Rengöring av sår

T

Thokkadis

Hur rengör ni sår på hästarna? Sår som de t.ex fått i hagen eller så.
Bara se till att hålla det rent eller någon speciell salva eller annat?

(Hoppas det inte redan finns en sådan tråd :o , då får väl denna tas bort)

/Johanna

Sv: Rengöring av sår

Hur rengör ni sår på hästarna? Sår som de t.ex fått i hagen eller så.
Bara se till att hålla det rent eller någon speciell salva eller annat?

(Hoppas det inte redan finns en sådan tråd :o , då får väl denna tas bort)

/Johanna

Är det ett sår som som mest gått igenom fettvävnaden men inte längre tar jag bara vatten på ren svamp och tvättar rent.. sommartid tar jag på lite 4S tjärsalva..

Är såret djupare eller över större yta, (mer än 5x5cm) gör jag rent med lactacyd och kollar efter om det finns fickor eller smuts längre in eller under hudflikarna, verkar det mysko ringer jag vet och rådfrågar om vad som skall göras..

sår som sitter illa till och det finns risk för bakterier, ex i karleden när det är leriga hagar kan man lägga tunt bandage under hagtid och hålla ströet i boxen rent och grunt för att undvika att såret utsätts för onödigt mycket skit..

folk använder jodopax, tvål, skrubb, bandage etc etc alltdeles i för stor utsträckning, koll apå hästar som går på bete hela sommaren, även om de råkar riva sig och få ett litet sår så dör dom inte, man kan snarare försvåra läkningen genom att ha på jodopax som förstör vävnad och dra på bandage som stänger in en massa bakterier..

Spolar rent med vatten för att få klart omfattningen. Oftast inget mer. I något fall kan det bli penicillinsalva. Värsta fall veterinären.

Aldrig, aldrig någonsin jodopax på sår som inte från veterinär uttryckligen ska rengöras med detta!

Rengör med vatten, svårt att säga hur man gör med specifikt varje sår, en del tillkallar man veterinären med, en del sår ska luftas och bara tvättas med vatten, en del behöver salva/spray.

Vanliga småsår, dvs sådana som enbart omfattar huden och inte har några sårfickor eller så, rengör jag ganska brutalt med jodopax. Sådana småsår är nästan alltid förorenade och det är bra att sätta stopp för en infektion med lite antispetisk behandling. Efter denna rengöringen struntar jag oftast i såret. Jag kollar förstås så att det inte svullnar eller vätskar sig, men ser det hyfsat ok ut så gör jag inget mer. Är det flugsäsong så försöker jag skydda mot dessa kräk, Socatyl är ett enkelt sätt men fasiken vet hur korrekt det är med tanke på ab-resistensen... Ibland syndar jag och ibland tejpar jag över en luftig kompress (såret luftas, flugorna kommer inte åt). Jag smörjer aldrig in sår med någon typ av salva - varför kleta ett fettlager över? Obegripligt. Däremot smörjer jag ibland under såret om det vätskar sig, för att skydda huden mot den frätande sårvätskan.

Djupare sår som omfattar subcutis och ev muskulatur rakar jag rent runtom och rengör med koksaltlösning. Kollar om det behöver sys eller om det finns några djupare sårfickor (obs - detta ska göras av veterinär efter mkt noggrann sårtvätt; man kollar med en steril sond och det är inte ett arbete som en hästägare bör utföra på egen hand - dels pga risken för att kontaminera såret, dels för att flertalet hästägare inte känner till den exakta anatomin och mycket väl kan sonda in i en skadad led med katastrofala följder). Behövs inte det så försäker jag skydda mot smuts; helst med en kompress (gärna Sorbact, men vanlig steril gasväv funkar ju också) som jag brukar tejpa ganska löst över såret. Ibland krävs förstås bandagering på större sår, då får man fixa det. (Torrt bandage, aldrig sprit/jodopaxomslag på öppet, färskt sår). Ingen salva här heller, men enligt tidigare resonemang ibland lite Helosan, Vaselin eller liknande under såret för att skydda huden.

På sticksår, såna som man eg aldrig ser annat än som en lymfangit, lägger jag alltid jodopaxomslag och är mkt nöjd med resultatet.

I mitt "sårapotek" finns (utöver sådant som bara vettar får ha) jodopax, NaCL i sterila små flaskor, vanliga osterila kompresser, sterila kompresser, Sorbact, Socatyl (tveksamt), bomull på rulle, ficklampa, steril peang + pincett, rakapparat, vanliga benlindor, bred tejp - Elastoplast? vad är det den heter? Ser ut som vanligt bandage men med tejp.

Först spolar jag med ljummet vatten, sen tvättar jag rent med alsolsprit och oftast så dränker jag även en bomullstuss i alsolsprit och lägger på såret och lindar benet då min häst jättelätt får lymfangit av små ytliga sår..

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka