renfana i hö

G

Gifted

Borde kanske flyttas till foder...

Jag fick nyligen slut på mitt egna hö och köpte därför av en bonde här i närheten. Inget verkar vara fel på höet men det är en hel del Renfana i det. det är ekologiskt odlat och därför inte besprutat.

Min fråga nu då. är renfana skadligt för häst??
Hon äter inte "pinnarna" dom ligger i hela boxen på morgonen, men blommorna??

hittade detta på alternativmedicin.se

Innehållsämnen: Eterisk olja med thujon, isothujon, cineol, carvon, kamfer och ibland chamazulen. Bitterämne i form av en omättad seskviterpenlakton, tanacetin.

Medicinsk verkan: Maskdödande. Menstruationsbefrämjande, matsmältningsbefordrande, ökar blodtillförseln till bäckenorganen. Thujon i hög dos ger svindel, kramper, kolik, t.o.m. dödlig förgiftning.

Användning: Mot spring- och spolmask.

Blev väldigt orolig när jag läste detta men det gäller ju människor... hur är det med häst?
Tacksam för svar snarast då hon äter ca 14kg av detta hö/dygn.

Sv: renfana i hö

Vad jag vet så kan Renfana vid stora mängder ge allvarlig leverpåverkan.Men detta var på betet och jag vet inte hur det är med torkad renfana i hö.Har själv en häst hemma som misstänks ha blivit förgiftad av torkad ört i hö.Hon fick ödem som kom och gick under en lång tid samt har magrat en del.Giftiga växter är inget att leka med..

Är det någon som har bild på en sådan??
blev lite fundersam på det

om man g**glar det så får man fram bra bilder på direkten.

Jag har iaf pratat med ett homeopathus som ju borde kunna det här med örter och sånt och hon sa att hon hade väldigt väldigt svårt att tro att det var farligt. Snarare att det skulle vara bra för mage/tarm. i lagoma mängder men sen kom frågan vad som var lagoma mängder... inget svar på det.

Hon tyckte jag kunde vara lite extra uppmärksam på allmäntillståndet, men att jag inte skulle oroa mig över att det kunde vara farligt.

det är skadligt i större mängd, så det beror på hur mkt det är i höet och vad hon faktisk får i sig. btw, kolla noga så det verkligen är renfana och inte stånds, kan likna i torkad tillstånd!!!

Jag vet inte alls om det är farligt med renfana eller ej. Men det finns kanske andra växter också i höet? Renfana syns antagligen ganska bra det är en ganska stor växt. Om det finns en växt som inte brukar växa på vall så borde det kunna finnas fler.

Jag har redan kollat om det är renfana eller stånds. är 100% på att det är renfana. Jag ska kolla igenom höet mer ordentligt efter annat men det jag har tittat hittills så har jag inte sett något mer som är eller verkar suspekt.
Men en fråga bara. Hur mycket är en stor mängd? Det jag hör är att det kanske kan vara farligt i större mängder men vad är egentligen större mängder???
Är det två blommor/dag? eller är det ett kilo/dag??
Ska räkna pinnarna som hon lämnar kvar.. det kan ju ge en hint om hur många blommor som funnits från början...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka