Renovera badrum?

M

Mizyz

Hur mycket har ni lagt på att renovera ert badrum? Var det mycket som behövdes göra? Lade ni kakel i hela? Bytade ut toastolen, duschen m.m.? När gjorde ni det? Skriv mer om ni kommer på!

Kanske en kännslig fråga just med pengar men jag vill mer få ett hum om i vilka klasser ligger?

Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Renovera badrum?

Renoverat 2 badrum/toaletter.

Nytt badkar, ny duschkabin och en ny toastol. Handfaten kunde vi använda och den ena toastolen. Kaklade om halva rummen där det var våtrumstapet men lät träväggarna vara kvar. Golvvärme lades in också. Tror att summan av detta hamnade någonstans runt 80 000:- med elektriker, golvläggare och rörmokare.
Vi rev ut allt men gjorde inget arbete själva när det skulle byggas upp igen.

tack så mycket för ditt svar :)

Fler får gärna skriva!

Mina föräldrar renoverade precis deras badrum. Det var 80-tal, rosa väggar, rosa handfat/toa/badkar. Dom använde istället för kakel en skiva man kan sätta upp. Ser nästan kaklat ut, men mycket mindre jobb. Godkända för våtutrymmen förstås. Prismässigt ligger dom på samma som "normalbilligt" kakel och allt man måste ha runt om.

Ett tips bara om man vill testa nått nytt!

Tvättstuga om det kan räknas, är ändå ett våtrum. Avloppsbrunnen måste göras om enligt nu gällande regler, därför fick golvet bilas upp och sen gjutas om med ny brunn, rör och kopplingar. Väggarna måste bytas, även det enligt nu gällande regler. Då hade vi ändå tur, eftersom vi inte behövde ha dessa specialväggar som krävs i våtrum av typ bad eller dusch. De skivorna hade kostar över 500 kr stycket, nu kom vi undan med ca 300 kr per väggskiva. Nya våtrumsväggar sattes, typ våtrumstapet. Golvmatta, ny varmvattenberedare, ny tvättbänk med armatur samt ny ventilation både friskluftsintag samt utsug. En vägg byggdes igen för där hade det varit en terassdörr, nu blev det istället ett snurrfönster. För att klara av detta anlitades rörmokare, elektriker samt en snickare för vissa saker. Mycket gjorde min man själv, det facila priset stannade på 55000 kr.

Att vi gjorde ett så gravt ingrepp beror helt enkelt på försäkringsreglerna, skulle vi få en vattenskada i det utrymmet så ersätts inget om man inte följt de nuvarande byggnormerna.:crazy:

Så här mycket kostar vårt med ett företag som är certifierat för våtrumsarbeten (de utan certifiering var billigare men det ville vi inte ha) (imorgon börjar de riva ut det :))
Vi river ut allt och kaklar hela, lägger in golvvärme, sänker taket och lägger in spotlights och flyttar golvbrunnen.
Rivning: 2880
Rör/vvs/montering av inredning: 19400
Elarbeten: 10580
Servicebil/städ/körkostnader: 3000
Plattsättning/Snickerier: 38280
Material: 13480+ kostnad för inredning och kakel/klinkers

Alla kostnader ovan exkl moms totalt 109 930 kr inkl moms + kakel, klinkers och inredning

Vi har just tackat ja till en offert och i september sättes det i gång.

Det vi ska göra är,

Blåsa ut ett badrum om 7 kvm. Måste gipsas om med godkända plattor, i dag är det våtrumstapet med masonit. Förstärka golv och gjuta om. Sedan ska det kaklas och klinkras, el ska dras om. Vatten och avlopp ska i princip vara på samma ställe som tidigare.
Hantverkarna river badrummet.

Tvättstuga om 24 kvm (dvs gigantiskt) väggar och tak målas, golvbrunnsbyte, och fräsning av nytt avlopp, ny dragning av vatten till närheten av det nya avloppet. Klinkers på golv.

Detta kalas skulle gå på 150 tkr, varav 111 tkr är arbetskostnad (ROT-avdrag)

I materialkostnaden ingår gips, tätskikt, golvvärme. en duschvägg, en glasbetongvägg och en handdukstork (istället för radiator då vi har vattenburen värme)

Det som tillkommer för oss att köpa är målarfärg, kakel, klinkers, toalettstol och en kommod (redan inköpt på utförsäljning) och en duschkabin till tvättstugan ( i förlägningen ska det bli bastu och badkar i tvättstugan, men det får bli sedan när vi sparat i hop lite pengar)

Jag räknar med att vi kommer att lägga ut 140 tkr på de båda rummen.

Vi byggde ett helt badrum 2004. Rev det gamla badrummet för att göra köket större, och tog ett av sovrummen istället och gjorde badrum av (vilket resulterade i ett badrum på 11 kvm :d ).

Vi började alltså helt från början med att riva upp golv och väggar, lägga avlopp, dra vattenledningar, lägga vattenburen golvvärme, specialgipsplattor för våtrum, klegga in hela rummet med fuktspärr, bygga in en fast duschhörna, helkakla hela rummet, köpa duschvägg, badkar, toastol, handfat och badrumsmöbel. Innertak med 11 st spottar. Allt som allt gick det på ca 60 000:-, men då var det bara material eftersom min sambo är hantverkare och gjorde allt arbete själv, det enda vi behövde kalla in en av sambons kompisar till var att flytspackla golvet.

*kl*
Så med andra ord kan man komma undan om man gör mycket själv. Har turen att min pappa är elektriker, morfar rörmockare och min kompis pappa är snickare (har själv erbjudit sig att hjälpa oss).

Får nog kolla upp hur mycket matrialet kostar. Det är ett gammalt badrum (tillbyggnaden är från -72 men jag tror badrummet är från 80tal) så det måste förmodligen till det som Boj var inne på.

men det var intressant att veta hur mycket folk har lagt ut på sina badrum och hur mycket de renoverade då. :)

Vi renorverar för fullt just nu.

60 kvm utrymme gammalt kostall.
Har grävt ur golvet 40 cm, växlat av takstolarna & höjt innertaket. Bara materialkostnaden.
Lagt vattenburen golvvärme, frigolit, gjutit golv, murat upp nya väggar innanför lerteglet med leica, nya innerväggar. 60.000:-
Putsat alla väggarna. 15.000:-
Installerat en markvärmepum (direktverkande el tidigare) ca 60.000:- inkl nedgrävd 800m slang i backen.
Kommer kakla & klinka badrummet & lägga klinker på golvet i tvättstugan à 20.000:- nu på fredag.
Färg till pannrumm & tvättstugan ca 4.000:-
Elmaterial ca 8.000:-
Badrumsinredning ca 30.000:-
Sen kostar ångspärr, tätskicktet en massa pengar.

Vi har lånat ca 300.000 till renorveringen, i dem pengarna skall ridbanan inkl belysning färdigställas & träpanelen i taket på nedervåningen skall bytas ut till ny vitlaserad.

Vi har gjort allt själv utom putsningen av väggarna, kaklar, klinker & flytspackla.

Sambon är egen vvs:are så vi fick värmepumpen till halva priset som demopump via företaget.

Det är dyrt att renovera, sen beror det på hur mycket man kan göra själv & vilka höga krav man har. Skillnad på ett renorvera befintligt utrymme än att bygga helt nytt från grunden.

Vi har 60 kvm uppdelat i 4 rum som byggs från grunden.

Lämnar ett avtryck här, så kan jag återkomma när jag renoverat klart mitt badrum.
Håller på för fullt och har en ganska stram budget, men eftersom vi fixar all själv så lär det funka :)

Just nu ser badrummet bara ut som en betonggrotta :crazy:

Vi planerar att totalrenovera vårt badrum ganska snart, allt ska ut och nytt ska in. Vi tänkte göra allt mer eller mindre själva, möjligtvis får vi ta in rörmokare för det är det enda vi inte känner någon:D Kommer köpa material utan moms osv.

Vi räknar med att landa på 15'-20'000 med allt(ny toastol, nytt handfat, ny inredning, nytt badkar och helkaklat), men då gör vi ju allt jobbet själva eller med hjälp av kunniga vänner.

Usch, vi MÅSTE inom något år renovera vårt badrum, och jag vill helst inte tänka på vad det kommer kosta...
då min sambo slet ner våtrumsmattan från väggen för nåt år sen och det har stått så sen dess. RIktigt fult och förmodligen inte så hälsosamt för väggen heller vilket jag påpekat flera gånger. :cool:

Vi har tänkt oss ett stilrent badrum med lite gammaldaxa inslag,
som ska 'hålla stilen' i bra många år utan att man ska behöva ändra annat än handdukar o sånt 'piff'.

När vi renoverade köket så lämnade och byggde vi igen en gammal del av köket, där vi senare kommer slå ut väggen för att öka på toans kvm,
så det kommer bli 12-14 kvm någonting när det är klart om jag minns rätt.

Vi har tänkt oss vitt matt kakel med vit fog (som vi har i köket, fast där har vi blankt kakel) och svart lite glittrande klinker på golvet,
Vita stilrena badrumsmöbler (komod + speglskåp) och ev ett vitt högskåp eller ett med spegelframsida.

Fläkt givetvis och handdukstork, golvvärme, mindre badkar på lejontassar med
'gammaldags' blandare/duschmunstycke.
Dusch i ett hörn med glasbetong och glasdörr.

Helst vägghängd wc om det inte blir mkt dyrare o krångligare.

Vi har tänkt göra det mesta själv utom el o avlopp, det tar vi hjälp av bekanta, men lär få betala såklart ändå. :)

Om vi får råd så tänker vi försöka byta innertaks-skivorna och sätta spotar + vanlig belysning samt byta de två fönstren till nya 'vanliga' och sätta frostad film nertill bara på dem (de är rätt högt upp så det är inte så nödvändigt att det är insynsskydd på hela, då de är mot vår baksida o skogen)

Det känns som bara grejerna + kostnad för ny el o så kommer landa på 60-70 tusen och då har vi ändå inte tänkt nåt lyxigt förutom möbeln + spegeln som kommer vara från svedbergs (mest troligt) och lejontassbadkaret för mellan 5-9000:-

Vi har funderat i flera år hur vi vill att det ska se ut och upplevas och vad vi vill ha för planlösning och jag tror det kommer bli kalasbra när det väl är gjort :)

Aldrig vit fog i ett duschutrymme om du frågar mig. Det blir missfärgat av kalk och dyl och det syns bättre än på annan fog.

Vit fog är jättesnyggt och jag vill ha det själv. Men fy så skitigt det blir. Kolla om du kan leva med ljusgrå som kompromiss!

Annat tips är att lägga vit fog i badrummet, men mörkare i duschutrymmet. Alternativt bryta av och lägga mörkare kakel och mörkare fog i just duschutrymmet

Annat tips är att lägga vit fog i badrummet, men mörkare i duschutrymmet. Alternativt bryta av och lägga mörkare kakel och mörkare fog i just duschutrymmet

Vi hade faktiskt funderat över det, men såg att det inte framkom av mitt inlägg. :)

Runt tassbadkaret tror jag dock att det eventuellt kommer vara vitt isf,
dels för att vi i princip aldrig badar och för att badkaret är nästan bara där för att 'om andan faller på kalla vinterkvällar' och för att täcka ut ett utrymme som vi inte kan göra något annat vettigt med. :)

Vit fog är jättesnyggt och jag vill ha det själv. Men fy så skitigt det blir. Kolla om du kan leva med ljusgrå som kompromiss!

Fast i vårt kök har vi ju det, och vi la på fogförseglare direkt och det har då hållt sig rent och vit om man torkar av det emellanåt.
Såklart får man gnugga lite om det kommit tex köttfärssås-stänk på fogen,
men det får man nog oavsett fogfärg.

Men det är ändå bra att ha i åtanke, tackar o bockar för era tankar och input's, det är tacksamt! :)

och då har vi ändå inte tänkt nåt lyxigt förutom möbeln + spegeln som kommer vara från svedbergs (mest troligt) och lejontassbadkaret för mellan 5-9000:-

Såg att det där kunde missuppfattas lite,
Det lät som att priset jag angav var för både spegel,möbel o badkar.

Badrumskomoden och spegeln är inte 'lyxig' utan det är nog mer en rejäl
hållbar möbel har jag upplevt det som,
som inte ligger i billigaste prisklassen, men inte heller den dyraste.

Den är stilren och klassisk utan att vara 'ute' och utan att den är för modern
så att man ledsnar fort,
den har (i mina ögon) bra grejer som eluttag i skåpet, spegelbelysning och belysning mot handfatet osv.

Möbel + spegelskåpet kommer landa på ca 14,500:-
Och det anses nog inte som dyrt, men jag hade gärna önskat den var billigare.. :angel:

Lejontassbadkaret har jag hittat i rätt mått i pris mellan 5000-9000:-
Det billigare är i akryl och det dyrare i gjutmarmor.

Vet inte vilket som kan tänkas funka bäst när man badar sällan?
Vill ju såklart att det ska kännas rejält och inte plastigt, och att
det ska kännas skönt att bada i.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 922
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 069
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar