Renoverings fråga?

N

Nilina

Hej
Undrar om det finns någon som totalrenoverat en jätte gammal ladugård nyligen? Har en stor byggnad som måste renoveras från grunden och planerar att börja rendan nu till våren/sommaren, med målet att kunna ha ett par hästar där så snart som möjligt.
Vore kul att få kontakt med folk som gjort en upprenovering av en brutal gammal ladugård, kanske någon som gjort en hemsida om projektet?
Maila gärna och berätta och tipsa
All info hjälp mottages gladeligen
Mvh Nina

Sv: Renoverings fråga?

Jag har funderat på det (söker gård och har övervägt olika lösningar). Konstaterat att om man behöver billa bort allt golv och gjuta nytt, höja taket (ofta svårt att sänka golvet) och fixa all inredning så är det nästan billigare att bygga ett nytt stall. Kanske inte lika stort som en gammal ladugård, men funktionellt och fint.

Det är ett svårt beslut faktiskt!

Jag blåste ut allt från vår ladugård och behöll endast taket. Här är lite bilder från både före och efter: stall

Har du mer frågor är du välkommen att PMa. Jag har ju varit igenom hela processen så det är bara att fråga på :)

Först vill jag bara säga till "Puppan2", vilket fint stall :love:
Jag gjorde renoveringssvängen i höstas, ett gammalt kostall där det finns vissa krav på att det måste gå att återställa i ursprungsskick.
golv och tak var i gott skick, jag har dragit in vatten, byggt 2 boxar och köpt 2 stycken begagnat.
De 2 som byggdes gjordes som "köpboxar" dvs bra virke i u-järn.
Belysning drogs ny, 8 st lysrör.
Summan blev ca 40.000:- och ett hel mysigt stall :banana:
Skall fixa till en hemsida med hur det såg ut innan och efter, skall bara hitta tiden...

Vi ha precis renoverat en gammal ladugård, men ha inte gjort det lika "lyxigt" som puppan2. Jag skulle hemskt gärna velat ha det som puppan2 men det var inte bara jag som skulle bestämma.. ;)

Vi fick gjuta ett nytt golv och sedan fick vi snickra inneväggar i trä då. Vi köpte begagnade 4 st begagnade uteboxar och satte upp. Men sen fick vi köpta till material till 2 st boxar. Vi ha inget "innetak" så vi ha ju taket ända upp i noken. :love:

Ha tyvärr inga bilder, men om du vill kan jag försöka fota lite.

Vårt är inte alls "lyxigt" och jättemodernt, men dock stort o rymmligt och MYCKET funktionellt. :bow:

Carro

Verkligt fint! Var hamnade slutnotan inkl gjutning och allt? Vad ligger i väggarna innanför putsen, lecablock? Ingen fara med att putsen kan sparkas sönder?

Vilket otroligt fint stall!! Bara att gratulera! Men några frågor.. Hur stort är stallet? Takhöjd (före/efter)? Och framför allt - hur mycket kostade kalaset?? :confused:

Timpan

Tack tack :)
Läs inlägget innan, där finns en gammal tråd med info.

Vad gäller takhöjden så var det öppet upp till nock innan. Vet inte exakt hur högt det är nu, men jag tror det är 2.90.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
P
Hästmänniskan Jag är jätte ny på Buke men har läst mycket här en längre tid.... Det verkar finnas så otroligt duktiga och erfarna människor här så...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Pampas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama