Ren på volt, halt vi börprov

Ljuni

Trådstartare
Min häst på 5 år bes här om dagen.

Hon har ridits nästan dagligen, varit pigg och fräsch.
Inte visat hälta i verken ridning eller longering.

På bes vi longering i både ridhus och asfalt var hon ren men vis böjprov på ena bakbenet visade hon 2 grader hälta.

Vet tyckte det var lite konstigt, sa att det ev bara var tillfälligt och att hon ska ridas normalt och att ny bes kan göras om 2-3 veckor.

Har ni varit med om liknande?
Vad tror ni det kan vara?

Hältutredning ska göras!
Vill bra se om någon annan varit med om det eller någon som vill gissa.

Hästen har aldrig varit halt, sjuk eller skadad innan.

Sv: Ren på volt, halt vi börprov

Det kan inte varit veterinären som böjt illa, 2 grader är ganska mycket med tanke på att den inte visar hälta annars? Har själv aldrig varit med om det dock..

Vi var inne på klinik, vet gjorde det benet 2 ggr och böjde både högt och långt men var lika halt på böjproven.

Vet bara att när min vän köpte sin ponny som 4-5 åring så visade hon rejäl hälta,hon hade då heller aldrig varit halt eller skadad innan,och hade gått igenom en besiktning för inte så länge sen utan det minsta problemet när ägaren hade bestämt sig för att sälja,men kompisen gjorde som sagt en egen besiktning. Dom fick en ny tid efter två veckor,och då gick hon igenom prickfritt,antagligen något tillfälligt bara som hade hänt. Nu är det 4-5 år sen,och kompisen har aldrig haft någon hälta på henne.

Nu har jag inte hela historian då det som sagt inte är min häst,utan det enda jag vet är att hon inte fick med sig ponnyn hem den dagen hon skulle då hon var ganska halt som kom från ingenstans,och att en ny veterinärbesiktning var bokad om två veckor,och då kom hon med hem. Vad som gjordes/kollades/diskuterades har jag dock ingen aning om.

Jag har sett en liknande reaktion när vi tog en häst som bara kändes något lite allmänt oren till klinik. Den var inte synbart halt i longering men markerade ganska rejält på böjprov och hade en lindrig kotledsinflammation. Det beror väl lite på hur känslig hästen är.

När jag var lite inne på att sälja min så tänkte jag besiktiga innan för min egen skull. Jag hade inte märkt något på hästen öht mer än att jag upplevde att vi var i en svacka som vi inte riktigt tog oss ur. Tänkte inte speciellt mycket på det då då vi hade haft en riktigt bra träningsperiod och naturligt kommer det ju en svacka efter det. Hästen hade alltså ridits regelbundet 6 dgr/v.

Min markerade ingenting vid longering. Däremot ca 2 grader vid böjprov ena bak. Vid röntgen hittades en liten pålagring. Hon blev behandlad i kotan där pålagningen satt och blev bättre vid nästa böjprov. Veterinären trodde dock att hon kanske aldrig skulle kunna vara helt ren vid böjprov på det bakbenet med tanke på hur pålagningen satt och att det kunde vara den som störde just vid böjprov. Pålagningen i det här fallet var troligen mycket gammal (sedan hennes tid som hopphäst) och den hade inte blivit påtaglig fören vi kommit upp i en sån pass nivå att det krävdes mycket mer samling och belastning på bakbenen. Vilket hennes ben inte klarade av. Dock är hon ridbar idag och fräsch men ett böjprov kommer hon kanske aldrig att kunna gå igenom.

nu tror jag itne att detta är fallet för dig, snarare att det var en dålig dag eller som någon anna var inne på att vet kanske böjde felaktigt. Blir säkert bra vid nästa besiktning :) men mina symptom var desamma. Ingenting vid longering men ganska ordentlig markering vid böjprov.

Med så "stor" skillnad hade jag gjort en röntgen för att kolla lösa benbitar eller annat.

Tack alla för era svar:)
Hältutredning är bokad denna vecka och även aka hästen röntgas.

Det är alltid bra att höra andras åsikter och erfarenheter! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 969
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 915
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka