Rengöra klinkerfog?

Fodong

Trådstartare
I min hall har jag ljusgrå kakel med ljusgrå fog. När man skurar golvet blir det skitigare och skitigare i fogen för varje gång. Så nu är fogen gul/beige snarare än ljusgrå. Hur gör man rent den så den ser fräsch ut igen?

Sv: Rengöra klinkerfog?

Med koncentrerat rengöringsmedel o en tandborste, kanske??? Eller svinto...

Slit inte ut dig alltför mycket! Fogen går inte att få ren efter ett tag. Ta bort smutsen och sen åker du och köper fogfärg på färgaffären eller byggmarknaden. Finns i olika kulörer. Funkar superlätt. Är lätt att måla på (det är en "tub" med en svamp på) och det håller länge. Jag har gjort det i badrummet och i hallen, har hållt över ett år - tom i duschen! :D

Min sammanboende murare tycker att det skulle vara förbjudet med ljusa fogar eftersom de så fort blir fula.
Hans förslag är att skarpa ur fogarna med morakniv och sen foga om ... jättekul!

Har inte frågat honom men vet av egen erfarenhet att det inte funkar.
Ska höra om han vet någon proffsprodukt man kan testa.

Och vi vill ha vit fog i köket igen... Vi hade det i förra lägenheten och vet hur lätt den blir förstörd. Men det ÄR snyggast mot vitt kakel.

När vi hade kaklat om i förra lägenheten visst vi att vi skulle sälja så vi satt en tidning för att skydda väggen ovanför spisen :angel:

Men vi är galna nog att göra det igen... Vi kan "foga om" innan försäljning.

Testat ättika och tandborste? Om du lyckas få det rent, på med sealer. Förseglare eller nåt kanske det heter? Så att skiten inte kommer tillbaka.

Liknande trådar

R
Hemmet Vilka är era bästa knep för att rengöra kakelfogar i badrummet? Jag har problem med svartmögel (inte jättemycket men störande) i...
Svar
17
· Visningar
748
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
406
Senast: Unafraid
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar