Rengöring ryktborstar? Ideér och tankar.

EgoElin

Trådstartare
Såg nån reklam om en brustablett som man lägger i en hink med vatten + de skitiga borstarna och så skulle de bli så rena och fina? Låter ju praktisk men också dyrt, om det ens fungerar.
- Hur gör ni rent era ryktborstar? era enklaste tips och tankar!

Brukar inte göra rent alls om det inte krövs pga någon smitta eller liknande. Men enklast är nog att lägga i såpvatten eller liknande. Bara ta en hink och fylla upp m tex grumme och varmvatten och sen låta grejerna ligga där ett tag.

(Vid smitta samma procedur men med virkon)

En hink med ljummet vatten och såpa eller diskmedel, låter dom ligga där en stund eller någon timma och sedan spola av dom noga. Gör det helst när det är varmt ute, så torkar dom snabbt i solen.
Har aldrig behövt tvätta borstarna i virkon, men det hade jag gjort om det finns någon form av smitta.

Kör de som tål i tvättmaskinen eller diskmaskinen, de andra slänger jag en gång om året eller så i en hink med vatten och såpa.

Brukar rengöra borstarna med ättika eller motsvarande. Nu mer brukar det bli 2 gånger om året (vår och höst), tidigare blev det i samband med den årliga stalltvätten.

Jag tvättar mina ibland. Varmt vatten och Yes diskmedel. Så får de ligga och gotta till sig en stund och sen rör jag om i hinken lite som att det vore en tvättmaskin, sen sköljer jag av och så får det vara klart så.

Jag brukar tvätta med varmt vatten och såpa, alternativt handdiskmedel typ en gång/år och då på sommaren så de kan ligga ute i solen och torka. Tänk på att de verkligen behöver torka ordentligt, jag gjorde misstaget att plocka in dem för tidigt en gång och de var eh.... lite luddiga när jag öppnade ryktlådan sen (på den tiden var jag ett barn och hade en sån där putsbox som var väldigt populär på det tidiga 00-talet, så det var väl helt tillknäppt där inne).

Har peppar peppar varit förskonad från smittor under mina år som hästägare, förutom en gång när en annan häst i stallet fick löss. Jag blev så äcklad så jag slängde alla borstar och köpte nya. Men jag har inga svindyra fancy borstar heller utan typ helt vanliga från Hööks för under hundralappen, jag hade väl fått bita i det sura äpplet och rengöra dem om de hade varit värda mer.

Vi kör virkon+varmt vatten en gång om året. Först tar jag bort så mycket hår ur borsten som det går, sen kan man kan ta en borste i varje hand, stoppa ned dem under ytan och köra dem lite mot varandra så får man bort mycket ingrott.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat