Resa Dalarna och Hälsingland

Smaken är som bekant som baken. Jag skulle mycket hellre spendera en dag eller två i Bollnäs med omnejd, än flera av de andra platser som nämns i den här tråden :)

Nu har jag visserligen inte varit där på många år, men jag tycker det ser ut att finnas en del intressant:
https://bollnas.se/turism/upplev-bollnas/se--gora/kultur--sevardheter

Och så ligger det skapligt centralt i Hälsingland, så det är inte särskilt långt till något annat. Själv skulle jag vilja besöka Loos Koboltgruva, Stenegård i Järvsö, Fågelsjö Gammelgård och eftersom jag har rötter från skogsfinnarna, skulle jag tycka att det var intressant att ta del av sådan historia, som det ju finns en del i både Hälsingland och runt Orsa och Rättvik, bland annat.
 
Frostbrunnsdalen i Borlänge är fint för en fika, då kan ni passa på att besöka strutsfarmen och deras gårdsbutik. I leksand kan ni åka en tur på Siljan med räkkryssning (finns annan mat också), tror det är Gustav Vasa eller Engelbrekt båtarna heter. I Tällberg är det magiskt vackert och även om det inte finns möjlighet att bo där (brukar vara fullt så här års) så är det värt att åka dit och gå runt lite, finns några pärlor där man kan äta glass/våfflor osv.

Hade jag inte varit höggravid och typ strandsatt så hade jag gärna visat er runt. Jag bor i Insjön strax innan leksand från borlängehållet, men det enda vi har här är väll lite loppisar, orginalet Clas Ohlson och hans museum. 🤣 Och insjöns väveri.

Däremot Leksands knäckebröd fabriken kan ni svänga förbi när ni är här, väldigt trevlig butik med lite gott och blandat. Och mitt emot den är det självplock på väldigt goda jordgubbar. 😍😅

Runt Falun finns Carl Larsson gården, Dalarnas museum, samt Ornässtugan.
 
Frostbrunnsdalen i Borlänge är fint för en fika, då kan ni passa på att besöka strutsfarmen och deras gårdsbutik. I leksand kan ni åka en tur på Siljan med räkkryssning (finns annan mat också), tror det är Gustav Vasa eller Engelbrekt båtarna heter. I Tällberg är det magiskt vackert och även om det inte finns möjlighet att bo där (brukar vara fullt så här års) så är det värt att åka dit och gå runt lite, finns några pärlor där man kan äta glass/våfflor osv.

Hade jag inte varit höggravid och typ strandsatt så hade jag gärna visat er runt. Jag bor i Insjön strax innan leksand från borlängehållet, men det enda vi har här är väll lite loppisar, orginalet Clas Ohlson och hans museum. 🤣 Och insjöns väveri.

Däremot Leksands knäckebröd fabriken kan ni svänga förbi när ni är här, väldigt trevlig butik med lite gott och blandat. Och mitt emot den är det självplock på väldigt goda jordgubbar. 😍😅

Just ja, i Leksand finns ju Hildasholm också @stjarnhimmel
 
Efter torsdag blir allt som vanligt igen. Fram tills dess passerar man inte Rättvik om man inte är absolut tvungen.
Oh! Jag måste passera på lördag och tänkte åka över Siljansnäs istället, men det blir skittight tidsmässigt. Helt säkert att CCW-folket är borta då? Jag trodde det var hela v 31?
Tyvärr är det inget café i frostbrunnsdalen i år, men det är ju fint där nere ändå och man kan ju ta med eget fika :)
Jodå, det finns! De som har restaurangen vid Maserhallen har öppnat där. Ska finnas både mat och fika har jag förstått det som :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp