renovera axeln på släp...

HannaZ

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett släp och undrar vad det kostar att ex renovera en axel på ett enaxlat släp.

Det är inte aktuellt på släpet jag kollat på så vitt jag vet men det kan vara bra att ha lite hum om hur mycket man kan bli tvungen att lägga ut på en sån grej.

Släpet i fråga är ett trane från -92 i fint skick. Ni som har erfarenhet av dylika får gärna skriva en rad :)

/Hanna

Sv: renovera axeln på släp...

Det kam kosta allt mellan 5-12000kr när jag kollade runt, att köpa själva axlen kostade runt 5000 vill jag minnas, då får man göra jobbet själv, att lämna in och få allt gjort kostade mellan 10-12000kr beroende på verkstad.

Sen måste axel, drag anordning etc passa ihop och måste man byta allt så blir det dyrt..
Trailer gruppen i Jönköping är de som säljer (tillverkar?) Trane - de har reservdelar så kolla med dom, har tappat deras webb adress men det går väl att söka på dem.

Jag fick priset 8000kr inkl jobb på östraby Trading. (vet dock inte om det var inkl. moms...)

Att RENOVERA den betyder oftast att byta axellagringar, det brukar ligga på kring 4000 kr, sen måste du montera av och på axeln själv annars blir det dyrare för det med.

Att BYTA axeln (och då får du kulhandske, V-draget, bromsarna etc bytta med) kostar kring 10 000 kronor generellt, men vissa prisskillnader förekommer. Kan man byta själv så kostar en ny kvalitetsaxeln 7000 - 8000 kr. Man kan dock köpa en axel för 5000 kr på t ex Jula, hur bra dessa axlar är ska jag låta vara osagt då jag inte vågade köpa en sån ;)

Bytte axel på min Trane 2004, släpfirman gav mig ett 'bra pris' på axel för 9000 kr, pappa sa 'aldrig' och fixade en axel åt mig och då blev priset 7000 kr. Sen bytte pappa & bror den åt mig, annars hade ju jobbet tillkommit.

När jag ringde och priskollade vad det skulle kosta inkl jobb på verkstad så blev prisuppgifterna mellan 10 - 12 000 kr, och jag ringde MÅNGA verkstäder.

10 000 kr är vad man generellt brukar ange per axel som måste bytas, inkl axel och jobbet så det är en bra riktlinje att gå efter när man ska försöka budgetera, sen kan man komma både billigare och dyrare undan.

Se till att alla prisjämförelser avser samma sak då jag stötte på vissa firmor som gav pris på bara AXELbyte och sen sa att 'ja, och sen tillkommer ju kostnad för byte av bromsar, kulhandske, Vdraget, bromsjustering etc'

QuickStar skrev:
Sen måste axel, drag anordning etc passa ihop och måste man byta allt så blir det dyrt..
Trailer gruppen i Jönköping är de som säljer (tillverkar?) Trane - de har reservdelar så kolla med dom, har tappat deras webb adress men det går väl att söka på dem.

NJae, vid ett normalt byte så byter du samtliga delar. Dvs kulhandske, själva V-draget, bromsar (rubbet) och axeln. Det är sällan du bara byter axeln och kopplar på det på 'gamla grejerna'. Så det är 10 - 12 000 kr på verkstad för att byta 'allt'. Axklar säljs sällan utan de andra sakerna dessutom.

okej, så när man säjer att axeln kostar ex 8000 kr så är det inkl. kulhandske, bromsar etc? och så plussas arbetet på. eller?

Vad behövs för utrustning för att byta axel?
Alex du skrev att din pappa och bror gjort det, berätta gärna mer.
Har ju en pappa som kan det mesta när det gäller tekniska saker/bygge etc. Har inte brygga hemma men jag tror att han har en bekant som har det.

Hanna
(som gillar att ha koll på framtiden...)

Dum fråga kanske men ändå:

Vad menas med V-drag? Jag har en Boj 86:a som jag behöver renovera, axel, påskjutsbroms, stötdämpare etc...vad kostar sånt i delar?! Har hemmahjälp så arbete är nästan gratis ;)

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 510
Senast: ginnies
·
Utrustning Jag lurar lite på att byta ut mitt enaxlade Trane mot ett bra begagnat 2-axlat släp från Boj, Kylinge, Star eller Trane. De tre första... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 808
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka