Resa till Israel/Jerusalem.

G-uldlock

Trådstartare
Hej.

Funderar på en resa till Israel, framförallt Jerusalem, om ngra veckor. Resans längd kmr vara ca 5-6 dagar.

Tänkte höra om ngn här inne som gjort en resa i detta område? Vad är viktigt att tänka på? Vad får man inte missa och vad kan man hoppa över?

Så, berätta!
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Hej.

Funderar på en resa till Israel, framförallt Jerusalem, om ngra veckor. Resans längd kmr vara ca 5-6 dagar.

Tänkte höra om ngn här inne som gjort en resa i detta område? Vad är viktigt att tänka på? Vad får man inte missa och vad kan man hoppa över?

Så, berätta!
Man ska börja med att läsa vad UD säger om resor till Israel.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Tel-Aviv/Reseinformation/Reseinformation-Israel-sys/
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Nu är det snart 30 år sedan jag besökte Jerusalem, Döda havet, Eilat och Haifa.

Men det jag absolut inte skulle vilja missa är klagomuren och gamla staden med marknaden. Lite söder om Eilat fantes en "ridskola" där man kunde hyra häst och ledsagare för några timmars ritt ute i öknen och ytterligare några km söderut en fantastiskt fin vatten park med plexituber där man faktiskt såg havslivet i Röda havet på nära håll.

Hur det ställer sig med åtkomst i dagsläget till Klagomuren och gamla staden i Jerusalem, samt övriga västbanken inkluderad Betlehem, Nazareth och Döda havet vet jag doch inte, utan det beror nog mycket på det dagsaktuella politiska läget i Israel.
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

I Jerusalem finns ett museum över judendomen och andra världskriget - ett otroligt fint museum! Sorgligt och tragiskt och gripande, men fint. Det rekommenderas!!
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Döda havs-rullarna skulle jag också vilja se!!

Ruinerna efter Massada intill Döda Havet.
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Gamla stan i Jerusalem, förintelsemuséet Yad VaShem, Döda Havsrullarna... är väl givet.

Utanför Jerusalem: Döda Havet, Masada, Tel Aviv, Haifa, Zfat (Safed).... en vecka räcker inte!

Om du vill kan jag kolla med min son, som just kommit hem från 3 1/2 månader i Israel.
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Som några andra skrivit, i Jerusalem ska man kolla in Gamla Stan och de fyra "kvarteren". Själv gillar jag Olivberget och dess känsla och stämning. Det är någonting speciellt med Jerusalem överlag. Mycket roligare och mycket trevligare än Tel Aviv.

I Jerusalem måste man dessutom ta en sväng förbi klagomuren.

Någonting som jag rekommenderar är att ta en guidad tur kring Jerusalems gamla delar, man får så enormt mycket mer ut av resan då. Vill du ha tips på guide så kan jag rekommendera en kille som är skitbra. Han gjorde vår sista resa till Jerusalem enormt mycket mer intressant.

Är man i Jerusalem och har lite tid över ska man åka ut till Döda Havet och smörja in sig i sanden. Masada är också kul ifall man vet någonting om det sedan tidigare, annars är det inget speciellt faktiskt. Se filmen innan du åker! ;)
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Jag reste runt i Israel 2003. Var i Tel Aviv, Haifa, Nasaret, Golanhöjderna, Jerusalem, Betlehem och en sväng till döda havet.

Födelsekyrkan i Betlehem var en upplevelse och det tog inte så lång tid från Jerusalem. Dock gäller det ju att komma igenom check pointen.

Vi var också i en by utanför Haifa som var en unrecognized village. De hade blivit avvisade från sin riktiga by och flytt upp i bergen och byggt en ny by med enkla medel. Golanhöjderna var en upplevelse med men det kanske är svårt att komma dit nu. Vi var i en by precis vid syriska gränsen och man kunde se en FN station eller nåt som anhöriga i syrien ibland kunde gå till och ropa (prata) med sina anhöriga på andra sidan gränsen.

I Nasaret var vi i bebådelsekyrkan som var väldigt fin med mycket konst på bl.a Maria från världens alla hörn.

Vi var där för att studera konflikten och fick träffa mycket folk. De bjöd in oss i sina hem och berättade mycket om sina liv och upplevelser.

Vi var också på ett ungdomscenter i ett flyktingläger och fick se hur de jobbade för att bygga upp en trygg tillvaro för barn och ungdomar.

Gamla stan i Jerusalem är nästan overklig. Kyrkan med jesus grav är magnifik, via Dolorosa, klagomuren och moskén. Finns också en liten koptisk kyrka inne i en liten gränd. Är som tagen ur en gammal medeltidsfilm. I den kyrkan finns en liten dörr som genom en trång gång leder till ett stort hålrum under Jerusalem där deras gamla vattenreserv var. Mäktigt. Likaså olivberget, vi gick upp dit, kollade på judiska kyrkogården och på den ryskortodoxa "lökkyrkan" samt alla gamla olivlundar. Fin utsikt över gamla stans murar och siluette.

Finns så mycket att se och uppleva. Vill gärna åka tillbaka =).

Viktigt att tänka på är att vara ute i god tid. Kan ta lång tid att ta sig från punkt A till B om det är en check Point eller liknande som måste passeras. När vi reste hade vi US dollar till dricks när vi åkte deras taxiliknande bilar servic eller vad de hette. Sen kan det vara bra att ha lite plan B om man inte kommer igenom en checkpoint. Inre oroligheter kan också hindra att man kommer vidare.

När vi landade så blev vi direkt splittrade och utfrågade av säkerhetspersonal som sedan jämförde våra berättelser.

Sen är det ju givetvis viktigt att respektera och ta reda på vad som gäller på vissa platser.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Bodde i Israel 1999-2001 och har varit tillbaks dit 2005 och 2007.

Att tänka på:
Respektera att Jerusalem är en stad fylld av mkt religiösa människor. Ha på dig tröja som täcker axlarna och långa byxor (ex jeans, piratbyxor) eller kjol. Fråga innan du fotograferar människor (vissa vill ej av religiösa skäl). I Tel Aviv kan du springa runt topless i princip. Kontraster.

Varför ta med dollars när den står i så dålig kurs? Israels valuta är NIS, new israeli shekel.

Är du där under en orolig period ska du undvika folkmassor och kollektivtrafik.

Angående besöksmål, så tycker jag att Ba'hai-templet i Haifa, rundtur i Jerusalem, surfning/strandliv i Tel Aviv, falafelgubben vid Jaffahamnen, rida kamel i Negevöknen, flyta i Döda havet, snorkla i Röda havet, vandra i Golanhöjderna och bada i Sakne springs inte får missas... en vecka räcker inte alls ^^.

Just Jerusalem är inte mitt favoritställe, några timmars tur där räcker för mig. Jag vill hellre vara i havet/ute i naturen, men alla är vi olika :-).
 
Sv: Resa till Israel/Jerusalem.

Vi hade med US dollar på rekommendation och det var bara till dricks o lite annat. Som sagt jag var där 2003 och nu kanske det är annat. Jag vet att vi fick bil före en annan grupp för att vi kunde ge dollar och de hade inte de andra. Nu kanske det är annat men det har jag ingen erfarenhet av, kan bara berätta hur det var när vi reste runt just de dagarna 2003 :-)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 189
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp