Remontnosgrimma

kvandi

Trådstartare
Jag satt o klurade lite idag på olika "modeller" av remontnosgrimman, nu tänker jag på själva förbindelsen mellan nosdelen och nackstycket. På en del nosgrimmor sitter det ju en liten läder-bit som förbinder nosgrimman med nackstycket i en viss vinkel. Är det att föredra att ha denna läderbit eller fungerar de nosgrimmor som saknar den bättre? Min nosgrimma är så svår att hitta ett bra läge på, skall jag kunna knäppa den under bettet så hamnar nosdelen ovanpå hästens luftintag. Det får mig att tro att denna nosgrimma inte är optimalt utformad, att vinkeln mellan nosdel och nackstycke inte stämmer...

Finns det någon som kan rekommendera en nosgrimma/träns som sitter bra på hästen, där nosdelen inte trycker på luftintaget men som ändå kan spännas under bettet utan att bettet hamnar i kläm?

Sv: Remontnosgrimma

Jag använder h**ks bygelnosgrimma som brukar finnas på islands avdelningen denna nosgrimma var den ultimata nosgrimman för mig och snorri. Snorri värkar trivas jätte bra med de då den ligger på ett bra ställe utan att störa bettet.
Inget vidare bild men du ser juh på ett ungefär hur det ser ut.
18070370.jpg

Senast ändrad:

Jag har slutat använda remontnosgrimma och kör också med bygelnosgrimma.:(
Min mamma började med det nu också och tycker den fungerar mycket bättre i och med att hon har rakt bett också.:smirk:
Remontgrimma och rakt bett på min häst var ingen bra kombination alls.:(

Fast bygelnosgrimman är ju en korrigerings-nosgrimma, och ganska skarp.
beror visserlgien såklart på hur mycket man spänner den, men är den helt lös gör den ju inte mycket "nosgrimme-inverkan" heller.

Själv så använder jag nästan aldrig remontnosgrimma, förstår inte riktigt grejen. Tycker mest den är iväg. Jag rider med engelsk nosgrimma + aachenrem, för en bra effekt utan att störa hästne eller klämma ihop hans nos. Självklart måste då nosgrimman sitta ganska högt upp, annars blir det ju samma grej som med remontgrimman.

Jag vill ha den lilla läderdelen mellan nosdel och nackrem, för den håller allt på plats. A och O är att få rätt storlek, och hit hör också att överdelen vid nosen skall ha rätt längd - detta för att funka med bettringar, nosens utformning osv.

Vi har därför köpt Ástunds nosgrimmor, där man själv kan välja längd på överdelen. Det är inte många som har den med 22 cm annars. Och längre går att beställa, om det skulle behövas.

Jag vill ha den lilla läderdelen mellan nosdel och nackrem, för den håller allt på plats. A och O är att få rätt storlek, och hit hör också att överdelen vid nosen skall ha rätt längd - detta för att funka med bettringar, nosens utformning osv.

Vi har därför köpt Ástunds nosgrimmor, där man själv kan välja längd på överdelen. Det är inte många som har den med 22 cm annars. Och längre går att beställa, om det skulle behövas.

Okej, ja jag har hööks ställbara nosgrimma till min andra pålla(med mycket liten nos). Kanske skulle köpa en till sådan till pållen jag har passningsproblem med. (Målet är dock att inte behöva nosgrimma!)

Remontgrimma och rakt bett på min häst var ingen bra kombination alls.:(

Jag tror inte att det är bra med den kombinationen på någon häst. Både min och en till häst i stallet har bitit sig i kinderna när vi provat att rida så.
Bygelnosgrimma + rakt bett har jag hört ska vara bra. Men i vanliga fall så är bygelnosgrimman (som Muninn sa) en korrigeringsnosgrimma för hästar som "vrider" på käkarna.
Själv rider jag med varierande remont, engelsk och aachen på min pålle. Han funkar bra på allihopa. :)

Lite offtopic här då;
jag har inte använt rakt bett på min häst utan vanligt 3delat och två delat men min häst bet sig (vet ej exakt var) hela tiden när jag använde "vanlig" nosgrimma, troligen för att han hela tiden trixar med bettet (jag provade först bara byta bett utan resultat). Då provade jag den här bygel nosgrimman (som förövrig inte längre marknadsförs som någon korrigerings nosgrimma utan en nosgrimma som låter bettet ligga ostört i förstahand, men som också går att använda till korrigering) vips så slutar hästen att ständig bita sig själv. Han trixar inte längre med bettet och han tycker verkligen om sin nosgrimma, han bokstavligen kör ner huvudet i nosgrimman själv när man ska ut och rida. Ska kanske nämnas att jag spänner nosgrimman så att jag får in åtminstone FYRA fingrar alltså nosgrimman sitter inte alls speciellt hårt men det var det som krävdes för att min häst bara skulle acceptera bettet, dom andra nosgrimmorna (har provat två olika remongrimmor) fick man spänna alldeles för hårt (okej vissa skulle kanske bara anse att jag spände dom hårt men inte för hårt, men jag är lite känslig på den fronten:angel:) för att komma närheten av vad bygelnosgrimmans effekt.

Jag antar att det är som med bett, man kan välja det mildaste bett man hittar och sedan få sitta och slita hela ridurerna för att hästen inte lyssnar eller också kan man välja ett aningen skapar bett och kan sedan rida samma häst betydligt mer avslappnat för att det räcker med ett lättare tag i tyglarna för att hästen ska lyssna.
(jag menar inte att man ska rida på det skarpast man hittar, lagom är bäst! och det gäller allt)

Man ska välja dom grejer som passar bäst för hästen och sikta på att få hästen att trivas, sedan spelar det nog ingen roll direkt vad förslags grejer man använder huvudsaken är att hästen tycker om det. :banana:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka