Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Sagorilla

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag ska under våren flytta från stockholm till göteborg, både jag och min häst. Jag undrar hur jag bäst gör, är livrädd för att hon ska få transportsjukan men också för att behöva lasta ur henne för vilopaus någonstans emellan och sen inte få in henne i släpet igen(hon är svårlastad).

Hur länge får en transportera en häst? Hur bör vi resa? Förberedelser?
Har någon annan möjligen erfarenhet av samma situation?
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Lasta och åk. Svårare är det inte. ;)
Se till att det är bra ventilation, och fodra inte med dammigt hö, utan helst ensilage.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

jag tror inte du behöver bekymra dig alls.
Det är inte ens en särskilt lång sträcka, många åker ju den längden varje helg när de är ute och tävlar.

Lasta hästen och åk - säger jag med.
Stanna inte på vägen.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

För att minska risken för transportsjuka så se till att det är bra luft i transporten, låt hästen bulka upp vatten dagarna innan, låt hästen få chansen att dricka under resan och gärna att den står så att den kan sänka huvudet och resan luftrören.

Bulka upp vatten gör genom t ex att ge blött foder eller ge betforvatten. Så att hästen får i sig mer vätska än vad den brukar få.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Hej allihopa!
Jag ska under våren flytta från stockholm till göteborg, både jag och min häst. Jag undrar hur jag bäst gör, är livrädd för att hon ska få transportsjukan men också för att behöva lasta ur henne för vilopaus någonstans emellan och sen inte få in henne i släpet igen(hon är svårlastad).
Du skriver "under våren" och då är min första tanke att du kanske har litet tid att lägga på lastträning helt enkelt. Du måste inte nödvändigtvis stanna och pausa på vägen, men det är förstås ingen bra grundförutsättning att dra sig för att ta ut hästen eftersom du är osäker på om det går att lasta igen.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Stockholm till Göteborg är ingen sträcka att tala om. Lasta och åk, stanna så lite som möjligt på vägen och lasta absolut inte ut hästen om det inte är nödfall och hästen måste ut, det är inte kul att bli stående på en parkering någonstans längs en motorväg med en häst som du inte får in i transporten igen. I många fall blir oroliga hästar ännu oroligare om man stannar och står still för länge, så se till att inte stanna oftare än du behöver, stanna bara till för att ge vatten och kolla snabbt att allt är okej och sen börja kör igen så fort som möjligt.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Jag stoppade in min 18 månaders i göteborg, med silage i nätet, stannade i Gränna och lastade hennes sällskapshäst (och gav vatten), åkte vidare mot Tierp, stannade och tankade/kissade/åt en gång, då erbjöds de vatten igen.

Inga problem.

Man får ju köra fint och mjukt så att resan blir så lite ansträngande för hästen som det går. I övrigt är det bara onödigt att lasta av på en såpass kort sträcka, jag är övertygad om att det stressar mer!

När vi hämtade hem welshen från Blekinge till Tierp så gjorde vi samma, lastade, åkte, stannade en gång för att kissa, tanka och ge hästen vatten.

Sen är det praktiskt med kamera i släpet, för då ser man vad de pysslar med hela tiden, så man slipper undra!
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Jag brukar åka Fagersta-Wången (ca 55-60mil). Jag lastar inte ut om hästen inte är "stensäker" att lasta.
Bra luft i transporten och sen stannar vi ibland och ger lite grovfoder (samtidigt som man själv äter) och sen får hästarna betfor med mycket vatten + salt ungefär efter halva resan
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Vi åkte med en MYCKET svårlastad häst från Göteborg till GÄVLEBORG. Betydligt längre alltså. Tar ca 8 timmar med släp. Utan paus mer än att stanna och kolla läget, han fick inte komma ut något. Han är rädd för att han varit med om en olycka i släp (välte och ramla omkull, fick skador på bakbenen). Vi stannade även på Hööks i samma veva så han fick stå lite till, då vi har 20 mil till Hööks passade vi på. Om jag minns rätt provade vi ge han vatten då, inget mer.

Så med andra ord, bara lasta och åk. Ta inte ut hästen om du är orolig att inte få in den igen. Klarar sig nog fint, det gjorde våran. In i hagen direkt och var helt normal :) Dessutom Sthlm-GBG är inte så hemskt långt.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Sen är det praktiskt med kamera i släpet, för då ser man vad de pysslar med hela tiden, så man slipper undra!

Och en kamera behöver inte kosta skjortan har jag fått veta. Backkamera finns billigt på en stor kedja med billiga bildelar :) Annars har jag kollat på de som är gjorda för transporter, ingen större skillnad på grejerna förutom i pris. De fyller samma funktion.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Verkligen inte, en tusenlapp räcker långt!
Det är värt precis vartenda öre att ha kamera i släpet.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Om du är så stressad över att transportera hästen ,varför inte låta hästen åka hästbuss?
Går ju massor av hästbussar fram och tebaks mellan sthlm och göteborg,borde va lätt att hitta transportör däremellan.
Verkar dessutom billigare än att köpa kamera osv.
Hästen åker bättre och större och du slipper sitta i bilen och va nervös för hästen därbak.
Hästar känner av om du är stressad på långt håll!
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Tanken var väl kanske kamera i eget släp :)

Min första connemara togs hem från Göteborg m lastbil. 14h tog det :crazy:
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Om du är så stressad över att transportera hästen ,varför inte låta hästen åka hästbuss?
Håller med!
Hästarna åker dessutom mycket bättre i lastbil än i släp och chaufförerna är mycket erfarna och duktiga.
Och väldigt prisvärt!! Jag tog hem min häst från typ Strömsholm (från en fodervärd som ångrade sig efter två veckor :banghead: :banghead: ) och det är högst tveksamt om jag hade kunnat köra dit och hämta hästen själv för de pengar det kostade att ta den på lastbilen....
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Det låter som att du mest oroar dig över lastningen ifall du ska behöva lasta av någon gång under resan och då kanske du kan ju börja lastträna lite extra inför flytten. Nu vet jag inte vad hästen gör när du lastar, men om den backar ska du direkt få den att backa några extra steg till - det ska inte vara roligt att backa för den ska veta att du direkt kommer be den backa mer om den börjar.

Om den far i sidled är det alltid bra att ha någon som står på vardera sida rampen, någon som kanske håller den i svansen och "styr" den lite lätt.

Om den är stökig och stegrar mm så är det viktigaste att hålla den lugn, sätt på en nackmagnet en timme innan lastning, döva rejält! och låt det ta den tid det tar. En häst som åkt i transporten förut vet alltid att den ska gå in i finkan det handlar bara om den vill eller inte.

Men rent allmänna tips till alla är att ha ljust i finkan, öppna sidodörren och tvinga aldrig in hästen, slit inte in hästen. Håll bara stadigt i grimskaftet och när den tar ett steg fram släpp då efter grimskaftet och återta ett stadigt tag när den stannar av, men slit inte!! Mutor är ju också bra :P
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

Håller med!
Hästarna åker dessutom mycket bättre i lastbil än i släp och chaufförerna är mycket erfarna och duktiga.
Och väldigt prisvärt!! Jag tog hem min häst från typ Strömsholm (från en fodervärd som ångrade sig efter två veckor :banghead: :banghead: ) och det är högst tveksamt om jag hade kunnat köra dit och hämta hästen själv för de pengar det kostade att ta den på lastbilen....

Skriver under på det. Inte minst kostnaden och komforten för hästen.
 
Sv: Resa med svårlastad häst från stockholm till göteborg, söker TIPS!

KL

kan bara hålla med de andra som rekommenderar hästbuss. Helt klart smidigast!!! Hästarna står bra hela vägen.
Jag har flyttat lite kors och tvärs i Sverige och har alltid låtit mina hästar åka buss istället för att jag kört själv (förutom nu senast då vi bara flyttade ca 7 mil). Om någon annan kör min häst så kan ju jag köra mitt flyttlass.
De flesta hästar är dessutom mer lättlastade i bussar än på transport.

Lycka till!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 413
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 865
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 941
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp