Sv: Rengöring av sår
Vanliga småsår, dvs sådana som enbart omfattar huden och inte har några sårfickor eller så, rengör jag ganska brutalt med jodopax. Sådana småsår är nästan alltid förorenade och det är bra att sätta stopp för en infektion med lite antispetisk behandling. Efter denna rengöringen struntar jag oftast i såret. Jag kollar förstås så att det inte svullnar eller vätskar sig, men ser det hyfsat ok ut så gör jag inget mer. Är det flugsäsong så försöker jag skydda mot dessa kräk, Socatyl är ett enkelt sätt men fasiken vet hur korrekt det är med tanke på ab-resistensen... Ibland syndar jag och ibland tejpar jag över en luftig kompress (såret luftas, flugorna kommer inte åt). Jag smörjer aldrig in sår med någon typ av salva - varför kleta ett fettlager över? Obegripligt. Däremot smörjer jag ibland under såret om det vätskar sig, för att skydda huden mot den frätande sårvätskan.
Djupare sår som omfattar subcutis och ev muskulatur rakar jag rent runtom och rengör med koksaltlösning. Kollar om det behöver sys eller om det finns några djupare sårfickor (obs - detta ska göras av veterinär efter mkt noggrann sårtvätt; man kollar med en steril sond och det är inte ett arbete som en hästägare bör utföra på egen hand - dels pga risken för att kontaminera såret, dels för att flertalet hästägare inte känner till den exakta anatomin och mycket väl kan sonda in i en skadad led med katastrofala följder). Behövs inte det så försäker jag skydda mot smuts; helst med en kompress (gärna Sorbact, men vanlig steril gasväv funkar ju också) som jag brukar tejpa ganska löst över såret. Ibland krävs förstås bandagering på större sår, då får man fixa det. (Torrt bandage, aldrig sprit/jodopaxomslag på öppet, färskt sår). Ingen salva här heller, men enligt tidigare resonemang ibland lite Helosan, Vaselin eller liknande under såret för att skydda huden.
På sticksår, såna som man eg aldrig ser annat än som en lymfangit, lägger jag alltid jodopaxomslag och är mkt nöjd med resultatet.
I mitt "sårapotek" finns (utöver sådant som bara vettar får ha) jodopax, NaCL i sterila små flaskor, vanliga osterila kompresser, sterila kompresser, Sorbact, Socatyl (tveksamt), bomull på rulle, ficklampa, steril peang + pincett, rakapparat, vanliga benlindor, bred tejp - Elastoplast? vad är det den heter? Ser ut som vanligt bandage men med tejp.