resa med hund.

CurlySue

Trådstartare
hej,
v.31 ska vi åka iväg till norge på en veckas bilsemester.
Sambon sa nyss att han skulle ringa sin pappa och fråga om våran chihuahu får bo där då i en vecka.. VA!!! Nej han ska med mej!!
han påstår att hunden måste gå igenom massa tester mm... Men så är det väll verkligen inte!?

Det enda jag har hört är att hunden måste avmaskas mot dvärgbandmask innan och sen är det fritt fram.
Läste lite på jordbruksv. Men jag och norska går inte ihop.. :angel: som jag fattade det som behövde hunden ett pass för att få komma in i sverige igen???

Så vad behövs innan resan till norge och även in i sveige igen?

Sv: resa med hund.

Endast avmaskning behövs och ni gör det själva. Men är bra att ta med vaccinationsintyg också, ifall ni får för er att göra något där det behövs..

Oj :o Men det kollar dom inte eller? Var i Norge med vovvan över midsommar och det var inte tal om några sådana regler :o Vovvan är överkänslig mot avmaskningsmedel så hon avmaskas ej..

Med tanke på att dvärgbandmask är minst sagt mindre trevlig så bör det vara självklart att försöka hjälpa till att hålla Norge fritt så länge som möjligt. Om en hund inte tål avmaskningsmedel kan den den alltså inte åka till Norge längre.

Om hunden däremot inte är överkänslig är läget ett annat, men det är viktigt att följa reglerna. Dvärgbandmask kan vara dödlig för människor och även om sjukdomen är ovanlig så begränsar den möjligheterna att plocka bär och svamp, något som är populärt i både Sverige och Norge.

Vi kan nu bara hoppas på att spridningen i Sverige kan begränsas.

Pass behövs inte för resa till Norge. Dessutom får man ett pass på nolltid hos veterinären, det som tar tid är att vänta på att man får åka nånstans efter första rabiesvaccinationen, om man ska nånstans där det krävs för att hunden ska få komma in i landet/komma tillbaka till Sverige. Man måste vänta minst 21 dagar efter vaccinationen innan man får åka.

Håller med Myrten. Tål inte vovve avmaskningsmedel, ja då följer den heller inte med in i Norge. Punkt.

Hundar som ska föras till Norge måste avmaskas mot dvärgbandmask inom 48 timmar före införseln med prazikvantel eller likvärdigt preparat. Djurägaren får utföra avmaskningen själv utan att anlita veterinär.Sedan ska ju hunden tillbaka in i Sverige också och då behövs inte pass, behandling eller tillstånd från Norge för att föra in hund.
Och ja, jag tänkte fel, passet kan du få snabbt. Sen är det 21 dagar om du rabiesvaccinerar - fel av mig!:o

kl*
Så det enda som behövs är att avmska för dvärgbandmask? :)

Man måste alltså inte ha pass för att komma in i sverige igen?

Nej, inget pass krävs mellan Sverige och Norge.
Däremot avmaskning mot dvärgbandmask för att få ta in hunden i Norge.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 677
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka