Rengöra/smörja ett MC ställ?

Anyo

Trådstartare
Min bror gav mig den "äran" att göra rent hans MC kläder. Eftersom jag har "dyra" läder produkter till mig själv och hästarna så tyckte han väl att det ska gå bra. Men nu börjar jag fundera. Vad kan man rengöra/smörja det med ? ens?

Jag kör både mc och rider, och vårdar lädergrejorna på liknande sätt. Tvättar med ljummet vatten och exempelvis EKOL lädertvål, enklast är om en person står med kläderna på i duschen och en annan tvättar. Naturligtvis ingen borste på ytfärgat skinn, helst inte på genomfärgat heller utan svamp brukar räcka fint - eventuellt "flugsvamp" om det är insektsfragment som sitter extra hårt. Jag torkar lugnt i rumstemperatur, när grejorna bara är svagt fuktiga smörjer jag med minkolja. Precis som med hästgrejor finns lika många uppfattningar och preferenser som det finns lädervårdsprodukter, men min uppfattning är att ren minkolja (läs: utan lanolin, silikon mm mm) är bland det som funkar allra bäst.

Jag kör både mc och rider, och vårdar lädergrejorna på liknande sätt. Tvättar med ljummet vatten och exempelvis EKOL lädertvål, enklast är om en person står med kläderna på i duschen och en annan tvättar. Naturligtvis ingen borste på ytfärgat skinn, helst inte på genomfärgat heller utan svamp brukar räcka fint - eventuellt "flugsvamp" om det är insektsfragment som sitter extra hårt. Jag torkar lugnt i rumstemperatur, när grejorna bara är svagt fuktiga smörjer jag med minkolja. Precis som med hästgrejor finns lika många uppfattningar och preferenser som det finns lädervårdsprodukter, men min uppfattning är att ren minkolja (läs: utan lanolin, silikon mm mm) är bland det som funkar allra bäst.
Tusen tack :bump: vill ju inte "förstöra" något :banana:Tror inte det är så mycket insekter med lite finns det ju. Själva tyger verkar ganska rent det är mest lädret han vill vårda lite som jag fattar det

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka