repgrimma eller vanlig

Falkenrally

Trådstartare
går det bra att använda vanlig grimma o longerlina eller måste man ha repgrimma och de långa repet när man arbetar hästen inom NH???

tacksam för svar.:)

Sv: repgrimma eller vanlig

I princip kan du ha vad du vill. NH är inte prylbundet.
Fördelen med repgrimma är att den känns tydligare/mera för hästen, ställer alltså stora krav på människan.
"Det långa repet" är enligt min erfarenhet överlägset alla andra varianter av linor, grimskaft etc. Man kan använda det på så många olika sätt, det ger en "stabil" kontakt med hästen, det är lättare att handskas med mm.

I slutänden är inte grimma och rep annat än verktyg. Det är bra med bra verktyg, men även dom är otillräckliga i den okunniges händer. :idea:

LIA

LIA hade ett bra svar (en gång till), Det finns inte mycket annat att skriver efter detta.:angel:

Jag håller 110% med henne.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama