Rengöra ugn smidigt

Sv: Rengöra ugn smidigt

Ta en kopp med vatten och lite diskmedel, ställ den i ugnen och sätt på ugnen.

Vet inte antal grader men runt 100 tror jag jag har satt på, koppen ska ju hålla med.

sen är det bara att torka av :)

Vi har färdigblandad diskmedelslösning i en sprayflaska för snabb disk av enstaka saker och den blandningen brukar jag använda för att spraya hela ugnen, stäng en stund och torka sedan ur först med disksvamp (svampsidan) och sedan vattensköljd disktrasa. Ugnen avstängd hela tiden.

Jag har testat olika varianter. Inkl såpa.

Elak ugnsrengöring på sprayflaska är tyvärr effektivast.

Ättika och bikarbonat. Skvätt ut ättika, pudra över med bikarbonat, låt det fräsa färdigt och torka. Soperent! ;)

kl

Men viktigast är ändå att göra det regelbundet. Torka av efter eller åtminstone före användning!

Jag brukar använda diskmedel och rejält med vatten, värma upp till 50 eller 100 och gnugga, sedan torka av.

Jag sprejar hela ugnen med en blandning av grönsåpa och vatten, sätter ugnen på 100 grader och stänger av den när den är varm. Låter den svalna lite och sedan är det bara att torka av. Det tar även inbrända grejer.

grönsåpa

kleta in ugnen, sätta på den i 100 grader, torka ur med vatten sen.. står beskrivning på grönsåpaflaskan

Vatten och grönsåpa! Blanda i en sprayflaska och fukta hela ugnen, ställ in en ugnssäkerform med samma blandning, slå på ugnen på 50-90 grader vattnet ska inte koka, låt stå så så länge som du orkar spraya mer vatten emellanåt som det känns som det behövs. Sen är det bara att torka ur :)

Liknande trådar

R
Hemmet Vilka är era bästa knep för att rengöra kakelfogar i badrummet? Jag har problem med svartmögel (inte jättemycket men störande) i...
Svar
17
· Visningar
748
Senast: SiZo
·
Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
448
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök? Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats...
Svar
15
· Visningar
527
Senast: Keb71
·
Kläder & Bli fin Finns det något smidigt knep att bli av med tryck på t-shirt? Snabba på processen nedan under kontrollerade former typ. 😅 Synd att...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden