14 dagar och bodde på 6 olika hotell.
Vi hittade alla hotellen och bokade också genom hotels.com och där sökte vi på bästa gästbetyg. Man kan också knappa in närheten till olika sevärdheter bland annat som en parameter. Det går också att kolla pris vid olika datum.

Funkade jättebra! Vi blev väldigt nöjda och fick precis det vi ville ha.


A
 
Sv: Resa till Paris

Jag tycker inte att man kan lita på omdömen på hotels.com, booking.com m fl siter. Visst, genom att läsa vad som står kan man få en uppfattning om vissa saker. Men mycket beror på vad de som skriver har för erfarenheter. Ex. Ett ganska ordinärt/halvbra hotel i större europeisk stad lyfts till skyarna av kommentarerna. Bl a beskrivs frukosten som något extra. Det var nog den sämsta jag ätit i den staden..... De som skrivit hade nog ö h t ingen tidigare erfareneht av staden och därför ingen möjlighet att jämföra kvalitet och pris med andra hotell. Ibland lyser det också igenom att den som skrivit har anledning att skriva upp hotellet (typ ägarens bror).

Paris: är nu länge sedan jag var där, men var det mycket "förr". Tyvärr(?) är det så att de "stora" sevärdheterna är så många att det tar tid bara att avverka dem. På en weekend hinner ni bara se några av dem. Vad är ni intresserade av? Mitt tips är nog att välja 2-3 av de viktigaste (och ja - Eiffeltornet hör nog dit), dvs 1 till 2 om dagen och ägna resten av tiden att utforska trafikterna kring sevärdheten till fots. Man kan välja sådant som ligger långt ifrån vartannat så får man se lite olika miljöer. Åk RER-tåg mellan så förflyttar ni er snabbt.
Mina förslag att välja bland:
  • Eiffeltornet
  • Utsikten från Sacre Coer - ta bergbanan upp!
  • Madeleinekyrkan
  • Place des Vosges
  • Place Vendôme
  • Tuilerierna
  • Musee d'Orsay (gammal järnvägsstation med impresssionisterna)
  • Musée Marmottan (Monet)
  • Champs-Elysée är förstås ett måste
  • Beaubourg/Centre George Pompidou (huset, torget framför och innehållet)
  • På Ile de la Cités östra udde finns en nästan gömd minnesplats efter dem som deporterades under andra världskriget.
  • Galerie La Fayette (stort tjusigt varuhus, vacker byggnad)
  • Latinkvarteren
  • Trocadero - för den klassiska utsikten mot Eiffeltornet
  • Sitta på café och titta på dem som går förbi (roligaste nöjet)
  • Gare de Lyon - tjusig restaurant inne på stationen

Några av de här platserna ligger så nära varandra att flera kan klaras av på en ½dags promenad. Promenera mycket!

Det händer hela tiden en massa i Paris, nu har man t ex stängt av en del av gatan närmast Seine på Rive Gauche och gjort om det till torg och uteserveringar mm.

Ni kommer säkert att hitta ert eget smultronställe! Det finns många små torg och parker t ex
 
Sv: Resa till Paris

Glömde en sak - oavsett var ni bor - ta reda på var (och när) kvarterets marknad är. Alltid en upplevelse
 
Sv: Resa till Paris

Tack så hemskt mycket för alla dina tips. Nyttigt! åh vad spännande det låter med marknad. Jag har aldrig varit i Paris förut, än mindre Frankrike, så det är helt nytt och läser på massor just nu. Vi kommer åka en torsdag morgon, är framme i Paris vid 09-tiden, åker på söndagen vid kl 17. Så det är inte så många dagar vi har att kolla runt på. Man kommer ju inte ens hinna hälften av allt man vill så det är nog en bra idé att välja några viktiga. Har läst om några bussar hop on-hop off, med guide. Är dom bra? Det låter ju som att det vore en bra idé att prova en sådan en dag.
 

Liknande trådar

Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 214
Senast: sjoberga
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: Javan
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 841
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp