Renovera badrum - kostnad?

Sv: Renovera badrum - kostnad?

*kl*
jobbar inom bygghandeln och villpåpeka lite saker.
när man sätter igång och renoverar ett våtutrymme så finns det vissa rekommendationer, t.ex. att man måste renovera upp det till nuvarande regler. bästa sättet är att kolla med försäkringsbolaget.
men kommer man så långt att man tänker slita ner våtrumstapeten, hja, då är man igång.
golvbrunnar skall bytas ut om de är äldre än 10 år, är av järn eller saknar uttagbart vattenlås.
våtrumsspärren skall vara heltinnesluten golv och vägg.
en normal kostnad att fixa ett badrum är en kostnad mellan 2000-3000 per m2 golv och vägg.
då är inte kakel inräknat.

för att lära sig mer om hur man skall göra så kolla in rekommendationerna på boverkets hemsida, eller t.ex. en tillverkare som maxit (fuktspärrsystem z-line), som säljer material för att göra jobbet.

innan man sätter igång bör man nogrant kolla upp vad som gäller, för händer något efter en dålig renovering finns det inte en försäkring som hjälper en.

Ingen som vet nåt om plastmatta?

Vi bor i ett gammalt trähus så det är inte aktuellt med kakel.

Snyggt va:

badrum01-741625.jpg

Vi kommer lösa det med lite färg så klarar det sig säkert tio år till! :)

:rofl: vi håller som sagt på med vårt badrum nu. Efter att vi bestämt oss för att inte kakla utan ha matta istället fick en katalog av byggchefen som vi skulle titta i och välja nåt "snyggt". katalogen såg ut att vara från 80-talet och det snyggaste var i stil med vår gamla våtrumsmatta, alltså något gräsligare än bilden ovan.

Vi höll oss till det vi tittat ut redan innan. Svart och vitt i lite retrostuk med en twist.

23609.jpg
5999.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle vilja vet vad det kostar. Det är ju säkert massa omständigheter som påverkar priset, men ungefär.

Vi har inte tittat på mattor än och jag är rädd för det som du skrev, att det inte finns nåt som ska kännas sådär värst snyggt. Men era val verkar ju kanon!

det var väl ungefär det jag inte kunde svara på, har inte koll på det, min bättre hälft får glädjen att betala :D

Titta på Forbo. De har faktiskt snygga mattor :bow:

Nu är det inte riktigt färdigt än och fortfarande jättesmutsigt överallt, men så här ser det ut än så länge. Jämför med andra bilden, den snyggare halvan av badrummet innan renovering...
DSC00188.jpg
badrum.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag vore glad om mitt badrum såg ut så.
Det är olika nivå på saker här helt klart.
Men det är i alla fall tätt - ännu.

Liknande trådar

Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2
Svar
37
· Visningar
1 379
Hemmet Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Fille
·
Utrustning Jag har fått ett gammalt enaxlat tranesläp av svärfar att köra hö i, men då jag faktiskt behöver ett släp till hästen funderar jag på om...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 455
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2