Renovera badrum - kostnad?

malumbub

Trådstartare
Om man behöver renovera sitt badrum (mattan på väggarna behöver bytas), vad kan det hamna på för kostnad? Nån som kan ge nåt ungefärligt pris?

Sv: Renovera badrum - kostnad?

Beror ju på hur man vill ha det. Men allt mellan 2000kr till 300.000kr.

Okej. Jo, iofs.
Och svårt att säga nåt utan att veta hur stort det är. Men vi tänkte mest byta ut mattan på väggarna. Och sätta in en fungerande fläkt.

om man ändå ska byta alla våtrumstapeter så måste man ju riva ur det mesta av inredningen för att komma åt att fixa nytt underlag och sätta upp nya tapeter/kakel, lika bra att ta det mesta på en gång då. Vill man bara fräscha upp en hel och fungerande men sunkig tapet är det bättre att måla, det finns speciell våtrumsfärg som man kan måla på tapeten.

Varför det ska göras nåt är för att tapeten/mattan släppt lite här och där.

När jag ska renovera mitt lilla badrum tror jag det kommer att kosta runt 20 000 iaf, men då blir det kanske inköp av liiiten tvättmaskin, men mella 15- 20 000 iaf..

Vi fixade iordning vår toalett till duschutrymme när vi flyttade hit för 1½ år sedan. "Badrummet" är kanske 1-1,5 m2 i vinkel och inklusive lite lite spackel för att få till lutningen till golvbrunnen, våtrumsmatta på golv och väggar så gick det på strax över 6000 tror jag. Har inga bilder på badrummet online, annars hade det varit värt att visa upp den minimala yta man kan få plats på. ;)

Senast ändrad:

Vi håller på med vårt nu. Om jag inte minns alldeles fel kommer det sluta på nånstans 30-40 000, och då har jag räknat bort det som går på försäkringen. Men då är det massa hantverkare som är här hela dagarna, MASSOR att riva och ta ut, efter en fuktskada.

En bekant till mig renoverade ett badrum nyligen och det gick på nästan 100.000. De köpte iofs allt nytt och helkaklade. Gjorde det mesta jobbet själva förutom elen till handdukstorken.

1,5X2 meter är ju jättestort. ;)
Tänk dig en dörr, 70 cm bred max, du öppnar den och tar ett normalt litet steg framåt. Då står du på golvbrunnen. vrider du dig 180 grader och sätter dig ner så sitter du på toaletten. Res dig upp och vrid dig 90 grader åt höger och sträck fram händerna, där har du handfatet. :D
Duschstången sitter i taket och duschkranen aldeles ovanför handfatet. Dra för duschdraperiet för dörrhålet och det är bara att duscha. ;)

Totalt kanske 110x110 cm minus drygt 60x60 cm i hörnet mellan toaletten och handfatet där murstocken går upp. :)

*lånar dotterns nick*
Vi behöver verkligen renovera sommarstugans badrum. Rummet är kanske 2*2 meter. Väggarna är max 2 meter höga. Golvet måste också bytas.

Vad tror ni arbetat kostar att göra om en arbetar kommer dit och gör arbetet?

Vi drar själv ut alla grejer ut badrumet och sätter ditt det igen. Det det enda som skall bytas är toaletten och badkaret skall bytas till en duschkabin.

Eller kan man måla om det ? Vad använder man för färg då ?

Vi helrenoverade vårt badrum förra året, ca 3 x 4 meter stort. Rev ut allt förutom en garderob. Allt porslin m.m. nytt, klinker på golvet och helkaklat. Rev ut själv men resten fixade hantverkare. Det gick på ca 80.000:-.

Det hade vårat också. ;)

För övrigt skulle mitt svar vara ett knapplån, missade tydligen det.

Det är billigare att riva bort tapeten och sätta dit kakel istället.

Har ingen aning om pris. Det beror på hur stort badrummet är.
Men badrum brukar alltid bli dyrt.

om man ändå ska byta alla våtrumstapeter så måste man ju riva ur det mesta av inredningen för att komma åt att fixa nytt underlag och sätta upp nya tapeter/kakel, lika bra att ta det mesta på en gång då. Vill man bara fräscha upp en hel och fungerande men sunkig tapet är det bättre att måla, det finns speciell våtrumsfärg som man kan måla på tapeten.

Så kommer vi göra förmodligen i höst/vinter.

Vi har ett badrum som är helt funktionsdugligt, våtrumsmatta och våtrumstapet, bara tio år gammalt men heeeelt hiskiliga färger och mönster.

Snyggt va:

badrum01-741625.jpg

Vi kommer lösa det med lite färg så klarar det sig säkert tio år till! :)

Jag hänger på här. Är nyfiken på vad det kan kosta att sätta in ny plastmatta.

Det måste ju vara betydligt billigare än om man lejer någon att kakla. Det måste ju gå åt färre arbetstimmar och kan inte kräva så många besök. Men vad vet jag. När man kaklar är det ju flera moment och så ska det torka emellan tänker jag. Kakel kan ju vara hur dyrt som helst men hur exklusiv kan en plastmatta bli?

Om man kontaktar en mattläggarfirma, har de vanligtvis kontakter med röris och vad man nu kan behöva för hantverkare eller måste man samordna själv? Jag vill helst bara få ett nytt badrum utan att behöva bry mig speciellt mycket...

Som jag har förstått det är det dyrare med plastmatta.
Det är svårare att lägga och kräver mer tid för att det måste bli så absolut tätt.

Jag vet inte skillnaderna i pris men det rör sig säkert om tusenlappar.

Jag tror du har fel. Visst skiljer det tusenlappar men åt andra hållet. Men det verkar inte som att någon som vet hittar hit så på måndag ska jag ringa o höra mig för för nu när jag börjat fundera mer på det här ser badrummet värre ut än någonsin :)

När man ska kakla ett badrum krävs ju flera tätskikt och sen ska kalet upp och sedan ska det fogas. Däremmellan ska det torka. Det blir således flera besök och resor för hantverkaren.

I vårat gamla badrum sitter tapeten i våder men nuförtiden tror jag mattan limmas i en stor bit längs väggen och för den som kan tror jag inte det är så värst avancerat. Det kan knappast krävas lika många besök och plastmattan är nog inte så dyrbar per m2. Som sagt, hur exklusiv kan en plastmatta bli? Kakel kan ju kosta hur mycket som helst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2
Svar
37
· Visningar
1 379
Hemmet Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Fille
·
Utrustning Jag har fått ett gammalt enaxlat tranesläp av svärfar att köra hö i, men då jag faktiskt behöver ett släp till hästen funderar jag på om...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 455
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar